הטליבאן ערך אחר הצהריים (יום ג') מסיבת עיתונאים בבירת אפגניסטן קאבול, ובכך פנה לראשונה באופן רשמי לאומה האפגנית מאז שהשתלט על המדינה. "אחרי 20 שנה של מאבק שחררנו את המדינה וגירשנו את הזרים, זה רגע של גאווה לאומה כולה", אמר דובר הטליבאן בהצהרתו לאומה.
5 צפייה בגלריה
דובר ה טליבאן מסיבת עיתונאים ראשונה ב קאבול אפגניסטן
דובר ה טליבאן מסיבת עיתונאים ראשונה ב קאבול אפגניסטן
דובר הטליבאן במסיבת העיתונאים בקאבול
(צילום: AP)
דובר הטליבאן, זביהוללה מוג'היד, אמר לכתבים בקאבול שהוא "מברך את האומה" על הניצחון של ארגון הטרור. אחרי שהכריז שאפגניסטן "שוחררה" הוא הדגיש שאנשי הארגון לא מחפשים נקמה. מאז ההשתלטות על קאבול ביום ראשון הבטיח הטליבאן שלא ינקום במי שסייעו לכוחות הממשלה, וגם במסיבת העיתונאים היום ניסה דובר הארגון לנקוט קו מתון ולהשתמש בשפה מפויסת מהרגיל.
מוג'היד פנה למי ששיתפו פעולה עם הממשלה האפגנית ומעצמות המערב ואמר להם: "אף אחד מהארגון לא יפגע בכם, אף אחד לא ידפוק על הדלתות שלכם, ואף אחד לא יחקור אתכם".
למרות הבטחות הטליבאן המונים ממתנגדי הארגון נהרו ביומיים האחרונים לשדה התעופה בקאבול וניסו להימלט מארצם בכל מחיר. מוג'היד התייחס למשפחות שממתינות בשדה התעופה בקאבול כדי לעזוב את אפגניסטן, וקרא להן לשוב הביתה. "אף אחד לא יפגע בהן, הן יהיו בטוחות", אמר.
אפגנים חסמו את המסלול, המטוס נסע – והם נתלו עליו

5 צפייה בגלריה
כ-640 אפגנים מצטופפים במטוס תובלה של צבא ארה"ב שפינה אותם מקאבול לקטאר
כ-640 אפגנים מצטופפים במטוס תובלה של צבא ארה"ב שפינה אותם מקאבול לקטאר
הבריחה מקאבול: 640 אפגנים מצטופפים במטוס אחד
(צילום: רויטרס)
"אנחנו רוצים להבטיח שאפגניסטן היא כבר לא שדה קרב או מוקד סכסוך", אמר הדובר במסיבת העיתונאים. "הענקנו חנינה לכל מי שנלחמו נגדנו. האיבה הגיעה לסיומה", הבטיח ואמר שהארגון מעוניין ב"שלום וביציבות". הטליבאן מנסה לאחרונה להציג את עצמו כארגון מתון יותר מכפי שהיה בתקופת שלטונו בין 1996 ל-2001, אז פלשה ארה"ב לאפגניסטן והדיח את הארגון מהשלטון.
"המדינה שלנו היא מדינה מוסלמית, גם לפני 20 שנה וגם עכשיו", אמר מוג'היד לכתבים בקאבול. "אבל כשזה נוגע לניסיון, בגרות וחזון, בוודאי שיש הבדל גדול בינינו עכשיו למה שהיה לפני 20 שנה. יהיה הבדל במעשים שאנחנו מתכוונים לנקוט. זה היה תהליך אבולוציוני".
בקרוסלה ובמכוניות המתנגשות: "אנשי טליבאן חוגגים בפארק שעשועים"

על רקע החשש הגדול בקרב הנשים האפגניות מחזרת הטליבאן לשלטון, הדובר מוג'היד התחייב שהטליבאן יכבד את זכויות הנשים - אך בכפוף לחוק האיסלאמי. דובר הטליבאן אמר כי "הנשים שלנו מוסלמיות, וגם הן ישמחו לחיות תחת חוקי השריעה (ההלכה האיסלאמית)". מוג'היד אמר שהנשים יהיו רשאיות לעבוד וללמוד ויהיו "פעילות מאוד בחברה, אך במסגרת האיסלאם". הוא לא פירט מה בדיוק יהיה החלק של הנשים האפגניות בשוק העבודה תחת שלטון הטליבאן וחוקי השריעה.
בחמש השנים שבהן שלט במדינה הטיל הטליבאן מורא על האזרחים, ובמיוחד על נשים: הוא אסר עליהן ללמוד בבתי ספר ובאוניברסיטאות ולעבוד במוסדות ציבור, אִפשר להן לצאת מהבית רק בליווי קרוב משפחה גבר, אילץ אותן לעטות את הכיסוי האיסלאמי בורקה שמכסה את כל גופה של האישה מכף רגל עד ראש, והעניש בהוצאה להורג – בין השאר בסקילה באבנים – את מי שהואשמה בניאוף.
5 צפייה בגלריה
נשים ב בורקה בורחות מהעיר קלעה נאו, בירת מחוז בדגיס שבצפון-מערב אפגניסטן עקב קרבות עם הטליבאן טליבאן
נשים ב בורקה בורחות מהעיר קלעה נאו, בירת מחוז בדגיס שבצפון-מערב אפגניסטן עקב קרבות עם הטליבאן טליבאן
אפגניות לבושות בבורקה, נוטשות אזור שנכבש על-ידי הטליבאן. דובר הארגון הבטיח לכבד זכויות נשים
(צילום: AFP)

במסיבת העיתונאים אמר דובר הטליבאן שהארגון פועל במרץ להקמת ממשלה חדשה באפגניסטן. "אחרי שהממשלה תוקם אנחנו נחליט מה יהיו החוקים שיוצגו לאומה. דבר אחד צריך לומר: אנחנו עובדים קשה על הקמת ממשלה. אנחנו נודיע עליה אחרי שהמלאכה תושלם", אמר מוג'היד.
בתוך כך, אחר הצהריים הודיע הטליבאן כי מולא עבדול ראני ברדר – ממייסדי ארגון הטרור וראש הלשכה המדינית שלו – נחת בעיר קנדהאר באפגניסטן. ברדר, שלפי הערכות עשוי להיות נשיא אפגניסטן תחת משטר הטליבאן, הגיע עם אנשיו מדוחא שבקטאר.
5 צפייה בגלריה
אפגניסטן קאבול בכיר טליבאן מולה ברדר מולה ברדאר
אפגניסטן קאבול בכיר טליבאן מולה ברדר מולה ברדאר
מולא עבדול ראני ברדר. הגיע מקטאר
(צילום: רויטרס)
בהצהרה שהעניק ביום ראשון, אחרי הכניסה של כוחות הטליבאן לקאבול, אמר ברדר שהמבחן האמיתי של ארגונו רק החל – ושהוא יהיה חייב לשרת את האומה האפגנית. "אסור לנו להיות יהירים. עכשיו הוא זמן המבחן, ואנחנו נעניק שירותים לאומה, וניתן שלווה לאומה כולה, שתלך הכי רחוק שאפשר למען שיפור חיי האזרחים", אמר ראש הלשכה המדינית של הטליבאן.