לראשונה זה 3 שנים וחודשיים, לפולין יש סוף-סוף שגריר בישראל. מאצ'י הוניה, השגריר החדש של פולין בישראל, הגיע ערב יום הכיפורים לישראל והחל בתפקידו.
הוניה מציג את עצמו לקהל הישראלי
(צילום: שגרירות פולין בישראל )

1 צפייה בגלריה
מאצ'י הוניה השגריר החדש של פולין בישראל הגיע ערב יום הכיפורים לישראל והחל בתפקידו
מאצ'י הוניה השגריר החדש של פולין בישראל הגיע ערב יום הכיפורים לישראל והחל בתפקידו
הוניה. נשאל בפרלמנט האם הוא מאמין שישראל מבצעת רצח עם בעזה
(צילום: שגרירות פולין בישראל )
הוניה בן ה-63 ביקר בישראל מספר פעמים בעבר ומילא תפקידים רבים בכירים, בהם ראש שירות הביון הפולני וראש שירות המודיעין הצבאי. מינויו הוכרז לפני חודש וחצי ובמהלך השימוע לאישור המינוי שלו בפרלמנט, נשאל האם הוא מאמין שישראל מבצעת רצח עם בעזה. הוניה השיב כי לא ניתן לאפיין פעולות צבאיות הגורמות לפגיעה בלתי מכוונת באזרחים כרצח עם. "ראינו את זה בעיראק ובאפגניסטן", הסביר.
שגרירות פולין הודיעה הבוקר בציוץ בחשבון ה-X שלה כי השגריר החדש הגיע לישראל והחל בתפקידו. שגריר ישראל בפולין ד"ר יעקב ליבנה בירך אותו: "הרבה הצלחה, קולגה יקר. אני מצפה לעבוד ביחד איתך. ברוך הבא!".
נציין כי הוניה לא יוכל בינתיים להגיש את כתב אמנתו לנשיא המדינה יצחק הרצוג, מאחר שנשיא פולין אנדז'יי דוד'ה לא חתם על כתב האמנה שלו, בעקבות סכסוך פוליטי בתוך פולין בינו לבין הממשלה. לפולין יש יותר מ-50 שגרירים בלי כתב האמנה בשל אותו סכסוך. למרות זאת, הוא יוכל לפעול בישראל כשגריר לכל דבר ועניין.
השגריר הקודם בישראל, מארק מאגירובסקי, הוחזר לפולין בעקבות המשבר הדיפלומטי בין המדינות, שפרץ סביב חוק הרכוש הפולני. ישראל החזירה את השגריר שלה לפולין לפני שנתיים אך הפולנים התמהמהו בהחזרת השגריר שלהם חרף הבטחות חוזרות ונשנות.
נזכיר כי בעקבות אותו משבר שפרץ ב-2021, הודיע אז סגן שר החוץ הפולני, פאוול יבלונסקי, על בחינת המשך קיומם של מסעות הנוער הישראלי לפולין, שהוקפאו בתקופת הקורונה, ושבהם לטענתו "מטפטפים שנאה לפולין".
בהמשך יבלונסקי עמד מאחורי הסכם חידוש משלחות הנוער הישראלי לפולין, ובחודש יוני אשתקד אמר כי היחסים בין המדינות נמצאים במקום טוב. "נדבר גם על המאות או האלפים שסייעו לנאצים, אבל לא על חשבון הנרצחים. הסכם משלחות הנוער נועד לעודד ישראלים ללמוד גם על היחסים העכשוויים בין שתי המדינות. אנחנו רוצים שילמדו מה קרה, שלא יזהו את פולין עם מחנות ההשמדה", אמר אז בביקורו בישראל.