בעוד שבישראל נערכים לתגובה צפויה למתקפה האיראנית, ממשל ביידן נותר בשוליים. כך נטען במאמר שפורסם היום (שישי) בעמוד הראשי ב"וול סטריט ג'ורנל" האמריקני. על פי המאמר, ארה"ב משמשת כמשקיפה בלבד בשלבי ההיערכות, ואין לה השפעה של ממש על ההחלטה איך ומתי להגיב - או לתקוף.
4 צפייה בגלריה
ביידן בנאום שנשא בקנדה
ביידן בנאום שנשא בקנדה
לא מסוגל לרסן את נתניהו? ביידן
(צילום: AFP)
תיעוד איראני: שיגור המתקפה על ישראל

בכירים בבית הלבן מסרו לעיתון האמריקני כי הם "מתאמים", כלשונם, מול מקביליהם בישראל ומקווים שראש הממשלה בנימין נתניהו "יגביל את האפשרות לתקיפה נגד איראן". אמש נשאל הנשיא ביידן אם יתמוך בתקיפה ישראלית על מתקני נפט באיראן, והשיב כי עדיין מתקיימים דיונים בעניין. הוא הוסיף אז כי "אנחנו לא מאפשרים לישראל לעשות שום דבר. אנחנו מייעצים" - אך על אף ההתייעצויות דווח כי טרם שוחח עם נתניהו.
אותם בכירים, שלא מסרו את שמם, העידו כי בישראל לא חשים בצורך להגיב במיידי בעקבות הנזקים המועטים שגרמה המתקפה האיראנית, שבה שוגרו כ-180 טילים בליסטיים. צה"ל, נזכיר, אישר כי נגרם נזק למבנים בבסיסים של חיל האוויר, אך ציין שלא היו נפגעים בגוף, ולא ניזוקו מטוסים. ברחבי הארץ נרשם נזק לרכוש, ואדם אחד נפצע באורח קל משברי זכוכיות. אדם נוסף, שב"ח עזתי שנפגע מטיל איראני ביריחו, נהרג.
4 צפייה בגלריה
ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו באומות המאוחדות
ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו באומות המאוחדות
נתניהו בעצרת האו"ם בניו יורק
(צילום: REUTERS/Eduardo Munoz)
4 צפייה בגלריה
השיגור של הטילים מאיראן
השיגור של הטילים מאיראן
שיגור טיל מאיראן
4 צפייה בגלריה
נפילת טיל איראני בתל שבע
נפילת טיל איראני בתל שבע
טיל איראני בתל שבע
ב"וול סטריט ג'ורנל" ביקרו את המעורבות של ביידן בהחלטות הנוגעות למלחמה במזרח התיכון, שכן היא מועטה מדי לטענתם. הם ציינו כי ישראל לא התריעה בפניו גם על הפעולה שהובילה לחיסולו של מזכ"ל חיזבאללה לשעבר חסן נסראללה - הוראה שניתנה על ידי נתניהו מאדמת ארה"ב, בעת ששהה בניו יורק - ואף כי פיצוצי הביפרים ומכשירי הקשר של מחבלי חיזבאללה בלבנון התרחשו שעות בלבד לאחר פגישתו של ראש הממשלה עם השליח המיוחד של ביידן, עמוס הוכשטיין, שהפציר בו לתת הזדמנות להפסקת אש.
החלטה חד-צדדית נוספת מצד ישראל, הפעם כאמור בנוגע לתקיפה נגד איראן, עשויה לסבך את הממשל האמריקני בעימות אזורי. בטווח הארוך החלטה שכזו אף עלולה לשים זרקור על הביקורות שאומרות כי היחסים בין ארה"ב "מאפשרת יותר מדי מרחב תמרון לישראל, מבלי להשפיע כלל על בעלת בריתה במזרח התיכון".
גם הבחירות בארה"ב נושפות בגבו של ביידן, על אף שפרש מהמרוץ. לאחר שטען כי לארה"ב יש "מחויבות ברזל" לביטחונה של ישראל - יותר מפעם אחת - והמשיך לגבות את מקבילו כמעט בכל החלטה, הוא נתפס בעיני המבקרים כמי שלא מסוגל לרסן את בעלי בריתו. זאת, בעוד ארה"ב ממשיכה לספק לישראל גם תמיכה צבאית.