בעקבות המתיחות הביטחונית המוגברת, ואחרי שורה של פיגועים בירושלים וביהודה ושומרון בחודש האחרון, הודיע משרד החינוך לבתי הספר ברחבי הארץ על החמרת הדרישות לטיולים של תלמידים בבירה.
מנהל האגף לביטחון שעת חירום ובטיחות סביבתית במשרד החינוך, אריה מור, הודיע בחוזר מיוחד למנהלי מחוזות וקציני הביטחון בשלטון המקומי כי בעקבות המצב הביטחוני בוצעה הערכת מצב על ידי המשטרה בנושא אבטחת טיולים ופעילויות חוץ - שבה הוחלט על העלאת רמת האבטחה בירושלים.
1 צפייה בגלריה
שוטרי מג"ב בירושלים
שוטרי מג"ב בירושלים
שוטרי מג"ב בירושלים, ארכיון
(צילום: יואב דודקביץ')
מור ציין כי עד כה טיולים ופעילויות חוץ בית ספריות בבירה לא חויבו בתיאום, אבל בעקבות ההחלטה להעלות את רמת האבטחה בעיר תחויב מעתה יציאה לטיול ולפעילות חוץ בעיר בתיאום מלא דרך הלשכה לתיאום טיולים במשרד החינוך. הוא ציין כי על פי הכללים, לטיולים בעיר נדרש מאבטח חמוש לכל 50 משתתפים.
תוקף ההנחיה, כך לפי המכתב, הוא עד יום העצמאות - כולל. יצוין כי מנהלת הטיולים מתואמת עם כל גורמי הביטחון - בהם המשטרה והצבא - ובהתאם למצב הביטחוני ולהנחיות היא מנחה את בתי הספר ומאשרת טיולים להם בהתאם.
בתוך כך, ועל רקע המתיחות המוגברת, יו"ר איגוד קציני הביטחון בשלטון המקומי, חיים נוגלבלט, פנה למשטרה ולמשרד החינוך בבקשה לצייד מורים ומנהלים בנשק. לדבריו, אם חלילה מפגע ישתלט על המאבטח בשער או יצליח להיכנס לבית הספר דרך פרצה כלשהי - לא ניתן יהיה למנוע ממנו.
במכתב לאריה מור, אותו סמנכ"ל שכעת הוציא את החוזר בנוגע לטיולים, וכן ולראש מדור אבטחה במשטרה תנ"צ משה אדרי, ציין נוגלבלט כי עד לפני קרוב לעשור, מנהלים, מורים ורכזי הביטחון בבתי הספר היו רשאים לשאת נשק ארגוני - באישור משרד החינוך ותחת בקרה וניהול של קב"ט מוסדות חינוך ברשות המקומית. "הנוהג הזה פסק לצערי מסיבות שונות ומאז לא חודש ועקב כך פעילויות חוץ בית ספריות רבות יוצאות ללא ליוויים חמושים", הסביר.
לדבריו, כיום רשאית הרשות המקומית לצייד רק מורים המועסקים על ידה ועליה לממן את הוצאות רכישת הנשק ואימונים, דבר שבעבר היה באחריות משרד החינוך ולכן לא ניתן לצייד את המורים ללא חזרה למצב הקודם. הוא מעוניין כעת שמורים ומנהלים יצוידו בנשק ויעברו אימונים במטווחים פעמיים בשנה. "אנשי צוות עם נשק זה מכפיל כוח והגנה משמעותית במקרה שחס וחלילה מפגע יכנס לבית ספר", כתב. "תלמידים מורים ובאי בית הספר יחושו מוגנים ובטוחים יותר ואותם נושאי נשק יסייעו גם בקהילות שלהם למשל בבתי כנסת".
ממשרד החינוך נמסר כי נשיאת נשק ברישיון על ידי עובדי הוראה אפשרית לצורך הגנה עצמית, בהתאם לחוזר מנכ"ל נהלי ביטחון.