כמו בימי ראשית המלחמה - מאות מילואימניקים מתקשים להגיע לבסיס בהיעדר תחבורה ציבורית בגלל החג. הרשתות מוצפות בבקשות של חיילם, בסדיר ובשירות מילואים, לסייע בטרמפים כדי להגיע לצפון הארץ - מאחר שהתחבורה הציבורית תחזור לפעול רק במוצאי שבת. כך, בזמן שהמדינה מגייסת עוד ועוד מילואימניקים ללחימה בדרום לבנון, הם מתקשים להגיע לנקודות הכינוס - או להבדיל לצאת למנוחה קצרה בבתיהם.
5 צפייה בגלריה
חיילים מחפשים טרמפים לבסיסים בגלל מחסור בתחב"צ בחג
חיילים מחפשים טרמפים לבסיסים בגלל מחסור בתחב"צ בחג
חיילים מחפשים טרמפים
כך למשל, בקבוצת המילואים של אנשי חיל האוויר בקריה נשלחה הודעה מטעם האחראי במפקדת החיל על אישורי הכניסה לבסיס - שבה עדכן על עצירת הרישומים לכניסה ברכב, משום ש"הרישום לחג ולסוף השבוע הגיע אל מעל יכולת הספיקה של החניון ואין אפשרות להכניס עוד רכבים". הוא המליץ לאנשי המילואים לבדוק "אופציות חניה מוזלות" בחניונים ציבוריים בתל אביב.
"זה כבר עובר כל גבול", כתב אחד המילואימניקים. "אנחנו מגיעים למילואים בחג ברכבנו הפרטי כי אין אופציה אחרת, נאלצים לממן את השהייה בחניונים בתל אביב ללא החזר, ועוד שולחים אותנו לבדוק אופציות מוזלות לחניות בחניונים ציבוריים בחג". הוא פנה למפקדו וביקש: "המפקדים צריכים לתת על זה את הדעת. אתה מכיר את כולנו ואתה יודע שכולנו מגיעים למילואים בתחושת שליחות, אבל אף אחד לא אוהב להרגיש מנוצל ופראייר".
"זו פשוט בושה שזה המצב", טוען רפי מהוד השרון, שסיים הבוקר שירות מילואים בגבול לבנון ויצא לביתו לאחר כמעט חודש רצוף במילואים. "למזלי כבר הבנו אתמול שזו בעיה, והתארגנו על הסעות, כך שמי שמביא את המחליפים שלנו לכאן - כי אין תחבורה ציבורית - יקפיץ אותנו לכיוון המרכז. לא ייאמן שזה המצב, איך המדינה שמגייסת אותנו ולא דואגת לנו לדבר כזה בסיסי?".
גם בראשית ימי מלחמת "חרבות ברזל" פרסמנו כאן ב-ynet על התרעומת של אלפי מגויסי מילואים שהתקשו להגיע לשטחי כינוס ומשמרות בקריה, בשל המחסור בתחבורה ציבורית באופן כללי, ובמיוחד בשבתות הראשונות של המלחמה.
ובינתיים, בעוד בממשלה עסוקים בחילופי האשמות בנושא, בתנועת "אחים לנשק" הקימו מערך של אוטובוסים, לצד פלטפורמה המשדכת בין חיילי מילואים הזקוקים לטרמפ ובין נהגים המוכנים להסיע אותם. "איפה שאנחנו רואים צורך, אנחנו נכנסים ופועלים בדרך היחידה שאנחנו מכירים. מערך ההיסעים שלנו יהיה זמין החל מהערב וכל עוד נידרש להפעילו", מסרו מ"אחים לנשק".

בממשלה - חילופי האשמות

במשרד התחבורה מגלגלים אחריות אל משרד הביטחון, ומציגים מכתב ששלח מנהל הרשות לתחבורה ציבורית - עידן מועלם - לראש מערכת ההיסעים במשרד הביטחון, איתן אורי. במכתב ביקש מועלם מאורי לעדכן את משרד התחבורה בהקדם אם יידרשו במהלך החג שירותי תחבורה ציבורית. בכיר במשרד התחבורה טען הבוקר בשיחה עם ynet כי עד היום לא התקבלה תשובה למכתב זה, וגם בשיחה טלפונית שנערכה אמש בין גורמים בכירים במשרד לצבא - נאמר להם שאין צורך בתגבור.
5 צפייה בגלריה
המכתבים ממשרד התחבורה למשרד הביטחון
המכתבים ממשרד התחבורה למשרד הביטחון
במכתב הראשון: המון ביורוקרטיה
5 צפייה בגלריה
המכתבים ממשרד התחבורה למשרד הביטחון
המכתבים ממשרד התחבורה למשרד הביטחון
במכתב השני: הכול פתיר מיד
ואולם, קודם לכן שלח משרד התחבורה מכתב אחר, שנשלח גם הוא לכאורה ב-1 באוקטובר, ובו צוינו כל הכשלים הביורוקרטיים בדרך לאישור הפשוט של תחבורה ציבורית למילואימניקים בשבת. בין השאר, מציין אורי במכתב את הביקוש הנמוך - לטענתו - לתחבורה ציבורית בשבת בראשית המלחמה; ולאחר מכן טועי אורי כי "נוכח הימשכות המלחמה, נבקש לדעת האם חל שינוי שמצדיק הפעלת שירותי תחבורה ציבורית בסופי השבוע הקרובים".
באותו מכתב ציין אורי כי "ככל שכך הם פני הדברים לדעתכם, נבקש לתאם עימכם את מתכונת השירות הנדרש. לאחר שתוסכם מתכונת ההפעלה הנדרשת לצורכי הביטחון, ניתן יהיה לבחון איתכם ועם משרד האוצר את המקורות התקציביים למימושה. נודה להתייחסותכם המהירה כדי שנוכל להיערך בהתאם".
במשרד הביטחון השיבו בכעס להאשמות, ואמרו כי "הפעלת תחבורה ציבורית בשבת וטיסות לישראלים הינה בסמכות משרד התחבורה, כחלק ממימוש אחריותו. מצופה כי משרד התחבורה יקיים הערכות מצב שוטפות באשר לצורך הציבורי בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת ו/או בטיסות חילוץ. צה"ל ומשרד הביטחון עסוקים במאמצי המלחמה והכרעת האויב. מצופה ממשרד התחבורה להירתם בהתאם להערכת המצב ולסייע במסגרת אחריותו".
הגורם במשרד התחבורה טען מנגד כי "זה מצב אבסורדי, העמדנו עבורם כ-4,000 אוטובוסים והם לקחו לשימוש עד עכשיו 38. אנחנו ערוכים לכל הקפצה של עוד אוטובוסים וכל דרישה באופן מיידי. אני רוצה להזכיר שבתחילת המלחמה הפעלנו תחבורה ציבורית רגילה בשבתות במשך חודש, והעניין הופסק לאחר שמשרד האוצר והביטחון הפסיקו זאת מטעמי כדאיות כלכלית".
במפלגת "יש עתיד" הגיבו כי "38 שרים בממשלה ואין שר אחד שלוקח אחריות. אין תחבורה ציבורית או הסעות אז הם צריכים לחפש דרכים להגיע למילואים. אנשי המילואים משלמים את מחיר המלחמה הזו בגופם, בכספם, בחוסן המשפחתי שלהם. יש מישהו בממשלה הזו שבאמת אכפת לו מאנשי המילואים?".
השרה רגב, נזכיר, סופגת גם ביקורת על כך שהייתה בביקור קצר בבודפשט וחזרה בטיסת אל על, מהסוג שמבוקש על-ידי ישראלים רבים - גם כאלה שגויסו - לאור ביטולי הטיסות של החברות הזרות. מנכ"ל ישראל חופשית אורי קידר מסר: "כאילו לא למדנו כלום, הממשלה ממשיכה להתעלם מהצורך של חיילי מילואים, כולל כאלו שמשרתים איתי במילואים ברגעים אלו ממש, להגיע לצפון ומהצפון. בזמן ששרת התחבורה מטיילת לה בחו"ל, העובדה שאין בישראל תחבורה ציבורית מתפקדת במשך ארבעה ימים בזמן מלחמה היא בושה ענקית ויריקה בפרצוף של המילואימניקים ששוב נאלצים לפתור לעצמם את הבעיות שהממשלה יוצרת".
ממשרד התחבורה נמסר: "משרד התחבורה זמין לתת באופן מיידי שירותי תחבורה למשרד הבטחון בהתאם לדרישותיו. מי שאמון על הסעת חיילי המילואים הוא צה״ל ומשרד הביטחון בלבד. עד כה משרד הבטחון ביקש עשרות אוטובוסים בלבד (שנענו באופן מיידי). משרד התחבורה ערוך במיידי עם אלפי אוטובוסים לטובת למשרד הביטחון וצה"ל.
משרד התחבורה ערוך בכוננות עם אלפי אוטובוסים לטובת משרד הביטחון, ועד כה לא הגיעה כל דרישה נוספת. משרד התחבורה פנה לצה"ל ולפיקוד העורף מספר פעמים, כולל בכתב, על מנת לבדוק האם הם זקוקים להיסעים ממקומות שונים לטובת חיילי המילואים ועד עתה לא נתקבלה דרישה נוספת ממשרד הביטחון או צה"ל".