סגן נשיא ארצות הברית לשעבר מייק פנס הצטרף הערב (יום ג') לרשימה המתארכת של בכירים אמריקנים שבבתיהם הפרטיים התגלו מסמכים מסווגים מימיהם בצמרת הממשל. אחרי מאות המסמכים שאותרו באחוזתו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ ועשרות הניירות הסודיים שנמצאו בביתו ובמשרדו לשעבר של הנשיא המכהן ג'ו ביידן, כלי תקשורת בארה"ב מדווחים כי 12 מסמכים המסומנים כמסווגים התגלו בשבוע שעבר בביתו של פנס באינדיאנה והועברו ל-FBI.
4 צפייה בגלריה
ארה"ב מייק פנס אירוע בחירות סנאט ג'ורג'יה
ארה"ב מייק פנס אירוע בחירות סנאט ג'ורג'יה
מייק פנס. בינואר עוד הצהיר: "עברנו על כל המסמכים"
(צילום: gettyimages)
4 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ עצרת של המפלגה הרפובליקנית ב פנסילבניה ארה"ב
דונלד טראמפ עצרת של המפלגה הרפובליקנית ב פנסילבניה ארה"ב
טראמפ ומסמכים שנמצאו באחוזתו, אחרי שטען שכבר החזיר את הכול
(צילום: AFP, רויטרס )
לפי הדיווחים בארה"ב, נציגיו של פנס עדכנו את הארכיון הלאומי של ארה"ב, שאצלו אמורים היו להישמר המסמכים, על מציאת הניירות, וציינו בפניו כי נציגי ה-FBI הגיעו לביתו של פנס ואספו אותם. במכתב שנשלח לארכיון הלאומי ב-18 בינואר כתב נציגו של פנס כי בעקבות גילוי המסמכים בביתו של ביידן החליט סגן הנשיא לשעבר לנקוט משנה זהירות ולפנות ליועץ חיצוני כדי שיבדוק אם גם בין המסמכים המאוחסנים בביתו שלו יש כאלה המוגדרים מסווגים, ובבדיקה הזו נמצאו המסמכים האמורים.
במכתבו לארכיון הלאומי הדגיש הנציג ג'יימס ג'ייקוב כי מדובר ב"מספר קטן של מסמכים שעשויים להכיל חומר רגיש או מסווג", וכי סגן הנשיא לשעבר העביר אותם מיד לכספת נעולה עד שיקבל הנחיות נוספות. ג'ייקוב כתב עוד כי נראה שהמסמכים האמורים "נארזו והועברו שלא בכוונה לביתו הפרטי של סגן הנשיא לשעבר בתום כהונתו של הממשל הקודם".
גילוי המסמכים בא בשעה שמשרד המשפטים מנהל שתי חקירות – באמצעות שני תובעים מיוחדים – בעניין המסמכים המסווגים שנמצאו באחוזת טראמפ ובביתו ובמשרדו לשעבר של ביידן. אף שבין שתי הפרשות יש הבדלים מסוימים – מספר המסמכים שנמצאו אצל ביידן קטן בהרבה מזה של המסמכים שנמצאו אצל טראמפ ובניגוד לטראמפ הוא שיתף פעולה עם הרשויות מהרגע הראשון ונמנע מלהסתיר אותם – הגילוי שגם הנשיא המכהן לקח איתו לביתו מסמכים מסווגים בתום כהונתו מסבך אותו משפטית ותדמיתית. בשנה שעברה, אחרי גילוי המסמכים הסודיים אצל טראמפ, האשים אותו ביידן בהתנהגות "לחלוטין חסרת אחריות", ועל כן הוא מואשם כעת בצביעות.
4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עונה על שאלות בעניין המסמכים המסווגים וושינגטון
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עונה על שאלות בעניין המסמכים המסווגים וושינגטון
הנשיא ביידן. האשים את טראמפ בחוסר אחריות, וכעת מואשם בצביעות
(צילום: EPA)
4 צפייה בגלריה
בדרך לקרב ראש בראש בפריימריז? פנס וטראמפ
בדרך לקרב ראש בראש בפריימריז? פנס וטראמפ
בדרך לקרב ראש בראש בפריימריז? פנס וטראמפ
(צילום: AFP)
באוגוסט שעבר, בריאיון לסוכנות הידיעות AP, הצהיר פנס כי "למיטב ידיעתו" הוא עצמו לא לקח איתו שום מסמך מסווג כשסיים את כהונתו. בריאיון לרשת "פוקס" החודש הוא אמר כי לפני שעזב את הבית הלבן בחנו אנשיו את כל המסמכים כדי לוודא שכל מסמך שצריך להיות מועבר לארכיון הלאומי, בכלל זה מסמכים מסווגים, אכן יועבר אליו.
לפי הערכות בארה"ב, פנס נערך להכריז בקרוב על ריצה לנשיאות בבחירות שייערכו בשנה הבאה, אחרי שהבוס שלו לשעבר, טראמפ, הכריז כבר בנובמבר שיתמודד על חזרה לבית הלבן. בסקרים שנערכים בקרב רפובליקנים נמצא פנס באופן עקבי בצמרת, אבל התמיכה שלה הוא זוכה פחותה לעת עתה מזו של טראמפ ושל מושל פלורידה רון דסנטיס.