מצרים הודיעה היום (רביעי) רשמית לישראל בערוצים דיפלומטיים שלא הייתה מרוצה מהמפה שבה השתמש ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת העיתונאים שקיים שלשום. כך דיווח העיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד", שציין כי חוסר שביעות הרצון נבע מכך שציר פילדלפי הוצג במפה כשטח צבאי, בניגוד להסכמי קמפ דיוויד. בתוך כך, ועל רקע הלחץ הבינלאומי שנמשך כדי לקדם עסקת חטופים והפסקת אש בעזה, הערב ב-19:00 צפוי ראש הממשלה לכנס מסיבת עיתונאים נוספת - והפעם לתקשורת הזרה.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו במסיבת העיתונאים. "הבהרנו לישראל - נקבל רק התחייבות לצאת מהציר"
(צילום: AP /Ohad Zwigenberg, Pool)
בעיתון הקטארי נטען כי לפני מסיבת העיתונאים התנהלו מגעים בין גורמים ישראלים למצרים, שבמהלכם נתניהו העביר מסר לקהיר שהוא היה מוכן לנהל משא ומתן על ציר פילדלפי בשלב השני של השיחות על עסקת חטופים והפסקת אש מול חמאס, אך גורמים רשמיים במצרים סרבו והדגישו כי יקבלו רק התחייבות ליציאה מהציר, גם אם זה יהיה בשלב מאוחר יותר, ולא לנהל משא ומתן על גורל האזור.
הדיווח מצטרף לפרסום אמש, שלפיו גם ארה"ב כלל אינה מרוצה מדבריו של נתניהו במסיבת העיתונאים. "זה לא עוזר לנו", אמר גורם אמריקני. גם המתווכות במשא ומתן להפסקת אש ועסקת חטופים הבהירו שהן לא מבינות את נתניהו. גורמים שמעורים במגעים מול האמריקנים והמתווכות אמרו כי יש הבדל בין מה שנתניהו אמר במסיבת העיתונאים לבין המפות שצוות המשא ומתן הציג בשיחות.
נתניהו מציג מפה: זו החשיבות של ציר פילדלפי
(צילום: לע"מ)

ישראל אמרה שהיא מוכנה לשקול נסיגה מלאה מהציר בשלב ב' - אבל מנהיג חמאס יחיא סינוואר, לפי ההערכה בישראל, יסרב למתווה שיכלול הצעה כזו - כי הוא לא מאמין שהעסקה תגיע לשלב הזה, ולכן דורש את הנסיגה המלאה כבר עכשיו, בשלב הראשון. גורמים שמעורים בנושא אמרו כי מסתמן שהצעת הגישור החדשה לא בהכרח תהיה אמריקנית, אלא תגיע אולי מקטאר. אפשרות נוספת היא שההצעה תהיה משותפת לארה"ב, קטאר ומצרים. ההצעה, כך נראה, תוגש כבר לקראת סוף השבוע - ואולי אפילו ביום חמישי.
במקביל לדיווח ב"אל-ג'דיד", משרד החוץ של האמירויות פרסם אחר הצהריים "הודעת הזדהות עם מצרים, בעקבות ההאשמות הישראליות בנוגע לציר פילדלפי". נכתב כי "מדובר בהצהרות פוגעניות המאיימות על היציבות ומחמירות את המצב באזור". מצרים, יצוין, מכחישה את ההאשמות הישראליות שדרך הציר התאפשרו הברחות המוניות של נשק מסיני לעזה לאורך השנים, והיא טוענת כי בעשור האחרון השמידה המוני מנהרות בגבול שלה עם הרצועה.
מצרים, נזכיר, מתנגדת נחרצות לנוכחות ישראלית בציר פילדלפי או במעבר רפיח, בטענה שמדובר בהפרה של הסכם השלום. בשנת 1978 חתמו נשיא ארצות הברית ג'ימי קרטר, נשיא מצרים אנוואר סאדאת וראש ממשלת ישראל מנחם בגין על הסכמי קמפ דיוויד, שסללו את הדרך לחתימת הסכם השלום בין ישראל למצרים במרץ 1979.
כבר ב-23 באוקטובר, כשבועיים אחרי מתקפת הפתע של חמאס, מקורות מצרים אמרו ל"אל-ערבי אל-ג'דיד" כי קהיר העבירה אזהרות חמורות לממשלת ישראל מפני ביצוע פעולות צבאיות קרקעיות בגבול שבין רצועת עזה למצרים. בדיווח נכתב כי הסכמי קמפ דיוויד מונעים מישראל ביצוע פעולות צבאיות באזור הציר, מבלי לקבל תחילה אישור ממצרים.
2 צפייה בגלריה
בינימין נתניהו, תוואי תת-קרקע בגובה שלושה מטרים שאותר על ציר פילדלפי, נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי
בינימין נתניהו, תוואי תת-קרקע בגובה שלושה מטרים שאותר על ציר פילדלפי, נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי
נתניהו, א-סיסי ומנהרה שאותרה בציר פילדלפי
(צילום: REUTERS/Ronen Zvulun, דובר צה"ל , Saudi Press Agency/Handout / Brendan SMIALOWSKI / AFP)
ביום שני בערב, במקביל להפגנות גדולות אחרי חילוץ שש גופות החטופים מהרצועה, נתניהו קיים מסיבת עיתונאים. הוא דיבר במשך כ-15 דקות על חשיבות ציר פילדלפי וניסה לשכנע בעמדתו - על רקע הביקורת החריפה על החלטת הקבינט להישאר בגבול שבין הרצועה למצרים במסגרת עסקת חטופים אפשרית.
הוא ניסה דקות ארוכות לשכנע בהחלטתו להישאר בציר פילדלפי, אמר כי כבר לפני 20 שנה הדגיש את חשיבותו בזמן ההתנתקות, ותקף את שר הביטחון יואב גלנט על דרישתו להפוך את החלטת הקבינט. "לשנות החלטה אחרי רצח 6 חטופים? זה מסר נוראי".