ראש הממשלה בנימין נתניהו ערך הערב (שישי) תדרוך לעיתונאים אחרי נאומו בעצרת הכללית של האו"ם, אלא שאז הגיע למקום מזכירו הצבאי של רה"מ, לחש באוזנו - ונתניהו עזב את המקום בבהילות. רה"מ יצא מיד מבניין האו"ם וחזר למלון שלו, שם יש לו טלפון אדום ואמצעי תקשורת מסווגים. הסיבה: ניסיון החיסול של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה בתקיפה העוצמתית בדאחייה.
5 צפייה בגלריה
הרס בדאחייה
הרס בדאחייה
צה"ל ניסה לחסל את נסראללה, נתניהו עזב בבהילות את התדרוך לעיתונאים באו"ם
( צילום: Fadel ITANI / AFP)
5 צפייה בגלריה
 ראש הממשלה בנימין נתניהו בעת אישור המתקפה בביירות
 ראש הממשלה בנימין נתניהו בעת אישור המתקפה בביירות
נתניהו אישר את התקיפה מארה"ב
5 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט בבור בקריה בזמן התקיפה בדאחייה
שר הביטחון יואב גלנט בבור בקריה בזמן התקיפה בדאחייה
גלנט הלוי ובר בבור בקריה
(צילום: אריאל חרמוני)
למעשה, ראש הממשלה נתניהו, שאישר את התקיפה בעודו בארה"ב, כתב את שאלות העיתונאים לקראת התדרוך במקום המפגש באו"ם, ועוד לפני שהוא הספיק להשיב אפילו על אחת מהן, הגיע מזכירו הצבאי, אלוף רומן גופמן, פעמיים, לחש באוזנו, בהמשך העביר לו פתק - והתדרוך נקטע. בהמשך הודיעה לשכת ראש הממשלה כי נתניהו החליט להקדים את חזרתו ארצה, וימריא כבר הערב מארצות הברית.
בעקבות ניסיון החיסול שוהים בשעה האחרונה בפור הפיקוד של חיל האוויר בבסיס הקריה בתל אביב, שר הביטחון יואב גלנט, הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי ומפקד חיל האוויר אלוף תומר בר. בנוסף, ישראל עדכנה את האמריקנים על התקיפה, אך בארה"ב ציינו כי לא ידעו עליה מראש. לפי הפנטגון, שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין שוחח עם גלנט במהלך התקיפה.
ניסיון החיסול של נסראללה בוצע באמצעות תקיפה עוצמתית על המפקדה המרכזית של חיזבאללה ברובע הדאחייה בביירות. בישראל מנסים להבין אם נסראללה שהה במקום, ואם כן - מה מצבו. גורם ביטחוני בלבנון ציין כי מדובר בתקיפה העוצמתית ביותר במרחב מאז פרוץ המלחמה, והוסיף: "המקום משמש את בכירי חיזבאללה".
נתניהו התייחס ללחימה מול חיזבאללה בנאומו באו"ם מוקדם יותר, שם הדגיש כי ישראל צריכה להביס את חיזבאללה. "זה ארגון טרור שרצח אזרחים אמריקנים, צרפתים ועוד לאומים. לא נאפשר לחיזבאללה לשבת על הגבול ולתכנן עוד 7 באוקטובר. לישראל אין ברירה - ויש לה כל זכות להסיר את האיום. זה בדיוק מה שאנו עושים", אמר.
לדבריו, "חיסלנו מפקדים שאחראים לרצח ישראלים, אמריקנים וצרפתים, ואז חיסלנו את המחליף, ואת המחליף של המחליף. נמשיך בתקיפות - עד שנשיג את כל היעדים שלנו".
ההרס בדאחייה לאחר התקיפה

5 צפייה בגלריה
הרס בדאחייה
הרס בדאחייה
הרס בדאחייה
( צילום: Ibrahim AMRO / AFP)
התקיפה הערב מגיעה לאחר שורת חיסולי בכירים של ארגון הטרור הלבנוני. כך למשל, רק אתמול חיסל צה"ל בביירות את מפקד היחידה האווירית של חיזבאללה, מוחמד סרור. לפי דיווח בתקשורת הערבית, התקיפה בוצעה באמצעות שלושה טילים סמוך לאזור שבו חוסלו בסוף השבוע שעבר ראש מערך המבצעים של הארגון, איברהים עקיל, ובכירים נוספים בכוח רדואן.

המגעים להפסקת אש לפני ניסיון החיסול, והטענה בישראל על נסיגת נתניהו

התקיפה מגיעה גם על רקע מגעים קדחתניים, בהובלת ארצות הברית וצרפת, שמטרתם להשיג הפסקת אש של 21 ימים בין ישראל לחיזבאללה. בכיר בממשל האמריקני אמר אתמול כי בארה"ב סבורים שעסקה בלבנון "תזעזע את העניינים" ותביא לעסקה בעזה.
לפי היוזמה, הפסקת האש אמורה להימשך 21 ימים לאורך הקו הכחול. במהלך אותם ימים, כך הסביר הבכיר, הצדדים צפויים לנהל משא ומתן לקראת פתרון פוטנציאלי של הסכסוך, ולהגיע להסכם כולל לאורך הקו הכחול שיאפשר לתושבים לחזור לבתיהם, גם בלבנון וגם בישראל.
"נמשיך להכות בחיזבאללה". נתניהו בניו יורק, אתמול
( צילום: עומר מירון /לע"מ)

בכירים אמריקנים סברו אמש כי דבריו של נתניהו לאחר נחיתתו בניו יורק, אז הצהיר כי "נמשיך להכות בחיזבאללה", מעידים על נסיגה מהיוזמה האמריקנית להפסקת אש. אך הערב הסביר גורם ישראלי כי מדובר אך ורק ב"אי-הבנה בין הצדדים".
"שני גורמים בישראל היו מעורבים במגעים האלה, השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר ושגריר ישראל בארה"ב מייק הרצוג", הסביר הגורם הישראלי. "דרמר קיבל טלפון מהיועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן שעדכן שהוא חושב לצאת עם איזו הצהרה עם הצרפתים וגורמים אחרים על קריאה להפסקת אש. ההבנה הישראלית הייתה שזו הצעה אמריקנית - ואין הסכמה ישראלית. זו הצעה שלהם - שהם שמים על השולחן".
לדבריו, "לגבי התשובה, ישראל הבהירה שהיא צריכה לראות מה אומרת ההצעה, אם יש ניתוק בין עזה ללבנון ושאלות נוספות. ההבנה בשיחת סאליבן-דרמר הייתה שזה מתחיל תהליך, במקביל ישראל עושה מאמצים צבאיים ויהיה מאמץ מדיני וזה יתגלגל. הנאום של רה"מ בעצרת האו"ם הערב היה צריך להיות חלק מהתהליך הזה".
5 צפייה בגלריה
 ראש הממשלה בנימין נתניהו במטוס כנף ציון בדרכו לנאום בעצרת הביטחון של האו"ם
 ראש הממשלה בנימין נתניהו במטוס כנף ציון בדרכו לנאום בעצרת הביטחון של האו"ם
דרמר והרצוג עודכנו על ניסוח ההצעה רק כשנתניהו היה בדרכו לארה"ב
( צילום: אבי אוחיון, לע״מ)
אך מה שקרה לאחר מכן, כך הסביר הגורם, זה שדרמר והרצוג ידעו על הניסוח המדויק של ההצעה רק כשנתניהו היה על המטוס בדרך לארה"ב. "דרמר לא ראה את זה לפני ההמראה. מה שכן הוא ראה זה הצעה ראשונה, טיוטה, והוא התייחס אליה", אמר הגורם. "השינויים התייחסו להצעה האמריקנית ולא לתגובה של ישראל, ובעקבות ההתייחסות הישראלית לטיוטה הם אכן עשו שינויים. ארה"ב ניסתה לעבוד על הניסוחים כדי להביא את הצד הלבנוני וחיזבאללה להגיד כן".
האי-הבנה שהייתה, לדבריו, זה שמבחינת האמריקנים זה הפך להיות משהו מיידי - "כאילו יש הסכמה ישראלית". הוא הוסיף: "לא הייתה דקה אחת שהם יכלו להבין שיש הסכמה ישראלית למה שהם שמים על השולחן. כל השאלה הייתה איך אנו מגיבים להצעה הזו. זה יצא כאילו רה"מ הנחה הצבא להוריד את עצימות הפעילות, זה לא נכון, וגם שהסכמנו להפסקת אש – זה לא נכון".
עוד אמר הגורם כי "זו הצעה אמריקנית-צרפתית שקוראת להפסקת אש ואמורה להתחיל תהליך. הם חשבו שהם יכולים לסיים הכול כבר ביום רביעי-חמישי, אך אף אחד לא חשב על זה". לדבריו, "ניסינו לתקן את הבלבול בפגישות שקיים דרמר עם הוכשטיין, מקגורק ובלינקן. ניתן לומר שאי-ההבנה מאחורינו.
"האמריקנים רצו בעצם שהצדדים לא יגידו שהם נגד ההצעה", הוסיף. "הם ציפו שישראל תגיד שהיא מברכת על היוזמה. העובדה היא שכאשר הם פרסמו את ההצעה שלהם, נתניהו כבר המריא – ונאמר להם שלא תהיה תגובה ישראלית עד שנתניהו נוחת. בזמן שרה"מ היה באוויר יצאו ידיעות מארה"ב שהפסקת האש נכנסת לתוקף מיידי, ועל זה יצאה הכחשה מלשכת ראש הממשלה".