זירת תאונת הדרכים בכביש 80, היום
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א )

מאז תחילת השנה 228 בני אדם קיפחו את חייהם על הכבישים. בשבוע הקטלני ביותר בכבישים זה שנים, מצאו את מותם 19 בני אדם בתאונות דרכים. האחרון בהם הוא מוניב אבו-פנה, צעיר בשנות ה-20 לחייו שנפצע קשה בתאונה בכביש 65 בוואדי ערה ביום רביעי, והיום מת מפצעיו בבית החולים הלל יפה בחדרה. בתאונה נהרג חברו מוחמד חמארשה בן ה-25.
שרת התחבורה מרב מיכאלי התייחסה אתמול לתאונות שאירעו השבוע, ובחשבון הטוויטר שלה כתבה: "הלב עם המשפחות של ההרוגים וההרוגות בתאונות שאירעו היום. מאחלת החלמה מהירה לכל הנפגעות והנפגעים. הקטל בדרכים הוא לא גזירת גורל ואני מחויבת להמשיך לעשות כל מאמץ כדי להפסיק אותו". נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר עם צאת השבת כי "19 עולמות שנחרבו לאהוביהם בשבוע אחד זה מזעזע. המלחמה בתאונות הדרכים היא מלחמה על החיים של כולנו. אני פונה לכולם - היו זהירים בנהיגה, ברכיבה ובהליכה בכל כביש וצומת. שימרו על עצמכם, על יקיריכם ועלינו".
יו"ר הכנסת מיקי לוי הוסיף כי "השבוע החולף בכבישים היה מהקטלניים ביותר שידענו. מתחילת השנה איבדנו 228 בני אדם בתאונות הדרכים. 228 הורים, בני זוג וילדים שחייהם נגדעו בטרם עת ושהותירו את אהוביהם שבורי לב. אני מבקש להשתתף בצערם של המשפחות הכואבות. אנא תסעו בזהירות ובאחריות".
6 צפייה בגלריה
חלק מהרוגי השבוע בכבישים
חלק מהרוגי השבוע בכבישים
חלק מהרוגי השבוע בכבישים
(צילום: אגד היסעים, מתוך פייסבוק)
בתאונה הראשונה השבוע שאירעה ביום ראשון נהרג הולך רגל בן 81 מחיפה, כשאופנוע פגע בו בשדרות אבא חושי בעיר. חובשים ופרמדיקים של מד"א ביצעו בו בדיקות רפואיות בעת ששכב במרכז הכביש מחוסר הכרה עם פגיעה רב מערכתית וללא סימני חיים, וקבעו את מותו. המשטרה הודיעה כי בוחני תנועה פתחו בחקירת נסיבות התאונה, והוסיפה כי רוכב האופנוע, תושב עוספיה בן 23, עוכב במקום לחקירה.
התאונה אירעה בשעה 22:25, אז התקבל דיווח במרחב כרמל של מגן דוד אדום. הפרמדיק אלי כתב סיפר כי "הפצוע שכב במרכז הכביש כשהוא מחוסר הכרה וסובל מפגיעה רב מערכתית קשה מאוד. ביצענו בדיקות רפואיות אבל הוא היה ללא סימני חיים ולא נותר לנו אלא לקבוע את מותו. רוכב האופנוע בשנות ה-20 לחייו שהיה נסער לא נזקק לטיפול רפואי".
בשלישי נהרג רוכב אופניים בן 30 מראשון לציון, ולקראת חצות של אותו היום אירעה תאונה קשה נוספת, כשנהג אוטובוס שככל הנראה איבד שליטה בעקבות תאונה עם רכב, התנגש במעקה בטיחות, נעצר במבנה שנמצא בשלבי בנייה ברחוב ירמיהו בירושלים, ופגע ברב פנחס נפתלי דויטש בן ה-70 שנהרג במקום. נהג האוטובוס נפצע קשה. בתיעוד התאונה נראה רכב פרטי מתנגש באוטובוס - מה שככל הנראה גרם לו לסטות לנתיב הנגדי ולפגוע בעוצמה במבנה.
6 צפייה בגלריה
זירת התאונה
זירת התאונה
התאונה בכביש 57
(צילום: דוברות המשטרה)
בתאונה נוספת שאירעה באותו הלילה שבין שלישי לרביעי, בסביבות השעה 04:30 לפנות בוקר, נהרג עוני ברכאת, תושב בית חנינא בשנות ה-30 לחייו, לאחר שמשאית התנגשה בניידת משטרה וברכב פרטי שעמדו בצד הדרך בכביש 50, סמוך למחלף בן ציון שמצפון לירושלים. ארבעה נוספים נפצעו, בהם גבר נוסף כבן 30 שנפצע באורח קשה, נער בן 17 וצעיר בן 19 שנפצעו באורח בינוני וצעיר בן 29, נהג המשאית, שנפצע באורח קל. צוותי מד"א פינו את הפצועים לבתי החולים שערי צדק והדסה הר הצופים בירושלים.
הקטל לא נעצר שם. ברביעי בערב נהרג גבריאל ברדה (65), אביה של העיתונאית נסלי ברדה, כשגנב רכב שנסע נגד כיוון התנועה התנגש חזיתית ברכבו, בכביש 5, בין מחסום חוצה שומרון לכיוון מחלף שער שומרון. נהג הרכב הגנוב נהרג גם הוא. ברדה (65) הותיר אחריו אישה, ארבעה ילדים ושני נכדים. במועצה המקומית אורנית, שבה התגורר, מסרו כי "גבי אהוב ונערץ מאוד על כל מכריו, חבריו ובני משפחתו. משפחתו של גבי המומה וכואבת את לכתו הפתאומי והקשה בטרם עת. תאונת הדרכים הקשה התרחשה למחרת היום בו גבי ציין וחגג את יום הולדתו ה- 65, ובעת שחזר מאירוע משפחתי לביתו שביישוב אורנית".
6 צפייה בגלריה
תאונת דרכים קטלנית בכביש 5
תאונת דרכים קטלנית בכביש 5
גנב רכב נסע נגד כיוון התנועה, התנגש ברכבו של גבריאל ברדה והרג אותו. הזירה בכביש 5
(צילום: TPS)
פחות מרבע שעה לאחר אותה תאונה, רוכב האופנוע מוחמד חמארשה (25) נהרג בהתנגשות עם אופנוע ומכונית בכביש 65, סמוך לכפר קרע. פרמדיקים ממד"א קבעו את מותו בזירה, ופינו שני פצועים כבני 20 לבית החולים הלל יפה בחדרה כשמצבם הוגדר בינוני. אחד מהם, כאמור, הוא מוניב אבו-פנה, צעיר בשנות ה-20 שמת היום מפצעיו בבית החולים הלל יפה בחדרה.
ברביעי נהרגו הילדה רימאס מתעב (7) ודודתה לילא, תושבות קלנסווה, שנסעו ברכב שהתנגש במשאית בכביש 57. צוותי ההצלה נאלצו לקבוע את מותה של לילא במקום, ומותה של הילדה רימאס נקבע מאוחר יותר בבית החולים. מהרכב הפרטי פונו בני משפחתן של ההרוגות, תושבי קלנסווה, לבתי החולים באזור. צעיר כבן 23 שנפצע באורח בינוני פונה לבית החולים הלל יפה, ואישה כבת 40 פונתה עם ילדה כבת 10 לבית החולים מאיר.
6 צפייה בגלריה
זירת התאונה ברחוב שמגר, זירת התאונה ברחוב ירמיהו
זירת התאונה ברחוב שמגר, זירת התאונה ברחוב ירמיהו
שתי תאונות קשות שאירעו השבוע במעורבות אוטובוסים
(צילום: אלכס קולומויסקי, איחוד הצלה)
התאונה הקשה ביותר אירעה לאחר מכן, בערב של אותו יום, כשאוטובוס איבד שליטה והתנגש בעוצמה בתחנה מחוץ לקניון "רב שפע" שברחוב שמגר. האוטובוס דרס למוות את שושנה גלושטיין (40), תושבת אופקים שהייתה בהיריון מתקדם, ושתי בנותיה - חיה-שרה (7) וחנה (3). מחקירת התאונה עלה החשד כי שניות ספורות לפני ההתנגשות הקטלנית, נהג האוטובוס יצא מהרכב כדי לסגור את תא המטען, אך שכח להפעיל את בלם החניה (בלם יד) וכתוצאה מכך האוטובוס דהר לכיוון מטה.
בהלווייתן של השלוש, ספד הרב דב גלושטיין, בעלה של שושנה ואביהן של חיה-שרה וחנה: "קיבלנו את אמא לפרק זמן קצוב, לא היה צריך להיות יותר מזה. קיבלנו את שרה לפרק זמן קצוב, לא היה צריך להיות יותר מזה. קיבלנו את חני לפרק זמן קצוב, לא היה צריך להיות יותר מזה". גלושטיין, ראש כולל באופקים, אמר כי הוא מקבל בהשלמה ובהכנעה את האסון שקרה למשפחתו, ולא חיפש אשמים: "לכל אחד יש את הזמן שהוא צריך להיות בעולם. בזה אנחנו מאמינים".
6 צפייה בגלריה
זירת התאונה
זירת התאונה
זירת התאונה בירושלים
באופן חריג, זאת לא הייתה התאונה הקטלנית האחרונה במעורבות אוטובוס שאירעה השבוע. יואב חדרי וחנוך טלקר, נהגי אוטובוס בשנות ה-40 וה-50 לחייהם מאופקים, נהרגו בשישי לפנות בוקר מפגיעת רכב חולף בכביש 4, סמוך לצומת יד מרדכי שמדרום לאשקלון. השניים, נהגי חברת "אגד היסעים", נפגעו ככל הנראה בעת שחצו את הכביש, במטרה לסייע לנפגע בתאונה אחרת.
מחקירת בוחני התנועה לגבי התאונה עלה כי שני נהגי האוטובוס עצרו במקום כדי לעזור לנהג רכב פרטי שנפגע בתאונה. נהג אחר, שלא הבחין בהם, דרס אותם למוות. הוא עוכב לחקירה על ידי חוקרי המשטרה. "אנו המומים, כואבים ומזועזעים מהאסון הנורא שפקד אותנו. הם הגיעו לסייע ולהציל נפגעי תאונה שהתרחשה בסמוך אליהם, ובכך בעצם קיפדו את חייהם. התנהגותם זו מלמדת על אופיים ומזגם אשר התאפיין ביכולת נתינה, הגשת עזרה ועשייה למען האחר", אמר מנכ"ל חברת אגד היסעים צביקי אורן.
6 צפייה בגלריה
זירת התאונה
זירת התאונה
"כל כך כואב לי שלא הספקתי להיפרד". לירון ברמי וזירת התאונה, הלילה
בשישי בערב נהרג פלסטיני בתאונת דרכים שבה הרכב שבו נסע וכלי רכב ישראלי ככל הנראה התנגשו חזיתית בכביש 60, סמוך להתנחלות נווה דניאל בגוש עציון. בתאונה נפצע גם צעיר ישראלי כבן 25 באורח בינוני, וצוות מד"א פינה אותו לבית החולים הדסה עין כרם בירושלים. פלסטיני נוסף נפצע באורח קל ופונה על ידי הסהר האדום.
הלילה נהרגה לירון ברמי בת ה-14 מפגיעת רכב בצומת מרומזר בכביש 40 בפתח תקווה. ברמי, שהגיעה לבקר חברות בעיר, פונתה לבית החולים בילינסון בעיר, שם נקבע מותה. מוקדם יותר עדכנה המשטרה כי סיבת התאונה היא אי-ציות לרמזור אדום. אושרית, אמה של לירון, שוחחה עם בתה שעות בודדות לפני התאונה הקשה, והזהירה אותה כשהיא צועדת בשולי הדרך מאחר שאין במקום מסלול להולכי רגל. "היא אמרה לי 'אמא אל תכעסי, אבל ניסיתי ללכת לחברה ברגל ואין מסלול וכמעט דרסו אותי'", סיפרה האם. "אמרתי לה 'תיזהרי', היא אמרה שאין ממה לדאוג, וזו הייתה השיחה האחרונה. כל כך כואב לי שלא הספקתי להיפרד".
לירון שנהרגה הלילה הייתה בתה הבכורה של אושרית, אם יחידנית בת 39, שלה עוד ילד בן שנתיים. האם החליטה באחרונה לעבור לשדרות כדי להיות עם משפחתה, ולירון נסעה לפתח תקווה, העיר שבה התגוררו עד כה, כדי להיפרד מחברותיה. "היא נסעה ברכבת לחברה. דיברתי איתה והיא אמרה שהגיעה. למחרת דיברתי איתה סמוך לשעה 18:00. זו הייתה השיחה האחרונה", אמרה אושרית.
מוקדם יותר היום ראמי אבו אל-קיעאן, תושב חורה שבנגב, נהרג בהתהפכות בכביש 80, סמוך להר עמשא שבחבל יתיר בנגב. אבו אל-קיעאן (33) היה ברכב עם שני ילדיו שהתלוו אליו לעבודתו, וכתוצאה מהתאונה נפצע באורח אנוש. מותו נקבע בבית החולים. שני ילדיו, בני 15 ו-12, נפצעו באורח קל עד בינוני.
התאונה אירעה סמוך לשעה 13:40, אז התקבל הדיווח על ההתהפכות - ככל הנראה עצמית - במרחב נגב של מגן דוד אדום. חובשים ופרמדיקים של מד"א פינו את אבו אל-קיעאן לבית החולים סורוקה כשהוא סובל מחבלה רב-מערכתית, ויחד איתו גם את שני ילדיו שסבלו מחבלות בגפיים ובראש.