1 צפייה בגלריה
פעילות הקרקעית של כוחות צה״ל ברצועת עזה
פעילות הקרקעית של כוחות צה״ל ברצועת עזה
כוחות צה״ל ברצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל )
ללא מדיניות ואסטרטגיה, ההישגים האופרטיביים והטקטיים של מלחמת חרבות ברזל ירדו לטמיון. כפי שניתן להתרשם מההצהרות של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט, לישראל אין כרגע מדיניות מגובשת ביחס ליום שאחרי הלחימה. שאלות גורליות כמו מי ישלוט בעזה, מי ישקם אותה, אילו מנגנוני ביטחון יבטיחו מניעת התעצמות מחודשת של ארגוני טרור ומה על הקשר בין עזה לרשות הפלסטינית - כל אלה ועוד סוגיות שממשלת ישראל מסרבת לדון בהן.
צה"ל יודע לומר כבר עכשיו שאחרי גמר טיהור החלק הצפוני של רצועת עזה, אי אפשר יהיה להעתיק את דפוס הפעולה לדרומה, ולו מן הטעם הפשוט שבחלק הדרומי מרוכזים כרגע כשני מיליון בני אדם. ברמת צפיפות שכזו, המקסימום שנוכל לממש זו סדרה מתמשכת של מבצעים מוגבלים לאורך זמן – חודשים ארוכים ואולי אף שנים. את האמת הפשוטה הזו צריך להגיד לאזרחי ישראל.
צה"ל יודע לומר כבר עכשיו שללא שליטה אפקטיבית על מה נכנס לרצועת עזה, קיימת סכנה ברורה ומיידית שחמאס יחזור להתעצם בחסות הסיוע ההומניטרי. ככל הידוע, אף אחד לא עוסק כרגע בגיבוש מנגנון בידוק אפקטיבי ובלוקדה ימית שלא יאפשרו כניסת אמצעי לחימה לרצועת עזה. גם את הצורך הדוחק הזה, שצריך להתממש בשיתוף פעולה בינלאומי, צריך לומר לאזרחי ישראל.
צה"ל יודע לומר כבר עכשיו ששחרור כל החטופים עלול להיות עניין קשה, ממושך ומורט עצבים. חמאס יעשה כל מאמץ למרוח את המהלך לאורך זמן, ורחמים לא יהיו בו על החטופים ועל בני משפחותיהם. הימצאות ישראלים בידי חמאס וארגונים אחרים מטילה מגבלות על הפעלת הכוח, וגם בעניין כאוב זה נכון להתייצב בפני אזרחי ישראל ולהכריז בקול ברור שבהמשך הלחימה, שחרור החטופים כולם ימשיך להיות שיקול ראשון במעלה.
צה"ל יודע לומר כבר עכשיו שהחיים לאורך גבול הצפון ימשיכו להיות תחת איום מתמשך של החיזבאללה, וכי לא יהיה מנוס אלא מחזרה לשגרה בצילו. צה"ל יודע לומר כבר עכשיו כי הביטחון השוטף לאורך כלל גבולות ישראל יחייב השקעה גדולה יותר שתשפיע עמוקות על כלכלת המדינה, ובכלל זה על הכספים שניתן להעביר לשותפים קואליציוניים בעלי תיאבון תקציבי מופרז. ראוי לדרוש מראש הממשלה להכריז על סדרי עדיפות חדשים למדינת ישראל, ולוודא שלאלה יש ביטוי תקציבי הולם.
צה"ל צריך להכריז שהוא ייקח חלק מרכזי במשימת שיקום הנגב המערבי, ולכן יוקמו לאלתר גרעיני נח"ל שיתגברו את היישובים בראייה ארוכת טווח – לפחות עשור קדימה. ראוי לצפות מנתניהו להצטרף להכרזה זו, ולהוסיף עליה ששיקום האזור הוא משימה לאומית ראשונה במעלה וכי מימושה ישפיע על סדרי העדיפויות של מדינת ישראל.
יאיר גולןיאיר גולןצילום: קובי קואנקס
צה"ל יתחקר את עצמו ויפיק לקחים. ניתן להניח שמלאכה זו כבר החלה, אך לא כן הדבר בנוגע לתפקוד הדרג המדיני והממשלתי. נראה שלא תהיה מצד נתניהו הכאה על חטא על מדיניות מתמשכת של החלשת הרשות הפלסטינית, חיזוק חמאס וניהול הסכסוך. לא תהיה התמודדות עומק עם ההסלמה ביהודה ושומרון שלה הביאה הממשלה באופן ישיר ועקיף. לא יהיה תחקיר שיקשור בין ההחלשה המתמשכת של מוסדות המדינה לבין התפקוד הממשלתי האומלל בימים שאחר טבח 7 באוקטובר.
את צה"ל לא ניתן להחליף אך בהחלט ניתן לשפר ולתקן אותו. בסבירות גבוהה מאוד - זה מה שיקרה. את ממשלת ישראל הנוכחית, הקיצונית וחסרת האחריות ביותר מאז הקמת המדינה, חובה וצריך להחליף. יש לקוות שגם בני גנץ מבין זאת.
  • אלוף (מיל') יאיר גולן היה חבר כנסת מטעם מרצ
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il