2 צפייה בגלריה
סיסמה בסמארטפון
סיסמה בסמארטפון
(צילום: shutterstock)
מאז תחילת מתקפת הפתע של חמאס ביום שבת בבוקר, משפחות רבות עדיין לא מצליחות לאתר את יקיריהן הנעדרים. חלקם נמלטו כשבילו במסיבת טבע שנערכה בקיבוץ רעים, חלקם תושבי עוטף עזה שאבד עימם קשר ומיקומם אינו נודע.
משפחות הנעדרים הקימו מוקד שמספרו: 052-4481981, או: 054-7944587, בניסיון לתת מענה לתושבים המחפשים אחר יקיריהם. במשטרת ישראל, פיקוד העורף ומשרד הרווחה עדכנו על פעילות מרכז המשפחות לאיתור נעדרים בכתובת הנגב 4, קריית שדה התעופה (בניין להב 433).

שואבים מידע מהניידים של הנעדרים

במקביל למיזמים ממשלתיים או כאלו של גופי הביטחון – החלו לפעול מיזמים פרטייים של התארגנויות ספונטניות. אחד מהם הוא "המרכז לאיכון נעדרים" - מיזם התנדבותי שהתחיל באופן פרטי וכעת מקבל פניות מגורמים בטחוניים בבקשה לשיתוף פעולה ושימוש במידע אותו אספו עד כה.
"הבנו מיד שיש המון נעדרים – ואנחנו צריכים לפעול" מספרת עדי חן, בוגרת היחידה הטכנולוגית. "במיזם אנחנו מצליחים לשאוב מידע מהניידים של הנעדרים על מיקום נוכחי, היסטוריית הצעדים ומסלול בשעות האירוע".
"אנחנו שולחים למשפחות הנעדרים טופס, אחרי שהם ממלאים אותו – אנחנו יוצרים איתם קשר ומקיימים שיחת זום קצרה בה אנחנו מנחים אותם כיצד אפשר לחלץ מידע מהנייד של הנעדר", היא מסבירה. "בעזרת מידע זה אפשר לעתים להתחקות אחרי המסלול שעשו, וזה מסייע להבין איפה נמצאים כעת או איפה יש סבירות גבוהה שימצאו אותם". המיזם הוקם ע"י בוגרי היחידה הטכנולוגית, בוגרי יחידות סייבר בצבא וכאלו שעוסקים בתחום כיום.
“אנחנו כ-300 מתנדבים והבנו שיש צורך ברור לפתור בעיה ואנחנו יכולים לתת את המענה למשפחות חסרות האונים ברגעים כאלו. פנו אלינו כבר כ-260 בני משפחות וקרובים של נעדרים ומנותקי קשר, ואנחנו עושים מאמצים אדירים כדי לתת לכולם מענה", סיכמה.
המתנדבים במיזם קוראים לכל מי שמעוניין להיעזר בו כדי לאתר את יקירו, למלא את המסמך הבא והם יצרו איתו קשר בהקדם.

הצלבת תמונת הנעדר עם פרסומים בתקשורת

מיזם אחר הוא "רישום תמונת נעדר". הוקם על ידי קבוצה של מפתחים ואנשי סייבר שפיתחו תוכנה שמסוגלת להצליב תמונות נעדרים אל מול מדיה בתקשורת הזרה בצורה אוטומטית. הם זקוקים לעזרת הציבור באיסוף תמונות הנעדרים יחד עם שמותיהם.
הפיתוח מאפשר למערכת להצליב את התמונה של הנעדר עם פרסומים בתקשורת, או כאלו שהופצו ברשתות החברתיות, ומאפשרים לגלות את זהותו של המצולם. באופן זה, מנסים להתחקות אחרי מיקום ומועד אחרון בו נצפה.
לשם כך, קרובי הנעדר או מנותק הקשר למלא את הטופס הבא ולהעלות תמונות של הנעדר.
"אנחנו פועלים בשיתוף פעולה עם גורמי ביטחון וגוגל ישראל, ומצליחים באמצעות תמונות הנעדרים לדלות כמה שיותר מידע שפורסם בתקשורת – וככה לנסות לאסוף מידע על הנעדרים", מספר שאדי כיוף, ממקימי המיזם. "אנחנו צוות של 10 אנשים, כולם אנשי סייבר ואבטחת מידע. מיד כשזיהינו את הצורך – חשבנו את על הפרויקט בתקווה שנוכל לסייע כמה שיותר"
"תחילה פעלנו בהזנה ידנית של הפרטים - ואז כשהבנו שהמספרים הם גדולים משיכולנו לדמיין – נעזרנו באוטומציה. כרגע האתגר המרכזי שלנו הוא לאתר כמה שיותר סרטונים ותמונות של הנעדרים שנצפו לאחר שנותק עימם הקשר או של חטופים שנצפו בשטח הרצועה. אם נתקלתם בוויזואליה כזו, בתקשורת זרה או ברשתות החברתיות – אנחנו מבקשים מכם להעביר אלינו בהקדם אלינו ואנחנו נעשה כל מה שאפשר כדי לברר את זהותו".
לפרטים נוספים ושאלות מוזמנים לפנות למייל: form.mia-group.io