רוסיה סגרה לפני הצהריים (יום ג') להמראות ונחיתות את נמל התעופה פולקובו בסנט פטרסבורג, העיר השנייה בגודלה במדינה, וחסמה את המרחב האווירי ברדיוס של כ-200 ק"מ סביבו. במקביל לסגירה דווח על "עצם בלתי מזוהה", אולי מל"ט, שאליו הזניקה רוסיה מטוסי קרב באזור, אבל שעה קלה אחר כך נמסר כי הפעילות בנמל חודשה, ומוסקבה טענה כי היה מדובר רק בתרגיל ביטחוני.
השעיית הפעילות בנמל התעופה בסנט פטרסבורג עוררה בצהריים עניין רב בעולם. דווח שכתוצאה ממנה נאלצו כמה טיסות פנים רוסיות לסטות ממסלולן ולשוב לנקודות המוצא שלהן בשעה שהיו בדרך לסנט פטרסבורג. לפחות חמש טיסות שהמריאו ממוסקבה נאלצו לשוב על עקבותיהן, לא לפני שחגו לזמן קצר בשמיים.
7 צפייה בגלריה
רוסיה שריפה מסתורית מתקן נפט קרסנודר כנראה תקיפת מל"ט
רוסיה שריפה מסתורית מתקן נפט קרסנודר כנראה תקיפת מל"ט
השריפה בקרסנודר הלילה. אש ב-2:30 בלילה
7 צפייה בגלריה
רוסיה שריפה מסתורית מתקן נפט קרסנודר כנראה תקיפת מל"ט
רוסיה שריפה מסתורית מתקן נפט קרסנודר כנראה תקיפת מל"ט
תיעוד השריפה מצילומי האבטחה. קייב שוב חשודה
דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, אמר בצהריים כי הנשיא ולדימיר פוטין מודע לאירוע בסנט פטרסבורג, אך סירב למסור פרטים נוספים. בחלוף זמן קצר פרסם משרד ההגנה הרוסי את הודעתו, ולפיה מדובר בתרגיל שנועד לבדוק את היכולת לזהות וליירט גורמים עוינים.
אף כי לפי שעה לא ברורות לגמרי נסיבות האירוע, הוא מתרחש כשברקע הדיווחים בחודשים האחרונים על מל"טים אוקראיניים שתקפו יעדים בעומק רוסיה בתגובה להפצצות הרוסיות באוקראינה. מל"טים כאלה תקפו בין השאר בחצי האי קרים ובבסיס חיל האוויר אנגלס שליד העיר רוסטוב. בכמה מהגיחות הם גרמו להרג חיילים רוסים. גורמים בקייב הודו או רמזו בשיחות עם כלי תקשורת מערביים כי אוקראינה היא שביצעה את התקיפות.
בצהריים, אחרי האירוע הביטחוני בסנט פטרסבורג, טען משרד ההגנה הרוסי כי במהלך הלילה הוא הצליח לסכל שתי מתקפות מל"טים שאוקראינה ניסתה לבצע, במחוזות קרסנודר ואדיגיאה שבדרום רוסיה. בהודעתו טען משרד ההגנה הרוסי כי הצליח להסיט את המל"טים התוקפים ממסלולם: "הם איבדו שליטה – אחד נפל בשדה והשני לא פגע ביעדו".
7 צפייה בגלריה
אוקראינה חיילים אוקראינים ב אזור חרקוב
אוקראינה חיילים אוקראינים ב אזור חרקוב
חיילים אוקראינים באזור חרקוב. קייב נערכת למתקפת-נגד באביב
(צילום: AP)
7 צפייה בגלריה
צבא אוקראינה יורה ב אזור חרקוב
צבא אוקראינה יורה ב אזור חרקוב
הצבא השיב מלחמה ביעילות מפתיעה. האוקראינים בחרקוב
(צילום: AP)
שעות לפני ההודעה הזו נפוצו ברשתות החברתיות ברוסיה דיווחים – מגובים בתמונות – על שריפה שפרצה הלילה בבית זיקוק בטאופסה שבאזור קרסנודר, ליד הים השחור. בדיווחים הועלתה ההשערה שהמקום הופצץ באמצעות מל"ט, כפי שקרה לאתרי נפט אחרים ברוסיה במהלך השנה שעברה, ושעות אחר כך דיווחה סוכנות הידיעות הרוסית "ריה" כי מל"ט אכן נראה מרחף מעל המתקן לפני התלקחות האש. לפי הסוכנות השריפה פרצה ב-2:30 בלילה (שעון מקומי), התפשטה לשטח של כ-200 מטר רבוע, ואז כובתה. מכלי הנפט במקום, כך דיווחה, לא נפגעו.
שעה קלה אחרי הודעת משרד ההגנה הרוסי על סיכול מתקפות המל"טים הודיע בצהריים מושל מחוז מוסקבה כי מל"ט נפל בתחומי המחוז שלו, ליד העיר קולומנה. סוכנות "ריה" דיווחה כי המל"ט נפל ליד מתקן גז.
ההתרעות שנשתלו בטלוויזיה וברדיו ברוסיה:

אירוע אחר שעורר הבוקר דריכות ברוסיה היה מתקפת האקרים שבמסגרתה השתלטו אלמונים על שידורי טלוויזיה ורדיו של תחנות מקומיות, ושתלו בהם הודעה שלפיה התושבים נקראים לתפוס מחסה בשל מתקפת טילים. בערוץ טלוויזיה בחצי האי קרים, למשל, שודרה תמונה עם סמל של אדם הרץ להסתתר מפני טילים, ונכתב: "כולם לתפוס מחסה, עכשיו". בתחנות רדיו שונות הושמע קול אזעקה, ונקראה ההודעה: "שימו לב, שימו לב. פורסמה התרעה אווירית. כולם מתבקשים לתפוס מחסה עכשיו. שימו לב, שימו לב. התרעת טילים".

זלנסקי: להסיר את הטאבו על מטוסי הקרב

באוקראינה ובעולם, נזכיר, ציינו בסוף השבוע שנה לפלישה הרוסית. כשהצבא הרוסי הסתער על אוקראינה אשתקד היו הערכות שלפיהן הוא ישתלט על המדינה בתוך ימים, אך האוקראינים עמדו מולו בגבורה, מנעו את כניסתו לקייב, ובהמשך גם סילקו אותו מאזור חרקוב, מהעיר חרסון ומשטחים נוספים שאותם תפס. הם גרמו לו אבדות כבדות בנפש, ובמערב מעריכים שעשרות אלפי חיילים רוסים נהרגו עד כה ויותר מ-100 אלף נפצעו. לשם השוואה, זהו מספר נפגעים גדול פי כמה מזה שספג הצבא הסובייטי במהלך כל מלחמת אפגניסטן, שנמשכה עשור.
7 צפייה בגלריה
אוקראינה בית שנפגע מ רקטה של רוסיה ב קופיאנסק
אוקראינה בית שנפגע מ רקטה של רוסיה ב קופיאנסק
בית שנפגע מרקטה רוסית בקופיאנסק, אוקראינה
(צילום: AP)
אף שסולקה משטחים רבים, רוסיה עדיין מצליחה להחזיק ברוב שטחי המחוזות האוקראיניים לוהנסק ודונייצק שבחבל דונבאס, וכן בחלקים גדולים ממחוזות חרסון וזפוריז'יה. בחודשיים האחרונים נרשם קיפאון בשדה הקרב ושום צד לא רשם כיבושים משמעותיים, אך כעת נערכת מוסקבה להסתערות מחודשת, ואוקראינה מכינה מתקפת-נגד משלה שתצא לפועל באביב. קרבות עזים ניטשים בדונבאס, ובמיוחד בעיירה בחמוט, ולפי דיווחים, המוני חיילים נהרגים בה משני הצדדים.
היום אמר מפקד כוחות הקרקע האוקראיניים, גנרל אולכסנדר סירסקי, כי המצב בבחמוט "מתוח ביותר": "למרות האבדות המשמעותיות שלו, האויב הטיל למערכה את רוב יחידות התקיפה המוכנות שלו מקבוצת וגנר, והם מנסים לפרוץ את הביצורים שלנו ולהקיף את העיר". קודם לכן הבוקר הודיע צבא אוקראינה כי רוסיה תגברה את כוחותיה באזור בחמוט ומפגיזה יישובים סביב העיר. לדברי הצבא, ביממה האחרונה הדפו החיילים האוקראינים יותר מ-60 התקפות רוסיות באזור.
7 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ו שרת האוצר של ארה"ב ג'נט ילן ביקור קייב
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ו שרת האוצר של ארה"ב ג'נט ילן ביקור קייב
זלנסקי עם ילן. "נוכל להגן לחלוטין על השמיים שלנו"
(צילום: EPA/PRESIDENTIAL PRESS SERVICE )
בינתיים נמשכים מאמציה של אוקראינה להתחמש בנשק מתקדם. אחרי שהמערב נעתר לבקשתה והודיע כי יספק לה טנקים, נגמ"שים ורקטות ארוכות טווח, כעת מבקשת קייב לקבל מטוסי קרב, בקשה שבאירופה וארה"ב עדיין מסרבות להיעתר לה. אתמול, בפגישה עם שרת האוצר האמריקנית ג'נט ילן בקייב, שב נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי וביקש לקבל מטוסים כאלה: "כשיוסר הטאבו האווירי ביחסים עם השותפים שלנו נוכל להגן לחלוטין על השמיים שלנו", אמר.