לאחר שדרשו מיישובי הגליל שאינם סמוכים לגבול לבנון להשיב את הנשקים שניתנו להם לצורך הגנת תושבים, בצה"ל חזרו בהם היום (שישי), אחרי שהמהלך פורסם ב-ynet, ובעקבות זעם התושבים. אנשי המילואים מקרב בני היישובים שגויסו בתחילת המלחמה על ידי פיקוד העורף ימשיכו לפעול ויישאו נשקים.
שעות ארוכות לאחר פרסום החלטת פיקוד העורף על דרישתם מהמועצות האזוריות להשיב את הנשקים שניתנו להם, מדובר צה"ל נמסר כי "לאחר בחינה נוספת ביישובים הסמוכים למרחב הגבול, כמו אלה המוזכרים במסמך, אין שינוי במרכיבי ההגנה והנשקים שתוגברו בתחילת המלחמה". מאידך, ביישובים בפנים הארץ שבהם הוקמו כוחות כוננות "בני מקום" והוקצו להם נשקים, ייסגרו כיתות הכוננות ואנשי המילואים שבהם ישיבו את נשקיהם לצה"ל.
1 צפייה בגלריה
כיתות הכוננות
כיתות הכוננות
הנשק יישאר ביישובי הגליל
זאת, בהמשך לפניית צה"ל אמש לתושבי הצפון שאינם צמודי גדר, בדרישה כי יחזירו בשבוע הבא את הנשקים שעליהם חתמו כיתות הכוננות עם פתיחת המלחמה לפני כחודשיים וחצי. בצבא התכוונו לדלל כ-80 אחוז מסך כלי הנשק באזור כולו, ולהשאיר רובים רק בידי מפקדי כיתות הכוננות. המכתב שעורר סערה וזעם רב, נשלח למועצות האזוריות - הגליל העליון, מרום הגליל ומבואות החרמון והמועצות המקומיות - חצור הגלילית, יסוד המעלה וראש פינה.
"הדרישה להחזיר את הנשקים ביישובי הצפון למרות המלחמה מול חיזבאללה היא בגדר ליקוי מאורות, לא שקולה ולא סבירה", כתב הבוקר ברשתות החברתיות יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן. הוא הוסיף כי הוא "קורא לממשלת ישראל להתעשת, לחזק את כיתות הכוננות ולהסדיר בהקדם את מעמדם של הרבש"צים".
חבר מפלגתו, השר לשעבר ח"כ עודד פורר, הגיב אף הוא והגדיר את החלטת צה"ל כ"שערורייה": "הקונספציה עדיין כאן. איסוף הנשקים, לצד ההכלה וההבלגה על הפיכת עוטף לבנון לשטח אש, מצביעים על כך שבממשלת ישראל לא הפנימו את לקחי השבעה באוקטובר". לדברי פורר, "חייבים לאפשר למערך ההגנה היישובי בכל מקום להצטייד, להפסיק להכיל ירי על ישראל בכל הגזרות ולהחזיר את היוזמה לידינו באמצעות מכה מקדימה. העובדה שמדינת ישראל ממתינה לראות מה יעשו נסראללה וסינוואר כדי להחליט איך להגיב, לא מתקבלת על הדעת".