"אולי אני שורד כי אלוהים רוצה שאהיה נשיא כדי להציל את המדינה". נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ סיפר הלילה (בין שני לשלישי) על שאירע שלשום במועדון הגולף שבבעלותו בווסט פאלם ביץ' שבמדינת פלורידה. בריאיון שהועבר ברשת X סיפר טראמפ: "שמענו יריות, אני חושב שארבע או חמש. השירות החשאי עשה עבודה מצוינת בהתמודדות עם ניסיון ההתנקשות לכאורה. שמענו את היריות של הקצין לעבר החשוד. אנחנו צריכים יותר אנשים בצוות האבטחה שלי".
מעצרו של ראיין ראות', שניסה להתנקש בדונלד טראמפ
(מרויטרס)

3 צפייה בגלריה
העימות הנשיאותי בין דונלד טראמפ לקמלה האריס
העימות הנשיאותי בין דונלד טראמפ לקמלה האריס
"שמענו יריות, השירות החשאי עשה עבודה מצוינת"
(צילום: SAUL LOEB / AFP)
מכתב האישום שהוגש לבית המשפט בפלורידה עלה כי ראיין ראות' (58), החשוד בניסיון התנקשות בטראמפ, חנה מחוץ למגרש הגולף עם אוכל וכלי הנשק במשך כמעט 12 שעות, וחיכה למועמד הרפובליקני עד שאיש השירות החשאי פתח באש לעברו. לפי גורמים רשמיים, ראות' לא ירה כלל, טראמפ לא היה בטווח הראייה שלו לרגע והוא ניסה להימלט במהירות לאחר שזוהה.
ראות', שנתפס שלשום עם כלי נשק מחוץ למועדון הגולף שבו היה טראמפ, הואשם אתמול בבית המשפט בפלורידה בהחזקת נשק בניגוד לחוק כאדם עם רישום פלילי והחזקת נשק עם מספר סידורי שנמחק. העונש המצטבר על שני הסעיפים יכול להגיע ל-20 שנות מאסר. בינתיים, הוא לא הואשם בסעיפים חמורים יותר בגלל שלא השתמש בנשק שנשא, והיריות היחידות שנורו היו של סוכן השירות החשאי. לדברי ראש השירות בפועל, רונלד רו, נראה כי לחשוד לא היו שותפים.
התקרית עוררה שאלות לגבי האופן שבו אדם חמוש הצליח להתקרב לטראמפ, חודשיים בלבד לאחר שאדם אחר ירה לעברו ופגע באוזנו במהלך עצרת בחירות בפנסילבניה ב-13 ביולי. ראש השירות החשאי אף אמר כי ביקורו של טראמפ במועדון הגולף לא היה בלוח הזמנים הציבורי שלו, ולא ברור אם החשוד ידע שהוא אכן יהיה שם.
הנשיא ג'ו ביידן שוחח אתמול עם טראמפ, ולפי הודעת הבית הלבן הוא הביע תחושת הקלה מכך שהמועמד הרפובליקני לא נפגע. "השניים חלקו שיחה ידידותית והנשיא לשעבר טראמפ הביע תודה על השיחה", נמסר. בשיחה שקיים ברשת X אמר טראמפ כי "ביידן היה נחמד מאוד שהוא התקשר לוודא שאני בסדר".
3 צפייה בגלריה
קמלה האריס ודונלד טראמפ לוחצים ידיים בעימות שנערך ביניהם
קמלה האריס ודונלד טראמפ לוחצים ידיים בעימות שנערך ביניהם
קרא להוריד את השפה המתלהמת וכינה את הנשיא וסגניתו: "האויב שבפנים"
(צילום: Saul Loeb, AFP)
טראמפ האשים את ביידן ואת סגניתו, המועמדת הדמוקרטית לנשיאות, קמלה האריס, בניסיון ההתנקשות בו וטען כי החמוש החשוד פעל בעקבות "השפה המתלהמת" של הדמוקרטים. "הרטוריקה שלהם מובילה לירי לעברי, כשאני זה שהולך להציל את המדינה והם אלה שהורסים את המדינה - גם מבפנים וגם מבחוץ". רגע אחרי שדרש מהם "להוריד את השפה המתלהמת", קרא להם "האויב שבפנים" ו"האיום האמיתי על אמריקה". בינתיים, הקמפיין של המועמד הרפובליקני לא מתכוון לשנות את תוכניותיו, וצפוי היום לקיים אירוע בעיירה פלינט שבמישיגן.
הזמן הארוך שראות' הצליח לשהות באזור המועדון מבלי שזוהה מגביר את הביקורת על השירות החשאי שהתעוררה אחרי ניסיון ההתנקשות הקודם, אבל אתמול התברר כי אנשי השירות ניסו להתריע בפני טראמפ לפני שנים על הסכנה האבטחתית שבמסלול הגולף שלו.
ה"וושינגטון פוסט" חשף כי ב-2017, חודשים ספורים אחרי שטראמפ הפך לנשיא, הרשויות ניסו להזהיר אותו מפני הסיכונים שעולים בשל קרבת מסלול הגולף שלו לכבישים ציבוריים. סוכני השירות החשאי הראו לו תמונות שצילמו צוותי חדשות ואזרחים מן השורה במרחק קרוב מאוד למועדון. הם אמרו לו שאם צלמים עם עדשות ארוכות טווח יכולים "להעלות אותו על הכוונת" בזמן שהוא משחק גולף, כך גם חמושים פוטנציאליים יכולים. אנשי השירות ניסו לשכנע את טראמפ להעביר את משחקי הגולף למקום אחר, אך זה סירב.
ההתעקשות של טראמפ הציבה קשיים בהגנה עליו כשהוא משחק גולף במאר-א-לאגו, ואלו רק התגברו אחרי שעזב את הבית הלבן בגלל שמספר המאבטחים שלו הצטמצם כמו לכל נשיא לשעבר. ראש השירות החשאי אמר אחרי ניסיון ההתנקשות כי "השמירה על דונלד טראמפ עכשיו היא המקסימלית ביותר", והוסיף: "אנחנו מפיקים לקחים לגבי ההגנה במיקום הספציפי הזה".
3 צפייה בגלריה
ארה"ב ראיין ווסלי ראות' האיש ש ניסה להתנקש ב טראמפ
ארה"ב ראיין ווסלי ראות' האיש ש ניסה להתנקש ב טראמפ
החשוד בירי, ראות'. המתין 12 שעות שהנשיא לשעבר יגיע
(מתוך פייסבוק)
אתמול התבררו פרטים נוספים על ראות', שלו יש עבר פלילי עשיר והיסטוריה מתועדת של בעיות נפשיות. בשנה שעברה הוא פרסם בעצמו ספר עמוס במשפטים לא קוהרנטים בשם "המלחמה שאי-אפשר לנצח באוקראינה", שבו קרא לטראמפ ליצן. באחד הקטעים בספר זעם על ההחלטה של הנשיא לשעבר לבטל את הסכם הגרעין עם איראן, וכתב כי הקוראים - או אולי איראן - "חופשיים להתנקש בחיי טראמפ".
בשנה שעברה אמר ראות' ל"ניו יורק טיימס" כי הוא נסע לאוקראינה ורצה לגייס חיילים אפגנים להילחם שם. מסמכי בית משפט פדרלי מראים כי הוא הורשע בעבירה פלילית בדצמבר 2002 בגין "החזקת נשק של מוות המוני", וב-2002 נעצר בגרינסבורו שבצפון קרוליינה, לאחר שהתבצר בתוך בניין עם נשק אוטומטי.