בעוד הלחימה מול חיזבאללה הולכת ומסלימה, בכירים באיראן ממשיכים להתבטא נגד ישראל, לפאר את יכולות ארגון הטרור השיעי - ובעיקר לפזר איומים. הם עדיין מאיימים בתגובה על חיסול איסמעיל הנייה בטהרן, שבוצע לפני כמעט חודשיים, טוענים כי חמאס וחיזבאללה "ינצחו במלחמה", משמיצים את ישראל מעל כל במה אפשרית - אך נמנעים מלהתערב במערכה בלבנון באופן ישיר.
1 צפייה בגלריה
נשיא איראן מסעוד פזשכיאן
נשיא איראן מסעוד פזשכיאן
לא שולל אפשרות שטהרן תסייע לחיזבאללה. נשיא איראן פזשכיאן באו"ם
(צילום: REUTERS/Mike Segar)
למעשה, איראן מנסה להראות שחיזבאללה יכול להסתדר לבד וכלל לא צריך אותה. אך אופן הפעולה נובע מהבנה ברורה של הפסד לעומת תועלת מכניסה למערכה במצב הנוכחי, הן מבחינה פנים איראנית והן מבחינה בינלאומית.
רק אתמול נאם באו"ם נשיא איראן מסעוד פזשכיאן - ולא שלל אפשרות שטהרן תסייע לארגון הטרור, מה שעלול לדרדר את האזור למלחמה כוללת. בינתיים, ישראל ביקשה מארה"ב להיערך לסיכול מתקפות מאיראן, ובמקביל להעביר מסרים תקיפים שימנעו מטהרן להתערב, אך בכל מקרה נראה כי נסראללה יצטרך לעבוד קשה כדי לעשות זאת.
גם אם איראן תחליט להשלים את "החוב" שלה נגד ישראל, ותבצע פעולה כלשהי בתגובה לחיסול הנייה, כמו שהיא מאיימת, מדובר באירוע נפרד לגמרי מכניסה שלה למלחמה לצד חיזבאללה, שעלולה לדרדר את האזור - ואת איראן עצמה.
בימים האחרונים נדמה, כאמור, כי איראן מנסה להעלות את קרנו של ארגון הטרור חיזבאללה - כדי להוכיח כמה הוא לא צריך אותה. כך למשל, בערוץ הטלוויזיה הסעודי "אל-חדת'" צוטטו אתמול מקורות איראנים, שאמרו כי "אנחנו סומכים על היכולת של חיזבאללה להתעמת עם התקיפות הישראליות. איראן תומכת בזכותה של לבנון להגן על אדמותיה ולהשיג את האינטרסים שלה - וממשיכה לתמוך בחיזבאללה מול הפרויקטים ההרסניים של ישראל".
"נגיב בזמן המתאים". עלי חמינאי בהלוויית הנייה שחוסל בטהרן

גם מנהיגה העליון של איראן, עלי חמינאי, צוטט הבוקר אומר: "החיסולים לא יזעזעו את חיזבאללה כי הוא יציב. עד היום חיזבאללה הוא המנצח. הניצחון הסופי הוא של חזית ההתנגדות וחזית חיזבאללה". למעשה, בעיני טהרן, אחרי שנים של השקעה בשלוחה הלבנונית שלה, עכשיו זה הזמן של חיזבאללה להוכיח את עצמו.
איראן עומדת מאחורי חיזבאללה ותומכת בארגון שנים ארוכות - ובצורה משמעותית. אמצעי הלחימה של חיזבאללה מגיעים כמובן מטהרן, אך השיטה האיראנית פועלת אחרת. היא מפעילה את זרועותיה במדינות שונות ומתערבת בעצמה רק באירועים חריגים, כמו בתקיפה הישירה נגד ישראל באפריל האחרון. זו הסיבה גם שחשוב לה כל כך הקשר בין הציר השיעי–איראני. כלומר, היא נוהגת לתת לאחרים "לעשות את העבודה בשבילה".
בכל הקשור לאיומים על תגובה לחיסול הניה, מבחינת האיראנים היא תגיע "בזמן המתאים ובצורה המתאימה". גם נשיא איראן פזשכיאן חזר על כך בימים האחרונים במסגרת ביקורו בארצות הברית, אך צריך לזכור כי מדובר במדינה שמנסה לשקם את עצמה במובנים רבים, וסובלת בין היתר ממשברים כלכליים וחברתיים.
היא רוצה הקלה בסנקציות ויכולת לשפר את הכלכלה שלה, והיא שואפת לשפר את יחסיה עם השכנות הערביות, לפי דבריו של פזשכיאן. לכן, היא אומנם חושפת טילים וכטב"מים חדשים, מצהירה ומאיימת, אך ייתכן ועבורה, לפחות בטווח הזמן הקרוב, לא מדובר "בזמן המתאים" ללכלך את הידיים בלחימה השוטפת המתנהלת בגבול לבנון ובכלל. כאסטרטגיה ארוכת טווח - ייתכן והתכנונים שלה אחרים.