עוד לפני הכניסה הקרקעית המתחומת של צה"ל ללבנון, הזירה המדינית במזרח התיכון רותחת: ארגוני הפרוקסי בציר האיראני עוקבים בדריכות אחרי מה תעשה טהרן, בזמן שלפי הדיווחים - אנשי המיליציות הפרו-איראניות לא קיבלו אף הנחיה לאופן התגובה לחיסול נסראללה, ובשעה ש"כולם עדיין בהלם מחיסול נסראללה".
1 צפייה בגלריה
נסראללה חמינאי אסד
נסראללה חמינאי אסד
(צילום: רויטרס / Saudi Press Agency/Handout / AP / shutterstock)
הלחץ על איראן עשוי לשאוב את איראן לתקיפה גדולה נגד ישראל - וכאן נכנסת לתמונה ההרתעה האמריקנית. האמריקנים הגבירו נוכחות צבאית באזור ונקטו צעדי הרתעה חריפים, תוך כדי העברת מסרים חריפים לאיראן - שבראשם: טהרן מסתכנת בכך שלא רק שהטילים שלה ייורטו, אלא שישראל וארה"ב גם יעברו להתקפה ויכו אותה שוק על ירך.
גורמים בישראל העריכו כי מרחב התמרון האיראני נע כרגע בין ארבע נקודות: להימנע מהשפלה; למנוע מישראל "להשתולל"; לא להידרדר למלחמה; ובעיקר - לא לסכן תשתיות אזרחיות באיראן. טהרן תצטרך לנקוט פעולה כלשהי, לפי ההערכות בישראל - אבל כרגע לא ברור איזו, תחת המסגרת הזו.
הדילמה האיראנית במלחמת חרבות ברזל
בינתיים, שר החוץ הצרפתי ז'אן-נואל ברות ביקר בביירות בניסיון לחדש את היוזמה להפסקת אש. הוא משוחח עם ממשלת לבנון - אבל היא חסרת אונים ויכולות כל עוד אין פיקוד בחיזבאללה. ההערכה בישראל ובארה"ב היא שהמגעים להפסקת אש בצפון מוקפאים עד להתבהרות העניינים בחיזבאללה.

מזרח תיכון חדש?

גורם בקהילת המודיעין אמר שאנחנו נמצאים כעת באחת התקופות הרגישות ביותר בתולדות המדינה: בתוך שבועיים-שלושה נדע לאיזה כיוון המזרח התיכון הולך - מלחמה אזורית, או לשינוי אדיר ומזרח תיכון חדש, שבו ציר הרשע האיראני מתפרק ומדינות עוברות למערב. המדינה הראשונה שייתכן שתקבל את ההחלטה היא סוריה. כבר זמן רב שאיחוד האמירויות מנסה לשכנע את אסד להתנתק מציר הרשע, וייתכן שאחרי שאסד ראה איך נהגו האיראנים בנסראללה – הוא יבין שאסור לסמוך עליהם.
מחבלי ארגון טרור שחוסלו בלבנון
וכאן נכנסת לתמונה סעודיה: היא המרוויחה הגדולה ביותר מחיסול נסראללה השיעי. החיסול עשוי לקרב את העסקה הגדולה עם ריאד, שכוללת גם נורמליזציה, אבל שם ממשיכים להתנות את הנושא בהתקדמות כלשהי למדינה פלסטינית, ולכן - כל עוד נתניהו לא יגיד דבר על האופק המדיני שנוגע למדינה פלסטינית מפורזת וכזו שעברה דה-רדיקליזציה, דבר לא יקרה. אחרי כניסת גדעון סער לממשלה נתניהו קצת פחות תלוי באיתמר בן גביר ובגחמות שלו. סער, מתנגד חריף למדינה פלסטינית, לא צפוי לעזוב את הממשלה גם אם נתניהו יציג חזון עתידי למדינה פלסטינית בשורה של תנאים.
כך או כך, גורם ישראלי שמעורה בפרטים אמר כי ישראל איבדה את הפחד. "במערכת קבלת ההחלטות לביצוע כל הפעולות הדרמטיות שבוצעו בחודשים האחרונים סביב חיסול פואד שכר ועל פי המיוחס לישראל, איסמעיל הנייה ונסראללה – ישראל כבר לא לוקחת בחשבון מה יעשה הצד השני", אמר.
איך מבדילים בין סונים לשיעים?

לדבריו, "אם הם רוצים לירות - שיירו. רוצים לפלוש קרקעית – נראה אותם. ישראל לא מוכנה עוד להמשיך בהתשה ועוברת להכרעה. בעולם רואים את זה ונדהמים".
עוד ציין הגורם: "ייקח עוד 20 שנה לספר ולהבין מה גופי המודיעין הישראליים עשו בפעולות האחרונות. הרבה ממה שמפורסם בעולם לא נכון או לכל הפחות לא מדויק. יש דברים מסמרי שיער ודברים מעבר לדמיון האנושי".