תפילות יום השישי השלישי של חודש הרמדאן בהר הבית הסתיימו הערב (שישי) בשקט יחסי. עם זאת, במשטרה ממשיכים להיות בכוננות מוגברת באזור - כשבמוקד מסגד אל-אקצא, שם אירעו עימותים עם מתפללים ומתפרעים שהתבצרו במקום בימים האחרונים. כ-2,300 שוטרים ולוחמי מג"ב הוצבו באזור כדי להגיב בעוצמה ובמהירות לכל התרחשות. החשש במשטרה הוא שאירוע נפיץ יכול להתפתח תוך רגעים בודדים.
"נערכנו לכ-120 אלף מתפללים, והגיעו כמחצית בלבד מהכמות הזו", אמר ל-ynet גורם במשטרה. "אפשר להגיד שהיום הזה עבר בזירה הזו בשקט יחסי, למרות שהונפו במקום דגלי חמאס וכמה מהמבקרים ניסו להתסיס", הוא הוסיף. עשרות אלפי המתפללים שכן הגיעו למקום התפזרו, אך העיניים נשואות עדיין לאל-אקצא, שהעימותים שם הדליקו את יתר הזירות - ואף גררו ירי מרצועת עזה ומלבנון.
6 צפייה בגלריה
הר הבית
הר הבית
רבבות הגיעו, התפילות הסתיימו בשקט יחסי. הר הבית, היום
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
הר הבית
הר הבית
במשטרה ציפו ל-120 אלף מתפללים, לבסוף הגיעו כ-60 אלף "בלבד"
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
לוחמי מג"ב
לוחמי מג"ב
בכוחות מתוגברים. לוחמי מג"ב בעיר העתיקה
(צילום: AFP)
מפקד מחוז ירושלים במשטרה, ניצב דורון תורג'מן, יחד עם המפכ"ל רב-ניצב יעקב שבתאי עקבו מקרוב אחר תנועת הרבבות שזרמו למסגד. 15 צעירים, שהוגדרו על ידי המשטרה כ"מסיתים", זוהו על ידי אנשי המודיעין ונעצרו בחשד להסתה והנפת דגלים של ארגון טרור (חמאס - מ.ת).
במשטרה אמרו כי ההיערכות והפעילות המבצעית הרחבה בעיר ובמעברי עוטף ירושלים, אפשרה כניסה של מתפללים רבים להר הבית, וכן את הזרמת התנועה בתחבורה הציבורית ומהמעברים לעיר העתיקה ובחזרה.
"משטרת ישראל תמשיך לפעול לאורך היום, ובהמשך חודש הרמדאן בכוחות מתוגברים יחד עם כוחות הביטחון, בכדי לשמור על הביטחון והסדר, לטפל במסיתים ובמפרי סדר, ולאפשר את חופש הפולחן ברחבי העיר העתיקה ובמקומות הקדושים בירושלים", נמסר. מפקד משמר הגבול, ניצב אמיר כהן, אמר כי "אנחנו עם רצף גדול של אירועים בחזית הצפונית והדרומית".
הפרות סדר באזור הר הבית
(צילום: דוברות המשטרה)

6 צפייה בגלריה
עצורים בהר הבית באל-אקצא
עצורים בהר הבית באל-אקצא
המעצרים של המתפרעים, שהדליקו את השטח
6 צפייה בגלריה
התנגשויות בהר הבית
התנגשויות בהר הבית
הכאוס במסגד אל-אקצא, אחרי ליל המהומות
(צילום: רויטרס)
עצורים בהר הבית, אתמול
(מתוך טוויטר)

"באזור יהודה ושומרון יש לא מעט ניסיונות וכוונות לפגע בכוחות הביטחון ובאזרחים במהלך ימי החג. אנחנו ערוכים ומוכנים עם אלפי לוחמי ולוחמות מג"ב בסדיר ובמילואים ובכלל הגזרות. במידת הצורך, נגייס פלוגות מילואים נוספות שכבר נערכנו לקליטתם והפעלתם באופן מהיר. במקצועיות ובנחישות, נפעל כמו שאנחנו יודעים בכדי לאפשר את מרקם החיים לאלו שמבקשים לחגוג את אירועי חג הפסח לצד אלו שמגיעים להתפלל בהר הבית. במקביל, בנחישות וביד קשה נפעל נגד כל אלו שינסו לפגוע במרקם החיים התקין, בכוחותינו ובאזרחים חפים מפשע. הגבירו עירנות, תפעלו בנחישות ובמקצועיות ושמרו על עצמכם".
אתמול בלילה, בין רביעי לחמישי, במקביל להמשך שיגורי הרקטות מעזה, תועדו כוחות הביטחון נכנסים לאזור מסגד אל-אקצא, שם התבצרו צעירים. הפלסטינים טענו כי אלפים היו בתוך המסגד בעת כניסת הכוחות, שלטענתם השתמשו בין היתר בכדורי גומי ורימוני הלם. דווח על עצורים ופצועים מבין הצעירים שניסו להתבצר.
במשטרה אמרו כי עשרות צעירים, חלקם רעולי פנים, הכניסו לתוך המסגד זיקוקים ואבנים. בשלב מסוים הם ניסו לסגור את דלתות המסגד ולמנוע מהמתפללים לצאת ממנו במטרה להתבצר במקום. "הכוחות מנעו זאת מהם וסייעו למתפללים לצאת מהמסגד", הוסיפו במשטרה. "בשלב מסוים, פורעי החוק החלו בקריאות הסתה, ירי זיקוקים ויידוי חפצים לעבר השוטרים. כרגע הם פוזרו, ההתבצרות נמנעה ושקט במקום".
לילה קודם לכן יותר מ-350 מתבצרים הוצאו במהלך הלילה מהר הבית, בהם רעולי פנים, מיידי אבנים וזיקוקים, ומשחיתי המסגד. הם נעצרו, ורובם שוחררו.