אלפי בני אדם הגיעו הערב (שבת) לתל אביב, שם התקיימה עצרת התמיכה השבועית בכיכר החטופים, וגם ההפגנה המסורתית בקפלן ובבגין בקריאה לקידום עסקה לשחרור 120 החטופים שעדיין נמצאים בשבי חמאס ברצועת עזה. ההפגנות הערב התקיימו שעות אחרי החילוץ ההירואי במסגרתו שוחררו נועה ארגמני, אלמוג מאיר ג'אן, אנדריי קוזלוב ושלומי זיו. 33 בני אדם נעצרו בגין הפרות סדר.
"הבשורות המשמחות על השבתם הביתה במבצע צבאי של שלומי, נועה, אלמוג ואנדריי לחיק משפחתם מחויבות להזכיר לכולנו כי כבר 36 שבועות 120 חטופים וחטופות מחכים לשוב הביתה", נמסר ממטה משפחות החטופים. עם סיום הנאומים בכיכר החטופים וסמוך לשער בגין החלו מהומות בתל אביב, המשטרה הגיעה עם פרשים ומכת"זית שהופעלה. לפי המשטרה, ההפגנה שהתקיימה לאחר שלב הנאומים הייתה "הפגנה לא חוקית", והמעצרים בוצעו בעקבות ניסיונות לחסום ציר תנועה לאחר שההפגנה הסתיימה, ולאחר שהמפגינים הדליקו מדורות באזור והתעמתו עם שוטרים. מנגד, המפגינים טענו לאלימות קשה מצד השוטרים במהלך המעצרים, גם כלפי אנשים שלא חסמו כבישים.
המחאה בתל אביב, הערב
(צילום: יריב כץ)

7 צפייה בגלריה
המחאה בקפלן, תל אביב
המחאה בקפלן, תל אביב
מכת"זית בצומת עזריאלי
(צילום: יריב כץ)
7 צפייה בגלריה
המחאה בקפלן, תל אביב
המחאה בקפלן, תל אביב
אלפים בתל אביב, הערב
(צילום: יריב כץ)
בתיעודים מתל אביב נראו מעצרים אלימים, בהם בין היתר חנקו כוחות המשטרה מפגינים, דחפו אותם או תפסו אותם בחולצתם. עוד קודם לכן, בזה אחר זו נאמו בגשר בגין בתל אביב קרובי משפחה של חטופים, אחת מהן היא איילה מצגר, כלתו של יורם מצגר - שהשבוע נודע שנהרג בשבי חמאס. היא פנתה לראש הממשלה בנימין נתניהו, וקראה לו "לשנות דיסקט" ולקדם עסקה. "קפוץ על ההזדמנות, תראה איך העם מאוחד ומלא תקווה כשמשחררים חטופים. תן לנו הזדמנות להתחיל ולהרגיש התחלה של אמון".
לטענתה, "יש לנו מנהיגות שמפזרת סיסמאות ריקות, שקרים ומתנערת מאחריות. היא מאשימה אותנו המשפחות, וכך רק מחזקת את חוסר הביטחון וחוסר האונים שלנו". היא פנתה לחטופים החיים שעדיין מוחזקים ברצועת עזה, בתקווה שישמעו: "אנחנו יודעים שאתם שם, אנחנו יודעים שאתם חיים. לא נעצור עד שתחזרו".
מטה משפחות החטופים מסר טרם קיום העצרת השבועים בכיכר החטופים כי "הערב, משפחות החטופים ורבבות אזרחים אומרים 'כן' להשבתם של כלל החטופים הביתה באמצעות העסקה שעדיין על השולחן - 'עסקת נתניהו' שיכולה להשיב את כולם - את החיים לשיקום ואת החללים והנרצחים לקבורה".
העצרת בכיכר החטופים
(צילום: Satview)

תיעוד ממעצרים במחאת קפלן
(צילום: תום חפר)

נעם כץ, בתו של ליאור רודיאף שנרצח ב-7 באוקטובר וגופתו מוחזקת ברצועה, אמרה בנאומה כי "את שבעה באוקטובר אי-אפשר לתקן. את החטופים אי-אפשר להקריב עבור רווח פוליטי. יש עוד 120 חטופים שממשלת ישראל צריכה להגיע עבורם לעסקה, עסקה שתחזיר את כולם הביתה. את החיים לשיקום ואת הנרצחים לקבורה". אמו של עומר שם טוב ביקשה מהנוכחים להדליק את הפנסים בטלפונים - ונשאה תפילה: "שהאור הזה יגיע כבר לכולנו. שהלבבות שלנו יתחברו עם האהובים שלנו".
ברחבי הארץ נערכות הפגנות נוספות בקריאה לשחרור החטופים. כאלף איש התאספו בצומת כרכור: "השמחה על שחרור החטופים נמהלת בצער ודאגה לגורל 120 החטופים הנוספים ומותו של לוחם ימ"מ ארנון זמורה. ההפקרה ממשיכה וממשלת החורבן עדיין פה". בחיפה יצאה צעדת מחאה מאודיטוריום במרכז הכרמל לצומת חורב, שם תתקיים ההפגנה הקוראת להתפטרותה של הממשלה ושל ראש הממשלה בנימין נתניהו. כמה מאות מוחים הגיעו הערב גם לצומת רעננה. הפגנה התקיימה גם בירושלים, ולאחריה יצאה תהלוכה בלתי חוקית לעבר כיכר ציון. המשטרה בעיר נתנה הוראת פיזור לפני שימוש במכת"זית, ושני מפגינים נעצרו.
7 צפייה בגלריה
העצרת בכיכר החטופים
העצרת בכיכר החטופים
העצרת בכיכר החטופים
(צילום: מוטי קמחי)
7 צפייה בגלריה
המחאה בתל אביב
המחאה בתל אביב
"לא נעצור על שתחזרו"
(צילום: EPA/ABIR SULTAN)
הפגנה למען שחרור החטופים בצומת כרכור
(צילום: איתן גליקמן)

מעצר מפגין בירושלים

7 צפייה בגלריה
 החטופים שחולצו במבצע ההרואי
 החטופים שחולצו במבצע ההרואי
החטופים שחולצו במבצע ההרואי
(צילום: דובר צה"ל)
כאמור, ההפגנות ברחבי הארץ מתקיימות על רקע המבצע ההרואי שבו חולצו החטופים נועה ארגמני (25), אלמוג מאיר ג'אן (21), שלומי זיו (40) ואנדריי קוזלוב (27) מרצועת עזה בפעולה מיוחדת של כוחות הביטחון - אחרי 246 ימים בשבי חמאס. הארבעה נחטפו ממסיבת הטבע ברעים, שם עבדו או בילו לצד חבריהם.
המבצע הדרמטי ריגש גם את בני המשפחות של יתר החטופים המוחזקים על ידי ארגוני הטרור בעזה. עם זאת, יש בהם המביעים חשש שההצלחה הנדירה של שחרור חטופים באמצעות מבצע צבאי תרחיק עסקה מול חמאס שתאפשר את חזרתם של השאר.
ראשון ביטא זאת יעקב ארגמני, אביה של נועה, שבהודעה הראשונה הפומבית שלו אחרי האיחוד עם בתו אמר: "אל לנו לשכוח שיש עוד 120 חטופים בשבי. אנחנו חייבים לשחרר אותם ולעשות את כל המאמצים בכל דרך שהיא כדי להביא אותם לארץ ולבני משפחותיהם. היום ב-20:00 תהיה עצרת בכיכר. תגיעו כולכם".
7 צפייה בגלריה
המחאה בקפלן, תל אביב
המחאה בקפלן, תל אביב
(צילום: דן רבן)
7 צפייה בגלריה
המחאה בקפלן, תל אביב
המחאה בקפלן, תל אביב
(צילום: דן רבן)
גיל דיקמן, בן דודה של כרמל גת ששבויה ברצועת עזה, הוסיף בשיחה עם ynet: "אני מקווה שייקחו את הרגע הקטן הזה של הניצחון ויהפכו אותו לניצחון גדול בעסקה שתחזיר את כולם. הניצחון הזה הוא יוצא מן הכלל. הכלל הוא שהחטופים חוזרים בעסקה. אפשר למנף את הניצחון והשמחה על עסקה תהיה גדולה עוד יותר. חשוב להגיד תודה לכל כוחות הביטחון. אנחנו משתתפים בצער של משפחת הלוחם האמיץ פקד ארנון זמורה שבזכותו אנחנו רואים חטופים בבית. האובדן כל כך כואב. תודה לראש הממשלה, שר הביטחון וכל קבינט המלחמה".
פורסם לראשונה: 19:58, 08.06.24