ח"כ רם בן ברק פרסם הבהרה ליוזמת "הטרנספר מרצון" שפרסם הבוקר (ג') יחד עם ח"כ דני דנון ב"וול סטריט ג'ורנל". לדבריו, "כמות התמיכה מימין וכמות הביקורת מהמחנה שלי מביאה אותי למסקנה שלא הובנתי לחלוטין". בתוך כך, גורמים מדיניים אמרו ל-ynet כי האפשרות של העברה בהסכמה של אוכלוסייה מעזה לחו"ל עלתה כבר בתחילת המלחמה. "דובר על זה מההתחלה והיו ניסיונות של גורמים ביטחוניים להעביר פליטים למצרים. יש ניסיון כזה", אמרו הגורמים".
2 צפייה בגלריה
ח"כ רם בן ברק בראיון לאולפן
ח"כ רם בן ברק בראיון לאולפן
ח"כ רם בן ברק. "לא הובנתי לחלוטין"
(צילום: אביהו שפירא)
בציוץ בחשבון X (לשעבר טוויטר) כתב בן ברק: "לתושבי עזה צריך לאפשר, בדגש על לאפשר, את היכולת לבחור אם הם נשארים בעזה ומקווים שעזה תהיה מקום טוב יותר לחיות בו תחת משטר שידאג לרווחת התושבים ולאיכות חייהם. צריך לעשות הכל שזה מה שיהיה שם אחרי שתסתיים המלחמה. או לנסות למצוא מקום אחר לגור בו".
בן ברק ציין כי כיום אין לתושבי רצועת עזה יכולת למצוא מקום אחר מכיוון שאין להם אפשרות לצאת מהרצועה ואין מדינות שמוכנות לקלוט אותם. "את שני החסמים האלה אני מציע להסיר. לאפשר יציאה ולאפשר קליטה באותן מדינות שאכפת להן מהפלסטינים. מי אנחנו שנחליט בשבילם שאסור להם להגר?".
"זה בדיוק הפוך משיטת הטרנספר, שרצתה להעלים על אוטובוסים את הבעיה הפלסטינית. הגישה שלי גורסת שאדם צריך להיות אחראי על גורלו ובמקרה של אזורי לחימה (מוצדקים) צריך לדעת גם לקלוט. והכל הכל בהסכמה, כפי שנעשה באזורי סכסוך אחרים בעולם".
הכותרת
בין הפוגה להפסקת אש: המטרה של חמאס והתנאים של ישראל / רון בן ישי
23:57
בן ברק ציין כי גישתו אינה שוללת את הזכות הפלסטינית למדינה עצמאית. "ההפך הוא הנכון. ההצעה הזאת היא רק מרכיב אחד במכלול שלם של פתרונות ליום שאחרי", כתב. "אני תקווה שהרשות הפלסטינית או כל גורם פלסטיני שוחר שלום אחר, בסיוע בינלאומי, יקבל אחריות על עזה ויפתח אותה לטובת כל האזור ותוקם מדינה פלסטינית משגשגת לצד ישראל. או אז יוכלו הפלסטינים החפצים בכך לשוב למולדתם".
במאמר שפורסם הבוקר ב"וול סטריט ג'ורנל" הציעו בן ברק ודנון כי מדינות שונות יקלטו משפחות עזתיות הרוצות בהגירה וביישוב מחדש: "ניתן לעשות זאת באמצעות מנגנון מובנה, בתיאום בין-מדינתי, שייעודו מתן מענה בינלאומי לתושבי עזה. זאת ועוד - על מנת להקל את ההתאקלמות של אותם עזתים, הקהילה הבינלאומית יכולה וצריכה לסייע להם בחבילת סיוע כלכלית נדיבה, כך שכל משפחה עזתית תוכל להיקלט במדינת היעד ביתר קלות ובנוחות".
2 צפייה בגלריה
דני דנון ו רם בן ברק
דני דנון ו רם בן ברק
בן ברק ודנון. "כל הדרוש הוא מספר מדינות שייענו לבקשה ויקבלו את העזתים"
(צילום: הדר יואביאן אבי מועלם)
"יש 193 מדינות בעולם, ורובן, לפחות לפי הצבעותיהן באו"ם, תומכות תמיכה חסרת פשרות בפלסטינים, כך שניתן להניח שלא יתנגדו לסייע לאותם פלסטינים שבהם הן תומכות לאורך השנים", כתבו השניים. "כל הדרוש הוא מספר מדינות שייענו לבקשה ויקבלו את העזתים. זוהי לא רק חובה מוסרית, אלא אף הזדמנות למדינות העולם להתייצב כתף אל כתף ולהפגין חמלה ומחויבות לפתרון בר-קיימא, שיסייע ליציבות המזרח התיכון כולו".
מי שמיהר להביע תמיכה בתוכנית שהוצגה במאמר הוא יו"ר מפלגת הציונות הדתית, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שכינה את התוכנית "הגירה מרצון". "זה הפתרון ההומניטרי הנכון לתושבי עזה ולאזור כולו לאחר 75 שנות פליטות, עוני ומסכנות. קליטת הפליטים על ידי מדינות העולם החפצות בטובתם באמת, תוך תמיכה וסיוע כלכלי נדיב של הקהילה הבינלאומית, ובתוכה מדינת ישראל, היא הפתרון היחיד שיביא לקץ הסבל והכאב של יהודים וערבים כאחד".