7 צפייה בגלריה
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ועדת החוקה, חוק ומשפט
הצבעות כבר מחר, חרף הלילה הלבן. רוטמן
(צילום: עמית שאבי)
המתווה החדש לבחירת שופטים אושר רק הערב (יום שני) בסיעת הליכוד - וכבר מחר יצביעו עליו בוועדת החוקה. חבר הכנסת גלעד קריב מהעבודה התלונן ליועמ"שית הכנסת, עו"ד שגית אפיק, על כך שיו"ר הוועדה, שמחה רוטמן, מתכוון לתת לחברים בה זמן קצר להגשת ההסתייגויות - רק עד 10:00 בבוקר, על אף שהלילה מתוכנן לילה לבן במליאה.
קריב כתב לאפיק כי "הצעת חוק משמעותית כזו, שמשנה הסדר חוקתי שהיה במדינת ישראל במשך 70 שנה, דורשת לפחות 24 שעות כדי להגיש הסתייגויות". בייעוץ המשפטי בודקים כעת אם לדחות את המועד, אך בינתיים רוטמן החליט שמחר יתקיימו דיונים על ההסתייגויות והצבעות. לטענת קריב, "הוא נמצא במסע צלב". באופוזיציה מתכוונים בכל מקרה להגיש אלפי הסתייגויות, כך שההצבעות עלולות להימשך עד ליום רביעי.
7 צפייה בגלריה
גלעד קריב בועדת החוקה
גלעד קריב בועדת החוקה
דרש יותר זמן - ולא קיבל. קריב
(צילום: יואב דודקביץ')
בינתיים, ואחרי הישיבה הסוערת של הליכוד שבסיומה ארבעה חברי כנסת התנגדו למתווה החדש, סיעת הציונות הדתית אישרה גם היא את המתווה. "התיקון יוביל לשינוי אמיתי בצורה אחראית ויביא לגיוון של שופטי בית משפט העליון כך שיהיה ייצוג של כל חלקי הציבור הישראלי", נמסר מהסיעה, שהצביעה עליו פה אחד. "מדובר צעד חשוב לתחילת תהליך תיקון מערכת המשפט בישראל. מה שהבטחנו לבוחרים אנו מקיימים".
"הסיעה קוראת להידברות ושיח על החלקים הנוספים ברפורמה שיובאו לדיון בכנסת לאחר הפגרה", נמסר עוד מהציונות הדתית. ברקע המתקפות בליכוד על רוטמן, הוסיפה הסיעה: "חברי הסיעה חיזקו את ידיו של חבר הכנסת רוטמן והודו לו על עבודתו המסורה למען מדינת ישראל וחיזוק הדמוקרטיה".
7 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
"קוראים להידברות על שאר חלקי הרפורמה". יו"ר הציונות הדתית
(צילום: שאול גולן)
נזכיר כי לפי המתווה החדש, שנדחה על-ידי סיעות האופוזיציה שאף כינו אותו "תרגיל הונאה", בוועדה לבחירת שופטים יכהנו 11 חברים - בהם שלושה שרים ושלושה ח"כים מהקואליציה, שייהנו בה מרוב מובנה. לבחירת שני שופטי העליון הראשונים יידרש רוב של שישה חברי קואליציה - ואילו מבחירת שופט העליון השלישי נדרשת הסכמה רחבה יותר, של לפחות חבר אופוזיציה אחד שיצביע בעד. לבחירת שופטים לערכאות אחרות נדרש רוב של 7 מ-11, וכדי להעביר שופט מכהונה נדרש רוב של 9 מ-11.
ראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף את הקואליציה אחרי אישור המתווה בליכוד: "ממשלת יריב לוין ממשיכה לשקר לציבור הישראלי. אם השינוי בוועדה למינוי שופטים יעבור זו השתלטות עוינת ומסוכנת של פוליטיקאים חסרי מצפון על מערכת המשפט. זה לא יביא לגיוון מערכת המשפט, היא פשוט תהפוך לסניף של מרכז הליכוד. אין בשום מקום בעולם מנגנון שאפילו מזכיר את ההצעה המחפירה הזו. במו ידיהם הם מובילים את ישראל למשבר חוקתי נורא שיהרוס את הכלכלה, יפגע בביטחון, ירסק את יחסינו עם העולם ויקרע את עם ישראל לגזרים".
7 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה יש עתיד
ישיבת סיעה יש עתיד
"מערכת המשפט פשוט תהפוך לסניף של מרכז הליכוד". לפיד
(צילום: שלו שלום)
מהליכוד נמסר לאחר ההצבעה: "הסיעה הצביעה כעת ברוב מוחץ בעד החוק שמחזיר את האיזון בוועדה לבחירת שופטים ומבטל את המצב הלא דמוקרטי שבו השופטים ממנים את עצמם. שיטה זו שבה נציגי הציבור בוחרים שופטים נהוגה כמעט בכל הדמוקרטיות בעולם. הטענה שביטול המנגנון שבו השופטים ממנים את עצמם זה 'קץ הדמוקרטיה' - משוללת יסוד. החוק לא מאפשר השתלטות של הקואליציה או האופוזיציה על בית המשפט, אלא מבטיח שיהיה גיוון בהרכב השופטים".
הישיבה החלה ב-15:00, והופסקה אחרי כשעתיים וחצי כדי להצביע בהצבעות אי-אמון במליאה - ומבלי שהח"כים הצביעו בישיבה על המתווה החד-צדדי של הקואליציה. בין השאר זעמו חברי הכנסת על יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן שהציג ראשון את המתווה, כשחלקם טענו בין השאר כי "אנחנו לא עובדים אצלו" ו"הזנב מכשכש בכלב".
7 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"הטענה שביטול המנגנון שבו השופטים ממנים את עצמם זה 'קץ הדמוקרטיה' - משוללת יסוד". נתניהו ולוין
(צילום: EPA)
שר המשפטים יריב לוין ניסה להסביר לחברי הליכוד את הריכוך במתווה, ואמר כי "באנו לאזן ולגוון ולא לשלוט". הוא הסביר כי בכל קדנציה של הליכוד, הוא יוכל למנות שני שופטי עליון ללא כל וטו - ורק מהשופט השלישי נדרשת הסכמה רחבה יותר של השופטים והאופוזיציה. לוין הבהיר כי גם שיטת הסניוריטי, שלפיה השופט הוותיק ביותר מתמנה לנשיא העליון, תבוטל.
ארבעה חברי כנסת הצביעו כאמור נגד המתווה החדש - דני דנון, דודי אמסלם, משה סעדה ומשה פסל. שר הביטחון יואב גלנט, שאתמול ראש הממשלה בנימין נתניהו הבהיר לראשי הקואליציה כי יתפטר אם המתווה לא ירוכך, נכח והצביע בעד. למרות שהמתווה עבר ברוב מוחץ, איש מחברי הליכוד לא אמר כי המתווה החדש הוא אידיאלי, ורבים מאלו שהצביעו בעדו הביעו את מורת רוחם.
7 צפייה בגלריה
ח"כ דני דנון בזירת הפיגוע בחווארה
ח"כ דני דנון בזירת הפיגוע בחווארה
"מתווה? כן. פשרה? כן. התקפלות? לא ולא". דני דנון
(צילום: אלישע בן קימון)
ח"כ דוד ביטן תקף: "זאת פעם אחרונה שאני מאשר מתווה לפני שדיברתם איתנו. אנחנו לא בובות שלכם. אתם מדברים עם כולם ואיתנו לא. הפעם אצביע בעד - אבל זאת פעם אחרונה. להבא תתייעצו לפני, אנחנו לא עובדים זרים של הקואליציה. אם לא תתייעצו - נצביע נגדכם". השרה מאי גולן הודיעה שתצביע נגד, אך לבסוף לא נכחה בזמן ההצבעה והשאירה פתק כי היא בעד. כששר התרבות והספורט מיקי זוהר אמר שחשוב שהסיעה תצביע כולה פה אחד, השיבה לו גולן: "לא נצביע על זה פה אחד. יש לנו דעות שונות. באתי לפה בגלל פסקת ההתגברות ומה שקורה עכשיו לא ייתכן".
ח"כ דנון כתב בטוויטר לאחר שהצביע נגד המתווה החדש: "מתווה? כן. פשרה? כן. התקפלות? לא ולא. מהרגע הראשון הבהרתי שאני תומך ברפורמה. העם נתן לנו מנדט ברור לבצע שינוי במערכת המשפט, ואמרתי שאתן לכך גב מלא. חשבתי שאפשר וצריך להתפשר למען רעיון האחדות, אבל להתפשר אין פירושו להתקפל. לצערי, אנו עדים בימים ובשבועות האחרונים להתנהלות לא טובה של הקואליציה, מתווים של שותפים בקואליציה שנשלפים באישון ליל, זיגזוג מ-0 ל-100 ומ-100 ל-0. לא נכון לוותר על נושאי ליבה כאשר אין הסכמה רחבה. ברור לכולם שהצעדים שלנו יובילו רק להחרפת המאבק והדה לגיטימציה לבחירת העם הדמוקרטית. אם המהלך היה מביא להסכמה רחבה היה נכון לשקול ויתורים מפליגים. כעת נשארנו עם נסיגה מפוארת ובלי שום הסכמות. חבל".
ליברמן: "מדובר במתווה הונאה"
(צילום: ערוץ כנסת )

ח"כ אמסלם שהצביע נגד אמר: "זו בושה וחרפה שהם (אנשי המחאה) מתנהגים באלימות, ואנחנו נכנעים לבריונות שלהם". ח"כ סעדה שהצביע גם הוא נגד הוסיף: "זה מתווה ממש גרוע ואני מתנגד לו. יש הזדמנות היסטורית לשינוי, אנחנו צריכים למנות ארבעה שופטים בקדנציה ולא שניים".
עם זאת, כמה מחברי הליכוד הביעו תמיכה פומבית במתווה החד-צדדי. שר התיירות חיים כץ, למשל, אמר כי הוא תומך במתווה: "עשינו סדק בקיר, עלינו לעבור להידברות ולמנוע קרע בעם". גם שר התפוצות עמיחי שיקלי כתב בטוויטר: "מתווה שקול ומאוזן של הליך החקיקה. מי שרצה לראות ניצחון בנוק-אאוט התאכזב, אולם מי שרצה לאזן בין מלוא שאיפותינו לבין הרצון להרגיע ולהביא פיוס לאומי שמח בערב הזה. במשפט שלמה שהיה כאן הוכיח המחנה הלאומי, שוב, שהוא מוכן לוותר ובלבד שהתינוק לא יקרע לשניים. זאת ציונות אמיתית".