האזהרות התממשו: מאות חרדים הפגינו הבוקר (יום שני) בלשכת הגיוס בתל השומר, במחאה על צווי הגיוס שהוצאו לאלף חרדים - שאמורים להתחיל את התהליך היום ומחר. מטרת המפגינים, שמשתייכים לפלגים הקיצוניים בחברה החרדית, היא לשבש את יום הגיוס עבור אלה מהחרדים שיבחרו להגיע אליו. מהומות פרצו במקום בין מפגינים לשוטרים, ו-10 נעצרו בחשד להפרות סדר.
כמה מהמפגינים קראו לשוטרים "רוצחים", "היטלר" ו"נאצים" בחנייה שנמצאת 25 מטרים מהכניסה לבקו"ם, וכמה מהם אף הפילו גדרות שהציבו שוטרים במקום - והשליכו עליהם חפצים. מפגינים נוספים השליכו גללי סוסים על כתבת של ערוץ הכנסת, וכינו את כתב ynet "עמלק". במקביל, השוטרים הרסו מאהל שעליו נכתב שאסור להתגייס, והביאו פרשים כדי להדוף את המפגינים.
עימותים עם המשטרה בהפגנה בתל השומר
(צילום: מיקי שמידט / דוברות המשטרה)

4 צפייה בגלריה
חרדים מפגינים בלשכת הגיוס בתל השומר
חרדים מפגינים בלשכת הגיוס בתל השומר
פרשים בהפגנה
(צילום: יריב כץ)
4 צפייה בגלריה
חרדים מפגינים בלשכת הגיוס בתל השומר
חרדים מפגינים בלשכת הגיוס בתל השומר
חרדים יושבים על הרצפה ליד לשכת הגיוס
(צילום: REUTERS/Ricardo Moraes)
בכניסה ללשכת הגיוס חולקו כרטיסים למפגינים, שעליהם נכתב: "בחור/ אברך יקר. נתקלת בבעיה מול רשויות הצבא? אל תהסס, פנה לאחד הארגונים הבאים לקבלת סיוע ללא תשלום". בהמשך נכתבו מספרי טלפון של הארגונים "הצלה לאחים", "יד להושיע", "איגוד בני תורה ספרדים" ו"מרכז ההצלה". כמו כן, למקום הגיעה מכת"זית, וכמה מהמפגינים הגיעו עם כיסויים לכובע נגד מכת"זיות. בעקבות המחאה, הציר המרכזי של דרך דורי נחסם לתנועה. בנוסף, המשטרה חחסמה את הדרכים לבקו"ם כדי שהמפגינים לא יפגשו את המתגייסים שכן יבחרו לבוא. החסימות היו בכניסה לתל השומר, ובאזור נוצרו עומסי תנועה כבדים.
ישראל, שהגיע להפגין, אמר ל-ynet כי "מבחינתנו לשכת השמד רוצה פה להשמיד נשמות ישראל, ואנחנו הגענו להגיד לכמה בודדים שאולי עדיין חושבים להגיע לכאן. אנחנו יודעים שכמעט כולם לא רוצים, אולי יש פה עדיין כמה שחושבים עדיין להגיע. אנחנו מגיעים להגיד להם שאנחנו פה נילחם עד טיפה דמנו האחרונה. אנחנו גם מוכנים שמבחינתנו יהיה פה בית קברות, העיקר שאף אחד לא יתגייס". מפגין אחר אמר כי "מדינת ישראל אסור לה להתקיים, לכן גם לחילונים אסור להתגייס. גם לדרוזים אסור".
למפגינים החרדים הצטרף גם קומץ מוחים שמסרב להתגייס על רקע התנגדות למלחמות. סגן מפקד מרחב דן הכריז על הפגנה בלתי חוקית. חרף ההודעה, לפי המשטרה, "מפירי הסדר החלו בהתפרעויות תוך פריצת מחסומים, זריקת גדרות ואלימות. השוטרים החלו בהדיפה של מפירי הסדר באמצעות פרשים".
כ-900 חרדים זומנו היום ומחר לבקו"ם
(צילום: ירון ברנר, מיקי שמידט)

בצבא מנסים לא ליצור עימות עם החברה החרדית

בצה"ל שלחו את הצווים לאחר ניסיון לאתר את הצעירים החרדים שגיוסם לצבא לא ייצור עימות עם החברה החרדית, שכן על פי נתונים שהגיעו לידי הצבא מביטוח לאומי וגורמים נוספים, עלה שאינם לומדים רוב היום בישיבה. למרות זאת, בכירי הרבנים הודיעו כבר כי אין להתייצב בלשכות הגיוס, למעט האדמו"רים של החסידויות הגדולות, שהציעו לתלמידים שפנו אליהם ושאלו באופן אישי - לא להיכנס לעימות מול צה"ל בשלב הצו הראשון.
כ-450 צעירים חרדים זומנו ללשכת הגיוס היום ועוד כ-450 ליום שלישי, כאשר הוקצה עבורם יום ייעודי המבוסס על גברים בלבד בתפקידי המראיינים, הבוחנים והרופאים המבצעים את הבדיקה הרפואית. מטרת צה"ל היא שלאחר הצו הראשון, חלק מהמתגייסים כבר ייפגשו עם קצין גיוס לקראת צו גיוס ושיבוץ בתפקיד בצבא. לצד אלה, נעשים מאמצים לפתוח גדוד חרדי לוחם, וכן לחשוף צעירים חרדים למסלולי שירות מגוונים בתחום המודיעין, רבנות, מסלולים טכנולוגיים ולימודיים.
4 צפייה בגלריה
כרטיס עבור ייעוץ לחרדים המיועדים לגיוס לצה"ל
כרטיס עבור ייעוץ לחרדים המיועדים לגיוס לצה"ל
הכרטיס שמחולק למפגינים
4 צפייה בגלריה
חרדים מפגינים בלשכת הגיוס בתל השומר
חרדים מפגינים בלשכת הגיוס בתל השומר
המכת"זית שהגיעה לאזור ההפגנה
בצה"ל אמרו מראש כי זו הפעם הראשונה שנעשה מהלך כזה, ואין הערכה כמה מאלה שזומנו יגיעו לצו הראשון, וכי לאחר הפעימה הראשונה של שליחת הצווים ייערך דיון הפקת לקחים לקראת הפעימות הבאות. מי שתכננו מבעוד מועד להתייצב מחוץ לשערי תל השומר היו אלה הפלגים הקיצוניים בחברה החרדית, שהודיעו שישבשו את ימי הגיוס והצו הראשון עבור החרדים.
במודעות שנתלו בשכונות חרדיות בירושלים ובערים נוספות נכתב כי "מאז קום המדינה ועד היום הזה לא הייתה כשואה הנוראה הזאת על צעירי היהדות החרדית בארץ הקודש, מעולם לא הונפה חרב הגיוס ל-1,000 בחורים תוך יומיים, וזו רק ההתחלה".
במודעות נכתב כי אוטובוסים מאורגנים ייצאו מירושלים ומבית שמש עם ריכוזים של חסידי סאטמר וקהילות קיצוניות נוספות, לשם הגעה לתל השומר. גם ביום שלישי בשבוע שעבר התייצבו חרדים קיצוניים בתל אביב בכניסה לבית החייל, שם נערך כנס חשיפה לצעירים חרדים בגיל גיוס למסלולים המותאמים עבורם בצה"ל. הקיצוניים קראו לבאי הכנס שלא להיכנס ואמרו כי "זה אושוויץ", וכי מדובר ב"מקום טמא", תוך שחסמו את פתח הבניין.