נמשכת הסערה במערכת הפוליטית והציבורית בעקבות החתימה על ההסכם הקואליציוני בין הליכוד למפלגת נעם שמתנגדת ללהט"ב. ח"כ לשעבר אלכס קושניר אמר הבוקר (שני) בריאיון לאודי סגל ודוריה למפל ב-ynet radio בעקבות ההחלטה להפקיד בידיו של יו"ר נעם אבי מעוז את האחריות על ארגון "נתיב" שפועל להידוק הקשר של יהודים מברית המועצות לשעבר עם מדינת ישראל: "זה מרדף מטורף אחרי טוהר הגזע".
לפי ההסכם בין הליכוד ונעם, מעוז ימונה לסגן שר ויעמוד ברשות לזהות לאומית-יהודית במשרד ראש הממשלה. באופוזיציה המיועדת הגיבו בזעם על המינוי המסתמן. ראש הממשלה היוצא ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד אמר בין היתר: "עם כל יום שעובר מסתמן שבמקום ממשלת ימין על מלא, נבנית פה ממשלת טרלול על מלא. העובדה שנתניהו ימנה את אבי מעוז, נציגו של הרב טאו, לסגן שר בלשכת ראש הממשלה היא לא פחות מטירוף הדעת".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ואבי מעוז
בנימין נתניהו ואבי מעוז
ראש הממשלה המיועד נתניהו לצד סגן השר המיועד מעוז
ח"כ לשעבר קושניר, שמעורה בעבודת ארגון "נתיב" מתוקף היותו המנכ"ל שלו בעבר, אמר: "זה מינוי שלא דורש הנמקות, זה המשך של אותה מדיניות של כל השותפים הקואליציוניים שדיברו באופן גלוי על כך שהם רוצים לשנות את 'חוק השבות'".
קושניר, שייצג בכנסת את מפלגת ישראל ביתנו של אביגדור ליברמן, אמר עוד: "התפקיד העיקרי של 'נתיב' הוא לבצע את המדיניות של רשות האוכלוסין וההגירה במדינות ברית המועצות לשעבר בכל מה שקשור להנפקת אשרות עלייה. זאת אומרת בדיקת זכאות בקרב אוכלוסייה יהודית לאוכלוסייה שזכאית לעלייה.
"יש פה משולש קטלני - משרד הפנים הולך להיות בידיים של דרעי, משרד העלייה והקליטה הולך להיות בידיים של אחד מחברי הכנסת ממפלגתו של סמוטריץ', ו'נתיב' הולך להיות בידיו של גזען קיצוני. זה אומר שאפשר להגיד באופן ברור שזה סוף למפעל העלייה מברית המועצות. כל בן אדם שמבין שמדינת ישראל היא מדינה של העם היהודי, שקמה כדי לקלוט עולים, צריך להזדעזע מהמינוי הזה".
קושניר הוסיף: "כל הזמן מדברים על העלייה מאתיופיה. מי שעולה מפלאשמורה בכלל לא עולה לפי 'חוק השבות'. הוא עולה לפה, כאן עובר גיור ואז הופך ליהודי. כשמדובר בעולים מאתיופיה אף אחד לא מצייץ. 'זה מותר' ו'זה בסדר' ו'אפשר', ואגב אני לא נגד. אבל כשמדובר בעולים מברית המועצות לשעבר - מתחיל המרדף המטורף הזה אחרי טוהר הגזע.
"במקום לתת את האופציה לאנשים שמזהים את עצמם כיהודים, שמרגישים חלק מהעם היהודי, לתת להם את היכולת להתקרב ולעבור גיור בצורה מקלה ונורמלית כתהליך מוסדר, הם עושים הכול, הכול, כדי להרחיק אותם מהעם היהודי ולהרחיק אותם מישראל".
הישורת האחרונה של המו"מ הקואליציוני: ריאיון עם ח"כ שלמה קרעי
(צילום: משה מזרחי, משי בן עמי)

ח"כ שלמה קרעי (הליכוד) אמר בריאיון לאולפן ynet כי אין ממה לחשוש בעקבות מינוי המיועד של ח"כ מעוז לסגן שר. "זהות יהודית - זה דבר שגם אנחנו התחייבנו עליו. להחזיר את המורשת, להחזיר את התנ"ך לבתי הספר. ארגון 'נתיב' זה אלו שנתנו יד להעלאה של אלפי גויים לקבל כאן דרכון וסל קליטה ולחזור בחזרה לארץ מולדתם. הדבר הזה צריך להיפסק. בסופו של דבר אנחנו מדינה דמוקרטית.
"סדר היום של זהות יהודית זה כנראה סדר היום של אבי מעוז, זה המנדט שהוא קיבל והוא יעשה מה שאפשר במסגרת הממשלה שהולכת לקום. אנחנו רוצים לחזק את הזהות היהודית במדינת ישראל, דבר שבשנה וחצי האחרונות מתן כהנא פגע בה עם הרפורמה בכשרות, עם הפגיעה בגיור, מרב מיכאלי שרומסת את השבת, כל הדברים שליברמן פגע בלומדי התורה פגיעה קשה במכוון".
2 צפייה בגלריה
אבי מעוז
אבי מעוז
מעוז לפני פגישתו עם נתניהו במצודת זאב
(צילום: מוטי קמחי)
בריאיון שהעניק ל"מקור ראשון" במרץ אשתקד, נשאל מעוז על קהילת הלהט"ב, ואמר: "גדלנו במשפחה, דבר פשוט מאוד. עד לפני עשור היית שואלת כל ילד 'מה זה משפחה?', והוא היה אומר לך 'אבא, אמא, ילדים'". לדבריו, "יש מלחמה תודעתית-תרבותית-רוחנית. הפוסט מודרנה אומרת שמה שהיה נכון עד לפני כמה שנים – שיש אמת ויש שקר, יש טוב ורע, יש משפחה ולא משפחה, יש איש ויש אישה - היום לא קיים". בריאיון אחר אמר: "כשבא גבר ואומר 'אני לא גבר - אני אישה', וכשבאה אישה ואומרת שהיא גבר, בסדר, אז אמרת. אני לא מקבל את זה, זה אדם תימהוני".
עוד אמר מעוז על קהילת הלהט"ב בריאיון: "אנחנו פועלים נגד מה שלדעתנו מאיים על עם ישראל ועל החברה הישראלית, ואחד מהתחומים שאנחנו מזהים בהם איום הוא נושא המשפחה. לכן אלחם באג'נדה הזאת של משפחות שונות". בהתייחסו לנשים בחברה והאם הן צריכות לתרום ככל יכולתן, אמר מעוז: "נשים תורמות למדינה במנעד רחב של תחומים. התרומה הגדולה ביותר למדינה היא שהן יינשאו, בעזרת השם, ויגדלו משפחה לתפארת. אשתי הייתה קצינה בצה"ל והיום היא אומרת לכל בנותיי ונכדותיי - 'אל תלכו לצבא'. אני מסכים איתה". מעוז נשאל על שירות נשים בצה"ל ואמר כי הן צריכות ללכת לשירות לאומי.
ח"כ אלמוג כהן מעוצמה יהודית על איגי: עושים עבודה חשובה עם נוער
(צילום: משי בן עמי)

ח"כ אלמוג כהן (עוצמה יהודית), שמיועד לתפקיד סגן שר הכלכלה, אמר היום לאולפן ynet בהתייחסו למינוי הצפוי של מעוז: "הוא לא קרוב אלינו ואני מוכרח לומר שאני לא מסכים איתו על כל דעותיו וזה בסדר, כמו שיש לי חברים שדעותיהם שמאלניות ואני אוהב אותם ומכבד אותם. אני חושב שבסופו של יום צריך להסתכל על הדברים בצורה מאוד פרגמטית כדי להביא לממשלת ימין מלא-מלא".
מה זה אומר שהבן אדם הזה יהיה עכשיו אחראי על הזהות היהודית שלנו? "נושא הזהות היהודית הוא לא נושא שאמור לפגוע באף אחד, אלא לחזק את החזק. לתת יותר מענים בנושאים של דת, נושאים של זהות. זה לא קשור לזהות מינית אלא קשור לזהות יהודית".
מעוז רוצה להוציא את ארגון הנוער הגאה איגי ממערכת החינוך. "אני מכיר את הפעילות שלהם, דווקא השבת ישבתי עם חבר מהקהילה הגאה והוא סיפר לי על העבודה החשובה שהם עושים בנושא הנוער שנמצא במצוקה. אני מברך על כל ארגון שמציל נער שנמצא במצוקה. כל מי שמציל נערים במצוקה, עושה בעיניי עבודת קודש".
ח"כ מירב בן ארי: לא סומכת על בן גביר. על מעוז: לא יחליט לנו איך לחיות
(צילום: משה מזרחי, משי בן עמי)

ח"כ מירב בן ארי (יש עתיד) אמרה במשדר: "אני באמת כבר לא יודעת מה עוד הממשלה הזאת תביא לנו. אני באמת כל יום קמה לאירוע מבהיל אחר. שמעתי את התגובות שלו (של מעוז) גם על נשים וגם על להט"בים, ואני יכולה להבהיר לכם שהוא לא יחליט לנו איך לחיות במדינה הזאת, זה בטוח. אני אומרת את זה עם כל הכבוד לאמירות הבאמת חלולות שאתה שומע כאן כל שבוע מחדש.
"בינתיים כל מה שמדברים בהסכמים הקואליציוניים זה איך להעביר שר שקיבל מאסר על תנאי, מתעסקים בהגדלת קצבאות האברכים, מתעסקים בפסקת ההתגברות. לא שמעתי שום דבר על יוקר המחיה ואפילו מהשר המיועד לביטחון לאומי לא שמעתי על הגדלת השכר של השוטרים".
יו"ר האגודה למען הלהט"ב על אבי מעוז: כל הורה בישראל צריך להיות מודאג
(צילום: משי בן עמי)

הילה פאר, יו"ר האגודה למען הלהט"ב, אמרה בהתייחסה למינוי של מעוז: "זה בוקר שחור תקדימי, זה לא טוב למדינת ישראל. פשוט לא ייאמן שמכשירים פה אדם שעומד מעל כל עץ רענן ומוציא אמירות להט"בופוביות".
מה זה "מכשירים"? הציבור אומר שהוא רוצה אותו בכנסת ובממשלה. "יש הבדל בין אדם שנבחר לבין בן אדם שמקבל את הבמה מתוך ההסכמים הקואליציוניים, להקים רשות תחת משרד ראש הממשלה, שמאחורי מכבסת המילים הזאת המטרה של הרשות הזאת היא לנסות לפגוע במעמדן של נשים בחברה, לפגוע במעמד של הקהילה הגאה והזכויות שלה בחברה – לנסות לדחוק אותם החוצה מהמרחב הציבורי.
"מי שצריך לדאוג בבוקר השחור הזה זה לא אני כלסבית, זה כל אמא ואבא במדינת ישראל, כי ילד או ילדה שמשתייכים לקהילה הגאה נמצאים בכל בית חמישי במדינת ישראל. והילדים האלה נכנסים למערכת החינוך, והדרך שלנו, שהל הציבור הישראלי, זה לדאוג להם, לדאוג שיהיו תכנים ויהיו הכשרות. זו סיטואציה שאנחנו לא מתכוונים להגיע אליה, וזה ממש צריך להיות ברור".