שר הביטחון יואב גלנט תקף בצהריים (רביעי) את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שהצהיר מוקדם יותר כי יהודים יכולים להתפלל בהר הבית.
"יושב בממשלת ישראל פירומן שמנסה להצית את המזרח התיכון. מתנגד לכל מו"מ להכניס אותו לקבינט המלחמה - זה יאפשר לו לממש את תוכניותיו", אמר גלנט - שעות לאחר שנחשף ב-ynet כי יו"ר ש"ס אריה דרעי מטיל וטו על הצטרפותו לכל פורום ביטחוני משפיע. לשכת ראש הממשלה מסרה בתגובה לדבריו של בן גביר: "המדיניות של ישראל לשמור על הסטטוס-קוו בהר הבית לא השתנתה ולא תשתנה".
2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר יואב גלנט
איתמר בן גביר יואב גלנט
(צילום: אלכס קולומויסקי, דנה קופל)
בן גביר תקף בתגובה את גלנט ודרעי. "הצמד גלנט ודרעי הם כנף השמאל והקונספציה של הפורום המצומצם הנוכחי, שמובילים את תפיסת ההכלה בצפון והדשדוש בדרום, תוך חתירה לעסקה מופקרת וסיום המלחמה", אמר. "זו הסיבה שהצמד מתנגד לצירופי לפורום המצומצם - משום שתפיסתי היא שיש לחתור להכרעה גם בדרום וגם בצפון, ולהשיב את החטופים, אך לא באמצעות כניעה - אלא באמצעות לחץ צבאי והכרעה".
במה שנראה כעוד צעד שעלול לסבך את ראש הממשלה בביקורו בארה"ב, אמר בן גביר בריאיון ל"בלומברג" כי הוא תומך בדונלד טראמפ לנשיאות ארה"ב, ואמר שחזרתו לבית הלבן תגדיל את הסיכויים לנצח את שלוחיה של איראן ואת הרפובליקה האיסלאמית עצמה. "אני מאמין שעם טראמפ, ישראל תקבל את הגיבוי לפעול נגד איראן", אמר בן גביר. "עם טראמפ יהיה ברור יותר שאויבים צריכים להיות מובסים".

הווטו של יו"ר ש"ס

יו"ר הקואליציה אופיר כץ החליט הבוקר לדחות את העלאת הצעת "חוק הרבנים המרוכך", שחשובה לדרעי, בצל הניסיון של ראש הממשלה בנימין נתניהו להגיע לפשרה עם בן גביר על הכנסתו לפורום מצומצם לענייני המלחמה. ל-ynet נודע כאמור כי דרעי מסרב שיו"ר עוצמה יהודית יהיה חבר בפורום ביטחוני ובעל סמכות ומשמעות, גם במחיר תקיעת החוק.
"החלטתי לדחות את הצעת חוק המועצות הדתיות ליום ראשון. לא אסכן חוקים חשובים לאזרחי ישראל ולביטחון ישראל שאמורים לעבור פה היום. כמו כן, הביקור של ראש הממשלה בארה"ב הוא בעל חשיבות מכרעת ואסור לתת לשום דבר להפריע לו", אמר כץ.
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
בן גביר, נתניהו ודרעי. יו"ר ש"ס מטיל וטו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
גורמים בעוצמה יהודית דיווחו הבוקר על "התקדמות חיובית במגעים לטובת הכנסת בן גביר לפורום המצומצם", ואמרו כי "מסתמנת היענות לדרישת השר בן גביר לכך שהפורום יהיה שותף בהתוויית מדיניות וקביעת עקרונות אסטרטגיים בנוגע למלחמה". עוד ציינו הגורמים: "המו"מ מוסיף להתקיים, אך ההסכם הסופי בין הצדדים טרם סוכם. ככל שהמו"מ אכן יצלח בסופו של דבר ונגיע להסכמות - נצביע בעד חוק הרבנים".
בימים האחרונים התקיימו כמה שיחות - גם בין בן גביר לנתניהו. הרעיון היה הקמת פורום מייעץ. ביממה האחרונה בשיחות בין בן גביר לאנשי נתניהו חלה התקדמות בשל היענות של נתניהו לכך שהפורום יקבע מדיניות ואסטרטגיה, אלא שהבוקר אמור היה בן גביר לשוחח שוב עם אנשי נתניהו, אך השיחה בוטלה - ככל הנראה לאחר שחזרו בהם מההסכמה שהפורום יהיה בעל סמכות. זמן קצר אחר כך, הודיע כץ שהחוק יידחה.
בסביבת בן גביר אומרים שלא רואים בביטול השיחה ובהורדת חוק הרבנים פיצוץ במו"מ, אלא ממתינים שיתחדש - אבל כאמור, יו"ר ש"ס מטיל וטו על השתתפות בן גביר בפורום ביטחוני משמעותי. על כך צייץ השר לביטחון לאומי: "חבל שהוא לא שם וטו באוסלו".
"שמעתי שדרעי לא רוצה שאכנס לקבינט מלחמה"
(צילום: שחר גליק, גל"צ)

"שמים אותנו בצד": השר אליהו בריאיון ל-ynet
(צילום: ירון ברנר)

גורם בש"ס אמר כי "אתמול היינו קרובים להסכמות עם בן גביר, אבל זה מת. אנחנו לא מצפים שהחוק יעלה בשבוע הבא. הסיפור שלו נגמר".
השר לביטחון לאומי, נזכיר, הציב תנאי לתמיכתו ב"חוק הג'ובים לרבנים" – שתחילה עורר התנגדות נרחבת גם בתוך הליכוד אבל בהמשך הועלה בגרסה מרוככת – ודרש להצטרף לקבינט המלחמה (שאף שפורק רשמית ממשיך בגרסת התייעצויות ביטחוניות מצומצמות שעורך נתניהו), ולקחת חלק בפורומים שמנהלים את המלחמה.
שבוע אחרי שעלה במפתיע להר הבית, השר גביר הצהיר היום בכנסת, בזמן ביקור ראש הממשלה נתניהו בארה"ב, כשבוושינגטון שעת לילה מאוחרת, כי "אני הדרג המדיני, והדרג המדיני מתיר תפילת יהודים בהר הבית". בן גביר אמר את הדברים, שמנוגדים באופן גמור לסטטוס-קוו, במהלך כנס "שיבת ישראל להר הבית" בכנסת. הוא הוסיף כי "הייתי בהר הבית שבוע שעבר. התפללתי בהר הבית ואנחנו מתפללים בהר הבית". רק בחודש שעבר בן גביר הצהיר בגאווה על הפרת הסטטוס-קוו בהר הבית - ולשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו מיהרה לסתור את דבריו.
דבריו של בן גביר בכנס "שיבת ישראל להר הבית"

בן גביר אמר בדיון: "לא סוד שהיה לי ויכוח עם ראש הממשלה על סגירת הר הבית בעשרת הימים האחרונים של הרמדאן. אני חשבתי שאסור לסגור את הר הבית אפילו לדקה. יש עוד מה להתקדם, אבל אני זוכר שהיו ימים שצעקו עליי בצרחות 'אללה אכבר' וצעקתי להם חזרה 'שמע ישראל' ועצרו אותי.
"היום זה אחרת, הרבה מאוד נכנסים להר, מסתובבים בגאווה ומתפללים וכך צריך להיות. אני רוצה לומר תודה למשטרה, לממ"ז היוצא ניצב דורון תורג'מן וממלא המקום תנ"צ אמיר ארזני המחליף שעובדים קשה ומראים משילות. לא תהיה אפליית יהודים בהר הבית, לזה אני חותר".