השטח ההומניטרי ברצועת עזה ממשיך להצטמצם, ויותר ויותר תושבים עזתיים הופכים לעקורים כשחמאס מנצל את השטח לפעילות טרור ומסתיר בו מחבלים. רק אתמול (ראשון) הודיע דובר צה"ל על צמצום נוסף, וקרא לתושבים בשכונת אל-ג'לאא בחאן יונס להתפנות בעקבות ירי רקטות לעבר ישראל. במקביל, גם המשילות נפגעת.
כוחות צה"ל בחאן יונס, משם בוצע ירי רקטי לעבר ישראל
(צילום: דובר צה"ל)

3 צפייה בגלריה
כרוזים שהופצו על ידי צה"ל במטרה לפנות תושבים משכונת אלג'לאא
כרוזים שהופצו על ידי צה"ל במטרה לפנות תושבים משכונת אלג'לאא
מפה שפרסם צה"ל כחלק מהוראת הפינוי החדשה וצמצום המרחב ההומניטרי
(צילום: דובר צה"ל)
משרדי הממשלה ברצועה כבר אינם מתפקדים, ואלו שכן - משרד הבריאות, משרד הפנים ומשרד התקשורת - פועלים רק באופן חלקי. גם העיריות מאבדות את כוחן, ומתוך 25 עיריות רק שמונה עדיין מתפקדות, ונאלצות להתמודד עם קליטת העקורים וצמצום השטחים ההומניטריים.

עליית המחירים, וה"התמודדות" בישראל

מתאם פעולות הממשלה בשטחים הודיע כי משאיות הסיוע ממשיכות להיכנס מדי יום, אך עמותות הסיוע של האו"ם לא עומדות בקצב והתכולה ממתינה להפצה. כיום, כך על פי המתפ"ש, ישנן כ-500 משאיות שממתינות בצד העזתי של מעבר כרם שלום.
לצד זאת, רק 13 מאפיות פועלות בכל הרצועה, שבע בצפון ושש במרכז. יחד הן מייצרות קרוב לשלושה מיליון כיכרות לחם ביום, והמחירים מזנקים. קילו מלפפונים יעלה במרכז הרצועה כ-10 שקלים, מחירו של קילו עגבניות יעמוד על כ-15 שקלים וקילו גמבות יימכר בכ-17 שקלים. למרות המחירים הגבוהים הביקוש עולה גם הוא, ובצפון הרצועה מדווחים על מחסור.
תושבת שאטי סיפרה בריאיון ל"אל-ג'זירה" הקטארית כי החלום שלה הוא לאכול עגבניה. "אני בת 25 וזה החלום שלי. נמאס לנו מקופסאות שימורים. אין כאן פירות. אין כאן ירקות. אלו מאכלים שהפכו לחלום", אמרה.
3 צפייה בגלריה
עלונים עם סיגריות שפיזרו מעל רצועת עזה במטרה להתריס את הציבור נגד חמאס
עלונים עם סיגריות שפיזרו מעל רצועת עזה במטרה להתריס את הציבור נגד חמאס
העלונים שפוזרו ברצועה, עם הסיגריות
3 צפייה בגלריה
עקירת מאות עזתים מאזורי מזרח חאן יונס אל מערבה
עקירת מאות עזתים מאזורי מזרח חאן יונס אל מערבה
עקורים מתפנים בעקבות הוראות דובר צה"ל
(צילום: REUTERS / Hatem Khaled / רויטרס)
עקורים מתפנים מחאן יונס

ואיך בישראל "מתמודדים" עם עליית המחירים? רחפנים הפילו אתמול עלונים מעל אוהלי עקורים באל-מוואסי שבדרום הרצועה, מערבית לחאן יונס. אל העלונים הוצמדו שקיות עם סיגריות, שתיים בכל שקית, לצד הכיתוב "רוצים עשן או מנהיגים?". בעזה טענו כי העלונים מסיתים, אבל אספו את הסיגריות - שעולות ברצועה כ-30 דולר ליחידה.

לחץ פסיכולוגי, אלימות במשפחה - וגירושין

לשכת התקשורת הממשלתית, שמנוהלת על ידי חמאס ומתפקדת כאמור באופן חלקי בלבד, הצהירה כי כ-70% מקורבנות המלחמה הם נשים וילדים. היא ציינה כי כ-17 אלף ילדים סובלים מהיפרדות התא המשפחתי וחיים עם אימם או עם אביהם, שנפרדו בעקבות המציאות החברתית הקשה. לטענתם "ילדים מאבדים את זכותם לחינוך ולחיים בשלום לאור הלחץ הפסיכולוגי".
מנתוני הלשכה עולה כי ישנה עלייה דווקא במספר הזוגות הצעירים שהחליטו להתחתן למרות המלחמה, אך במקביל נרשמה עלייה במספר הגירושין. העיתון הפלסטיני "אל-קודס אל-ערבי" חקר את התופעה באמצעות מעקב אחרי אוהלו של אחד משופטי השריעה במחנה העקורים במרכז הרצועה. לפי העיתון, הפרידות מגיעות על רקע הקשיים הכלכליים לצד היעדר הפרנסה, שמובילה לטענתם גם לאלימות במשפחה.
אבו ג'יהאד, אב לחמישה ילדים מעזה, סיפר לעיתון כי נפרד מאשתו בעקבות בעיות שהחלו עם פרוץ המלחמה. "לפני המלחמה לא היו בעיות במשפחה. המצב היה תקין ודברים התנהלו כרגיל. הלחצים בעקבות המלחמה המתמשכת גרמו לבעיות, במיוחד העקירה. היא דורשת כספים, זה עולה הרבה כסף. זה לא בהישג יד", אמר.