הם נעלמים ליומיים-שלושה ויורדים מהרדאר, מסתתרים בעמדות מאחורי קירות כפולים ומשתמשים בנשקים מתקדמים מתוצרת רוסיה וארה"ב - דוגמת דראגונוב ובארט, ואף מרכיבים באלתורים כוונות אופטיות על קלצ'ניקוב. בשבועות האחרונים הגבירו כוחות צה"ל את המצוד אחר צלפי חמאס, ופרטים חדשים על חיסול אחד מבכירי הצלפים - מספקים הצצה נדירה להתנהלותם החשאית.
מוחמד אבו-חטב פלש לנגב המערבי בבוקר 7 באוקטובר כמפקד מחלקת נוחבה בחמאס. הוא הספיק לחזור לשטח הרצועה, ולהחליף תפקיד. בתוך שבועות אחדים לקראת התמרון הצה"לי שהחל בסוף חודש אוקטובר – הפך אבו-חטב לצלף מנוסה ומיומן ביחס לסטנדרטים של מחבלים, שארב לחיילי צה"ל בשכונות העיר עזה ופאתיה הצפוניים.
תיעוד בלעדי: התקיפה שבה חוסל צלף ה"טופ" של חמאס
(צילום: דובר צה"ל )

6 צפייה בגלריה
צה"ל חיסל צלף של חמאס
צה"ל חיסל צלף של חמאס
עבר הכשרת צליפה תוך חודש. אבו-חטב בפעולה, בסרטון שפרסם חמאס
אבו-חטב, כמו צלפים אחרים בג'יהאד האיסלמי או בחמאס, עבר הכשרת צליפה בקורס של כחודש. את עיקר ניסיונו המבצעי צבר בחודשי הלחימה מאז נובמבר. הדפוס שלו היה קבוע: היעלמות ליומיים-שלושה, פעילות בעמדה שהוכנה עבורו מראש או הוא הכין לעצמו - לרוב בקומה גבוהה של בניין שצה"ל כבר כבש, אבל באזור שבו הוא ממשיך לפעול.
את ההגעה למקום הוא היה עושה ללא נשק, או במנהרות - מתחת לאדמה. ואז, לעיתים דרך שני חורים מקבילים בקירות החדר, ניסה לצלוף בחיילי צה"ל שנחשפים לזמן קצר במהלך פעילותם - לרוב בהתקפה, בקווי לחימה ראשונים בפשיטות.

החשבון נפתח

בתחילת חודש יולי, באותו מתווה, התמקם אבו-חטב בקומה הרביעית בבניין בשכונת סברא בעיר עזה. דקות לפני שהגיע, חיל האוויר תקף את הבניין כפי שעשה מבנים סמוכים נוספים, לפני שכוחות חטיבת הקומנדו פשטו על מטה אונר"א סמוך, ששימש מפקדה גדולה ומתחדשת של חמאס בשכונה.
גם פגזי טנקים ש"ריככו" את הבניין לא השמידו אותו כליל, כפי שקורה בדרך כלל באלפי בניינים שמותקפים לפני הגעת לוחמי החי"ר והשריון ליעדיהם. אבו-חטב התמקם בשעת צהריים בעמדת הירי שלו עם רובה הבארט 0.5 שלו, לצידו מתעד מבצעי של חמאס, ולכמה שניות נכנסו לו לכוונת שני לוחמי צה"ל מיחידת מגלן. את אחד מהם, רס"ל טל להט ז״ל, הוא הרג בכדור אחד קטלני. הבניין הופצץ בחלוף זמן קצר אבל זה היה מאוחר מדי: אבו-חטב הספיק להימלט צפונה, למחנה הפליטים שאטי, אך באוגדה 99 פתחו איתו את החשבון, במבצע לסיכול מודיעיני יחד עם שב"כ. המבצע זכה לשם "הכדור האחרון".
6 צפייה בגלריה
צה"ל חיסל צלף של חמאס
צה"ל חיסל צלף של חמאס
מגיע ללא נשק, ומכין את העמדה בעצמו. אבו-חטב פוער חורים בקיר לצליפה
6 צפייה בגלריה
רס"ל טל להט ז"ל
רס"ל טל להט ז"ל
רס"ל טל להט ז"ל
(באדיבות המשפחה)
חטיבת האש 990 של אוגדה 99, שהייתה אחראית עד לפני כחודש על פרוזדור נצרים, קיבלה על עצמה את המשימה לאתר את אבו-חטב, ולחסלו, כחלק מהידוק המצוד על צלפי חמאס בצפון הרצועה, שפגעו בחיילים נוספים במרחב מסדרון הביתור.
לקציני המודיעין והתקיפה של חטיבת המילואים, עליה מפקדת אלוף-משנה רעות רטיג-וייס, לקח 70 שעות של פעולת מעקב אינטנסיבית מסביב לשעון להגיע לאבו-חטב. הוא צץ במפתיע במתחם חשאי בשאטי, סביב אוכלוסייה עזתית והרחק יחסית מכוחות צה"ל, אך המודיעין לגביו לא היה חד משמעי. בתאי התקיפה של אוגדה 99 כבר פתחו מנגנוני חופת אש מוצלחים עם זמינות אווירית לתקיפה מיידית של מחבלים ש"קופצים" במודיעין מעכשיו לעכשיו.
6 צפייה בגלריה
תיעוד לפני תקיפת מבנה בו שהה צלף חמאס
תיעוד לפני תקיפת מבנה בו שהה צלף חמאס
מעקב אחרי התפילות, השינה ו"תיק מודיעין אישי". המבנה שבו שהה אבו-חטב, לפני התקיפה
(צילום: דובר צה"ל)
6 צפייה בגלריה
תיעוד אחרי תקיפת מבנה בו שהה צלף חמאס
תיעוד אחרי תקיפת מבנה בו שהה צלף חמאס
אחרי התקיפה. עוד 20 בכירים חוסלו
(צילום: דובר צה"ל)
"אבו-חטב נחשב ל'טופ' הצלפים של חמאס בצפון הרצועה. החלטנו שנלך עליו בכל הכוח עוד לפני שהרג את רס"ל טל להט ז"ל, ובנינו לו תיק מודיעיני אישי", סיפרו בצבא. אנשי המודיעין עקבו דרך גורמים שלישיים ודרך מעקבים אחר דפוסי ההתנהגות שלו, כיצד ומתי הוא מתפלל, היכן הוא ישן בימים בהם הוא לא בפעילות מבצעית. המעקב העלה כי הוא ישן בדרך כלל לצד ילדיו הקטנים ולכן הוחלט לחכות לחלון הזדמנות בו יצוץ באור יום, בה ייתפס.
יחד עם השב"כ ואנשי חיל האוויר בוצעו סימולציות ונבחנו חימושים שיתאימו למשימה, תוזמנו מטוסי קרב באוויר ואז - הגיע המודיעין המדויק: הוא התגלה בתוך המתחם בשאטי - ויש פחות משתי דקות לחסלו.

30 שניות להחליט

אמנם המרחב "נוקה" מנוכחות של בלתי מעורבים, אך לפתע צץ ספק קל לגבי מיקומו של אבו-חטב, בגלל סימנים לנוכחות של אנשים אחרים לידו. אלוף-משנה רטיג-וייס נדרשה להחליט בתוך 30 שניות בתוך חמ"ל התקיפה אם להטיל פצצות קטנות על המטרה או לחזל"ש את המידע המודיעיני קצר הזמן והחלקי שקיבלה ולהמשיך במצוד. גורמים בחמ"ל חשדו שמדובר אולי במניפולציה והטעיה של חמאס, שכן היה זה בית תפילה בלב מחנה פליטים.
נציגי הפרקליטות הצבאית שנכחו בחמ"ל סייעו למפקדים לבצע את הפעולה בדיוק שיעניק גיבוי משפטי אם יהיו במרחב אזרחים. "לתקוף, ועכשיו", הורתה אלוף-משנה רטיג-וייס ברשת הקשר, בהחלטה שלפי פקודיה דרשה "לא מעט אומץ וקור רוח". לדבריהם, "זה היה צל"ש או טר"ש קלאסי, כי היינו רגעים מאיבוד הסיכוי לעמוד במשימה".
דוח ה-BDA, חקר הביצועים של חיל האוויר, הגיע תוך פחות משעה: אבו-חטב היה במקום וחוסל מיד. אלא שתוך 24 שעות הגיע מודיעין נוסף: לצידו היו עוד כ-20 מחבלים מהחמאס ומהג'יהאד האיסלמי, בהם מפקדי שטח בכירים, מכווני טרור לגדה ומשתתפים מרכזיים בפלישת 7 באוקטובר. כולם נהרגו בתקיפה.
6 צפייה בגלריה
אל"מ רעות רטיג-וייס
אל"מ רעות רטיג-וייס
״פעלה באומץ ובקור רוח״, אלוף-משנה רעות רטיג-וייס
(צילום: דובר צה"ל )
חיסולו של אבו-חטב והבדיקות המודיעיניות אודותיו חשפו שיטות פעולה משודרגות של צלפי חמאס: בצבא הטרור הפגוע מצליחים עדיין להכשיר צלפים. אם כי מדובר בהכרה בפרק זמן קצר יותר מבעבר, של שבוע-שבועיים בלבד, וכן ברמה נמוכה יותר - עם רובי צליפה מאולתרים, כמו קלצ'ניקוב עם כוונת אופטית שמוברגת עליו ולטווחים יעילים של 100 עד 300 מטרים.
מאות מהצלפים הללו נהרגו בחודשים הארוכים של הפעילות הקרקעית של צה"ל ברצועת עזה ולא רק בתקיפות מאוחרות מהאוויר כחלק ממצוד מודיעיני. חלקם גם חוסלו על-ידי צלפי צה"ל בעצמם, בעיקר מחטיבות הצנחנים והקומנדו, שפיתחו טכניקות לאתרם בקווי ההתקפה הקדמיים בפשיטות. כוחות צה"ל גילו לא אחת שצלפי חמאס מחברים מצלמות תצפית בקרנות רחוב כדי לזהות את התקדמותם של לוחמי החי"ר והשריון, ובהתאם להתמקם - לעיתים חודש שלם באותו המבנה, עד להזדמנות המבצעית הנכונה מבחינתם.

"כיתה עם מחבלים מושמדת, ילדים במסדרון לא נפגעים"

אלוף-משנה רטיג-וייס זכתה לשבחים על פעילות חטיבת האש בפיקודה ועל פיתוח שיטות פעולה מבצעיות לתקוף בדיוק את במקומות המחסה של העקורים - מבתי ספר ועד מרפאות. חלק גדול ממקומות המחסה הללו הפך לבסיסי טרור מתחדשים של חמאס סביב העיר עזה.
"התקיפות הללו הפכו לכה כירורגיות, שלעיתים רק כיתה שבה היו 10 מחבלים מותקפת ומושמדת - אך באותו המסדרון יש כיתות עם ילדים שלא נפגעים", אמרו בצה״ל, והזכירו שפעילי חמאס ניזונים גם בימים אלה מהסיוע ההומניטרי שמוכנס מדי יום לרצועה בהסכמת ישראל. "זה דורש רמת מיומנות ומקצועיות גבוהה מצד כל גורמי האש והתקיפה אבל אי אפשר לתת לחמאס להשתקם במקומות האלה".
"אלו תקיפות שמגיעות לאישור רמטכ"ל ואנחנו לא מוותרים עליהן. אם ילדים ייפגעו שם אז לא עמדנו מבחינתנו במשימה", הסבירו עוד בצבא. "צריך לעשות זאת בחוכמה וביעילות לצד אגרסיביות ועוצמה".