מארגני המחאה נגד תוכנית נתניהו-לוין לשינויים במערכת המשפט יכולים לסמן לעצמם לפחות הצלחה אחת, אחרי שיותר מ-80 אלף איש הגיעו אתמול (שבת) להפגנה בתל אביב ואלפים נוספים מחו בירושלים ובחיפה. כעת מאותתים מארגני ההפגנה שבכך לא תסתיים המחאה - וסגן הרמטכ"ל לשעבר יאיר גולן הבהיר בריאיון ל-ynet radio כי אחת המטרות היא גם להשבית את המשק.
7 צפייה בגלריה
יאיר גולן
יאיר גולן
"אי אפשר פשוט לבטל את הדמוקרטיה". גולן וההפגנה בתל אביב
(צילום: קובי קואנקס)
"אני קורא לשימוש נרחב בשני הכלים שעומדים לאזרחים שלא מוכנים להתעורר בוקר אחד ולגלות שהם כבר לא חיים בדמוקרטיה - וזה זכות ההפגנה וזכות השביתה", אמר גולן. "אנחנו נפגין בעוצמה הרבה יותר גדולה ולא רק במוצאי שבת, ואנחנו נשבות באופן שהמשק ישותק עד שהממשלה הרעה הזו תבין שאי אפשר פשוט לבטל את הדמוקרטיה".
גולן הזהיר: "שביתת עורכי הדין בסוף השבוע שעבר זה זעיר אנפין. יותר ויותר סקטורים יגידו 'תודה רבה, אנחנו לא מוכנים שיגנבו לנו את המדינה ולא משתפים עם זה פעולה'. זה הכול. לא צריך יותר מזה".

המפגינים שהגיעו לכיכר הבימה
(צילום: משי בן עמי)

7 צפייה בגלריה
הפגנה נגד הרפורמה במערכת המשפט מול בית הנשיא בירושלים
הפגנה נגד הרפורמה במערכת המשפט מול בית הנשיא בירושלים
מפגינים מול בית הנשיא בירושלים
(צילום: עמית שאבי)
7 צפייה בגלריה
צעדת לפידים כחלק מההפגנד ה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
צעדת לפידים כחלק מההפגנד ה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
צעדת לפידים אתמול בתל אביב
(צילום: טל שחר)
7 צפייה בגלריה
ההפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
ההפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
גנץ במחאה בתל אביב
(צילום: טל שחר)
7 צפייה בגלריה
ההפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
ההפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
(צילום: טל שחר)
7 צפייה בגלריה
בני גנץ בהפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
בני גנץ בהפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
(צילום: שאול גולן)
7 צפייה בגלריה
ההפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
ההפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
(צילום:שאול גולן)
גולן הוסיף כי "שירתתי 38 שנים בצה"ל, לעיתים מדיניות הממשלה הייתה מקובלת עליי ולעיתים לא, אבל תמיד חשתי שאני נאמן לשיטה כי ההחלטות התקבלו בצורה דמוקרטית, והאנשים שקיבלו אותן נבחרו בצורה דמוקרטית. המדינה הזו היא הוגנת וראויה, לא נטולת פגמים, ואני מקבל עליי את השיטה ולכן גם את ההחלטות. אבל כאן קורה משהו אחר לגמרי - פה זו הפיכה שלטונית שלמעשה הופכת את ישראל לדיקטטורה, ואנחנו לא מוכנים לחיות בדיקטטורה. הבחירות היו דמוקרטיות, אבל ההחלטות של הממשלה לא לגיטימיות. לכן נילחם בכל הכוח".
גולן טען כי בהפגנה אתמול נכחו גם בוחרי ליכוד וחובשי כיפות, שאמרו לו כי הם לא מוכנים להפיכה שלטונית. לטענתו, "ליריב לוין יש רגשות איבה קדמוניים כלפי מערכת המשפט. הוא לא מבין בזה ומנסה לחסל אותה, או שהוא מבין מצוין והכוונה שלו היא שישראל תהיה דיקטטורה. המשמעות של הרפורמה של לוין היא שלרשויות המבצעת והמחוקקת יהיה כוח בלתי מוגבל, בלי מערכת איזונים ובלמים. דמוקרטיה ללא איזונים ובלמים היא לא דמוקרטיה".
מנגד, חבר הכנסת משה סעדה מהליכוד אמר ל-ynet radio כי "אני מכבד את דעתם של המפגינים, אבל יש כאן ניסיון של החונטה המשפטית להפחיד ולאיים. לא הייתי מצפה מנשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות להשתמש בטרמינולוגיה כזו של 'לרסק' ו'מכה אנושה'. הייתי מצפה לשיח של אחים והושטת יד. יריב לוין רוצה לנהל שיח, אבל במקום שיח אנחנו שומעים אמירות לא ראויות. כבר אמרתי שנשיאת עליון שמדברת בצורה הזו, אין לה זכות להמשיך בתפקידה. זה אסור לה כעובדת מדינה".
לדברי סעדה, "הרפורמה תהפוך את בית המשפט לגוף שמשקף את החברה הישראלית. נזכה לראות שופטים לאומיים, מזרחיים, וגם אנשים עם אג'נדות שמאל. בית המשפט העליון ישקף את החברה הישראלית וזה מה שנכון ויחזיר לו את אמון הציבור. אגב, רוב של 61 בכנסת זה לא רוב פשוט, ואנחנו בליכוד נתנגד לכל חוק שמפלה כי אנחנו אנשי זכויות לא פחות מהשמאל".
חברת הכנסת אפרת רייטן ממפלגת העבודה אמרה כי בממשלה הקודמת, שר המשפטים גדעון סער הקים ועדה שבה היו חברים נציגים מכל קצוות הקואליציה. "חברי הוועדה ניסו לשבת ולעשות בדיוק את הרפורמה הזו, שתכליתה לבנות כאן את חוק יסוד החקיקה שיתווה את מערכת היחסים בין הרשויות. הם רצו לעשות את זה בהבנה, ולצערי הרב הם לא הצליחו. סער אמר שמרחב התמרון בין איילת שקד למרדכי קרמניצר שמונה מטעם מרצ היה גדול מדי. זה לא אומר שלא ניסינו ושאין פה כוונה".
אתמול, חרף תדרוכי המשטרה ואיומי השר איתמר בן גביר, לא נרשמו אירועי אלימות בהפגנה. רבים מהמוחים התפזרו עוד לפני תום הנאומים, וחלקם ערך צעדת לפידים בסמוך - בזמן שאחרים צעדו ברחוב קפלן הסמוך לקריית הממשלה. כ-200 מוחים הגיעו למחלף השלום וניסו במשך דקות ארוכות לפרוץ לנתיבי איילון, ללא הצלחה. חלקם נכנסו לקניון עזריאלי בניסיון להגיע לאיילון מהחניון התת-קרקעי, ונבלמו על ידי שוטרים. לאחר מכן החלו המפגינים האחרונים לצעוד על דרך בגין, לפני שהתפזרו. עומסי תנועה כבדים מורגשים בכל האזור.
בן גביר מסר הבוקר כי "טוב עשתה משטרת ישראל שאפשרה את חופש ההפגנה אבל לא אפשרה את חסימת נתיבי איילון. הנחתי את המשטרה לנהוג באותה מדיניות של סבלנות והידברות גם כלפי כלל הציבורים".