2 צפייה בגלריה
מירי רגב בפגישה עם יו"ר רכבת ישראל משה שמעוני והמנכ"ל מיכאל מייקסנר
מירי רגב בפגישה עם יו"ר רכבת ישראל משה שמעוני והמנכ"ל מיכאל מייקסנר
השר רגב עם יו"ר רכבת ישראל משה שמעוני והמנכ"ל מיכאל מייקסנר
הפתרון לדרישת החרדים: שרת התחבורה מירי רגב סיכמה בצהריים (רביעי) עם נציגי רכבת ישראל כי חלק מהעבודות שמתבצעות בשבתות יועברו ללילות בימי חול. מדובר בפגישה שנייה בנושא שבמהלכה הציגו אנשי רכבת ישראל את התוכנית לצמצום העבודות בשבת. המתווה הוסכם על-ידי סגן שרת התחבורה אורי מקלב (יהדות התורה) שנכח גם הוא בפגישה. בהתאם להחלטות, נקבע כי לא ייערכו בשבתות עבודות לשדרוג תשתיות ושבירת מסילות. עבודות החשמול יימשכו כרגיל.
בתחילת השבוע הורה ראש הממשלה בנימין נתניהו לשרה רגב לקיים שיח עם בכירי רכבת ישראל, על-רקע מחאתו של יו"ר יהדות התורה ושר השיכון יצחק גולדקנופף, שדרש לעצור את עבודות הרכבת בשבת.
בתום הפגישה הקודמת עם בכירי רכבת ישראל, שגם בה השתתף סגן שר התחבורה מקלב, אמרה השרה רגב כי עד לסוף השבוע יוצגו פתרונות לצמצום העבודות בשבת. רגב הדגישה כי "סטטוס-קוו עבודות הרכבת בשבת יישמר כפי שהיה בממשלות נתניהו", אך למעשה החליטה לפעול לצמצומן.
2 צפייה בגלריה
עבודות רכבת ישראל ביום שבת
עבודות רכבת ישראל ביום שבת
עבודות רכבת ישראל ביום שבת
מנכ"ל הרכבת לשעבר על הקרב על השבת: אני מודאג. על אמירות פוגל: יש הסלמה
(צילום: משי בן עמי)

בתום הפגישה השנייה שנערכה היום, הודיעה השרה רגב כי "חלק מעבודות הרכבת בשבת יצומצם ויבוצע בלילות תוך שמירה על הסטטוס קוו, והשירות לציבור הנוסעים לא ייפגע. במהלך הפגישה, הציגו אנשי הרכבת את התכנית לצמצום עבודות הרכבת בשבת, תחת העקרונות של שמירה על הסטטוס קוו, וכן שמירה על עבודות בטיחות מצילות חיים". סגן השרה מקלב אמר בפגישה: "השבת היא לא יום עבודה לאומי, אי אפשר להוזיל את טיעון הפיקוח נפש ולהגיד שכל שדרוג זה פיקוח נפש".
שרת התחבורה לשעבר ויו"ר מפלגת העבודה ח"כ מרב מיכאלי אמרה בעקבות הודעת רגב: "ספין מביך. אין דרך להעביר עבודות ברכבת משבת לאמצע שבוע בלי לפגוע בשירות, פשוט כי כבר היום כל שעה בלילה משמשת לעבודות. בתקופתי כשרה האצנו את העבודות בשבת כדי להחזיר יותר שירות יותר מהר. מירי וביבי נכנעים לחרדים הסחטנים ופוגעים ברכבת ובשירות. את החרפה הזאת אנחנו נחליף".
עבודות רכבת ישראל ביום שבת

העבודות שנערכו בשבת האחרונה היו צריכות להתקיים לדעת כל המומחים בתחום רק ביום המנוחה, מאחר שהן מחייבות עצירת תנועה של הרכבת. במהלך הדיון הקודם, איים סגן השרה מקלב על נציגי הרכבת שאם הם לא יפעלו לצמצום העבודות בשבת, יובאו יועצים חיצוניים שינחו כיצד לפעול בלי חילול שבת. השרה רגב ציינה בפגישה הקודמת כי עבודות החשמול יתבצעו כסדרן, וגם עבודות שקשורות לבטיחות הנסיעות ושיש בהן פיקוח נפש.
סגן השרה מקלב מתח ביקורת חריפה בדיון הקודם על נציגי רכבת ישראל, שהגנו באופן גורף על כל העבודות המבוצעות בשבת. "מה זה 'אין מה לעשות'? זה לא מקובל עליי. הייתי בעיריית ירושלים, ובנינו חצי מהעיר בלי שחיללנו שבת אחת", הטיח סגן השרה. "במדינת ישראל, שבה בנו כבישים בלי חילול שבת, צריך שיהיה רצון והכול יסתדר".
בליכוד נוהגים בעדינות בכל הנושא בגלל ההבנה שמדובר באירוע נפיץ מאוד, שיכולות להיות לו השפעות גם בהמשך. ביהדות התורה מסמנים את חילול השבת בפרהסיה כקו אדום מבחינתם, ולכן גם ראש הממשלה נתניהו דרש לקדם את הדיונים ורגב קיימה אותם ללא דיחוי. המטרה, כך נראה, להרגיע כעת את התסיסה של החרדים, אולם בהמשך לאפשר לרכבת להתקדם בעבודות ולהשלים אותן בפרקי זמן סבירים.
ח"כ ואטורי מהליכוד: למה לעשות עבודות לא חיוניות בשבת? זה אצבע בעין
(צילום: משי בן עמי)

מרב מיכאלי בהצהרה לתקשורת מרכבת ההגנה
(צילום: נדב אבס)

במשך שנים, כולל בזמן כהונת ממשלות נתניהו הקודמות, נעשו עבודות תחזוקה ברכבת ישראל בשבתות. הסיבה לכך ברורה - הטיפול בתשתיות הרכבת, בין אם במסילות, מערכת האיתות או החשמול, חייב להיות בזמן שהמסילה ריקה מכלים וסגורה, כדי למנוע כל אפשרות לפגיעת העובדים מרכבת חולפת
במדינה שגם כך סובלת מתחבורה ציבורית מקרטעת, כל הפסקה של עבודות הרכבת בשבת תפגע משמעותית בהתקדמות פרויקטים שעליהם עובדים כיום ברכבת ישראל, ובראשם חשמול המסילה. אך לא רק. חלק מהעבודות הן עבודות תחזוקה, הקמת המסילה המזרחית והרביעית באיילון, והקמת מסילת 431 שתעבור בין ראשון לציון למודיעין. כל עצירה של העבודות בשבת תוביל באופן ישיר לפגיעה בשירות לנוסעים, משום שהעבודות ייאלצו להתבצע בימי חול ולהוביל לנזק של מיליארדי שקלים למשק.