דובר צה"ל הודיע על מתקפת התגובה הישראלית, מאות מטוסים וכלי טיס השתתפו במבצע "ימי תשובה" שנמסר שמטרותיו הושגו - אבל באיראן מנסים בינתיים לצייר תמונה של שגרה. מנגד, גורם ישראלי שבקיא בפרטים אמר כי "באיראן מנסים לפרסם שהפיצוצים זה מהצלחת ההגנה האווירית שלהם. שקר. הם כישלון מוחלט, אפס יירוטים".
בכירים איראנים לא מסרו עד כה הצהרות רשמיות לתקשורת, וסגן הנשיא מוחמד רזא עארף הסתפק בלכתוב ברשתות החברתיות כי "עוצמתה של איראן משפילה את אויבי המולדת". מחלקת ההגנה האווירית של איראן הודיעה כי "ישראל תקפה כמה מרכזים צבאיים", ובהמשך הודיעה איראן כי מערכת ההגנה האווירית שלה "עקבה והתעמתה בהצלחה עם ה'תוקפנות' הישראלית, אולם נגרם נזק מינימלי בכמה אתרים".
רק שעות אחרי התקיפה, סביב השעה 11:00 בבוקר, הודיע צבא איראן כי שניים מחייליו נהרגו בתקיפה הישראלית. נציין כי לפי וושינגטון פוסט, ישראל אף תכננה מראש את התקיפה כך שאיראן תוכל להכחיש את היקף הנזק.
בהוראת המשטר? "איראנים לועגים לתגובה" - ושמי טהרן נטולי העשן

מפה
2 צפייה בגלריה
איראן השעתה את כל הטיסות בשטחה
איראן השעתה את כל הטיסות בשטחה
שמי איראן ריקים ממטוסים בזמן המתקפה
(צילום: AFP)
שעות לפני כן, בטלוויזיה האיראנית עוד אמרו שהמצב בשני נמלי התעופה באיראן "נורמלי" וברשת SNN פורסם סרטון המראה כי אין לכאורה עשן בשמי טהרן וצוטטו גורמי סיוע בבירה שאמרו לכאורה כי עד כה לא נרשמו בעיר ובאזור "אירועים הדורשים התערבות".
גם הבוקר, איראן משדרת "עסקים כרגיל", ובתקשורת המקומית מקפידים להראות שהשגרה נמשכת בערים השונות, ובמיוחד בבירה טהרן. כחלק מזה, סביב השעה 08:00, הודיעה איראן שתפתח מחדש את המרחב האווירי שלה - שהיה סגור במהלך התקיפות הישראליות.
כל זאת, אולי כניסיון איראני להימנע מתגובה - לאחר שלפי דיווח ב"ניו יורק טיימס" מנהיג איראן עלי חמינאי הורה למדינה להתכונן למלחמה - אבל לצד זאת נכתב כי "אם התקיפה הישראלית לא תהיה עוצמתית, ייתכן שלא תהיה תגובה". מנגד, בישראל העריכו הבוקר שאיראן צפויה להגיב, אולי כשהתברר מה נפגע ואיך.
מקור ביטחוני איראני אמר הלילה לרשת הלבנונית "אל-מיאדין" המזוהה עם חיזבאללה כי "טהרן לא הייתה עדה לאף תקרית ביטחונית או צבאית. קולות הפיצוצים שנשמעו הם מההגנה האווירית". כתב הרשת בטהרן אמר כי "היו ניסיונות ישראליים לפגוע בשלושה בסיסים במחוז טהרן, אך ההגנה האווירית האיראנית יירטה אותם". גם בדיווחים אחרים בתקשורת האיראנית נכתב כי "המצב בטהרן תקין".
2 צפייה בגלריה
לעג באיראן לתקיפה הישראלית בטהרן
לעג באיראן לתקיפה הישראלית בטהרן
בדיחות ברשת על התגובה הישראלית
ההשוואה בין התקיפות

ברשת אף לגלגו איראנים - ייתכן בהוראת המשטר - על התגובה הישראלית. בסרטון קצרצר נראו כמה לכאורה מחפשים את התקיפות ואחרי שלא מוצאים דבר הם מכבים את האור ואומרים: "עבדו עלינו". בתמונה אחרת נראה בור קטן בכביש, שמסמל לכאורה את המתקפה. סוכנות הידיעות "סאברין ניוז", המזוהה עם המיליציות הפרו-איראניות בעיראק, פרסמה סרטון המשווה בין התקיפות - הישראלית והאיראנית.
ואולם, הבוקר כבר דיווחה סוכנות הידיעות האיראנית "תסנים" כי "איראן שומרת את זכות התגובה לכל תוקפנות. ישראל תקבל תגובה מידתית לכל פעולה". ואולם, ברשת אל-מיאדין הלבנונית דיווחו כי "העימות הסתיים בניצחון של איראן. ההתנגדות נגד ישראל הטילה משוואה חדשה באזור".
בהמשך, דיווחה "תסנים" כי התקיפה "גרמה לנזק מוגבל", וכי "הטענה הישראלית שהותקפו 20 מקומות לא מציאותית והיא חלק מלוחמה פסיכולוגית". בנוסף, מקור ששוחח עם הרשת אמר כי "אף מרכז צבאי של משמרות המהפכה לא הותקף, וגם הדיווח על השתתפות 100 מטוסים בה הוא שקרי ונועד להעצים את התקיפה החלשה". תסנים גם הבהירה כי לא נפגע בית הזיקוק בטהרן. התמונות מנמל התעופה הבינלאומי מהראבאד שבטהרן - שדווח כי הותקף - מציגות מצב של "פעילות רגילה".
סביב השעה 11:00, בסקיי ניוז בערבית דיווחו כי איראן הודיעה לישראל, באמצעות צד שלישי, כי לא תגיב לתקיפה. מנגד, לפי אתר "נור ניוז", המזוהה עם משמרות המהפכה של איראן, "המדיניות של טהרן בנוגע לתקיפה הישראלית היא להגיב ללא חיפזון. אי-אפשר להתעלם מהתוקפנות הישראלית".
תנועה רגילה בשדה התעופה מהראבאד באיראן

בתוך כך, ובצל שיקום היחסים בינה לאיראן, סעודיה גינתה את התקיפה הישראלית - ותיארה אותה כ"הפרת ריבונותה של איראן והחוק הבינלאומי". מבלי לציין את ישראל מפורשות בגינוי, ריאד קראה לכל הצדדים "לנהוג בריסון מקסימלי", וקראה לקהילה הבינלאומית לפעול להפחתת ההסלמה ולסיום העימותים באזור. זמן קצר לאחר מכן, איחוד האמירויות פרסמה גינוי גם היא, ואמרה כי היא "דוחקת לפעול באיפוק ולחתור לפתרונות דיפלומטיים כדי למנוע הסלמה".
לפי הערכות, המטרה הישראלית הייתה להשמיד את יכולות הייצור של טילי הקרקע-קרקע האיראניים, וטהרן צפויה להגיב לתקיפה - אם כי עדיין לא ברור כיצד. גורם ישראלי המעורה בפרטים אמר כי "המודיעין שהביא אמ"ן באירוע הזה הוא מדע בדיוני מעבר לכל דמיון, בצורה קיצונית. הפגיעה הייתה בצורה מדויקת במפעלים שמייצרים טילי קרקע-קרקע, כדי שהפגיעה באיראן תהיה משמעותית במיוחד. זה מודיעין 16 ספרות מדויק על המפעל שאין לו תחליף, ופגיעה מדויקת של חיל האוויר, לא ליד ולא בערך".
לטענת הגורם, "תקפנו את רוב יכולות ייצור טילי הקרקע-קרקע, המטרה הייתה למנוע מאיראן להמשיך לייצר אותם. זה כאילו מישהו היה מוריד את פס ייצור הטילים של רפאל".
פורסם לראשונה: 03:39, 26.10.24