4 צפייה בגלריה
ברק משולם
ברק משולם
ברק משולם ז"ל והזירה בצומת רעננה
(צילום: דוברות המשטרה)
מותו הטרגי של השוטר רס"מ ברק משולם, שנדרס בידי גנב רכב פלסטיני בעת שאייש מחסום משטרתי לאחר קבלת דיווח על רכב שנגנב, העלה פעם נוספת לסדר היום הציבורי את ההתמודדות של המשטרה עם האלימות הגוברת של הגנבים. כוחות המשטרה, צה"ל, וחברות איתורי הרכב מוצאים את עצמם מול גילויי אלימות ונהיגה פרועה ומסוכנת של הגנבים, שמנסים להעביר את הרכבים הגנובים אל משחטות הרכב בשטחים, ולהימלט ממעצר בדרך.
חוליות הגנבים, שממומנות על-ידי ארגוני פשיעה, פועלות בצורה מתוכננת, עם היררכיה ברורה ותפקידים לכל אחד מה"חיילים". חלק מכלי הרכב הגנובים נמכרים בשטחי הרשות הפלסטינית או כחלקי חילוף בישראל, ובכך מממנים ארגוני פשע וטרור, וסוחרי סמים ונשים. חוליית הגנבים מקבלת לפני יציאתה לפעולה דגם ושנתון ספציפי של הרכב לגניבה, וישנן חוליות שמתמחות בגניבת אופנועים ומכוניות מסוימות.
החוליות עצמן מורכבות מאנשי שטח ומאנשי טכנולוגיה, ופושטות על אזורים שנבחרו מראש עם חלוקת תפקידים מסודרת: הגנבים יוצאים בפיקודו של איש שטח עם רכב הסעות, רכב לסיור מקדים לאיתור הרכבים שאותם רוצים לגנוב ורכב מוביל שמסיע את הפורצים המקצוענים. אנשי השטח עושים סיורים מקדימים לאיתור הרכבים, עורכים תצפיות ואוספים מידע. כמו כן, תפקידם כולל גם להתריע לפורצים בזמן הכנת הרכב לגניבה על סיורי משטרה או פקחים בסביבה.
תיעוד: אופנוען פוגע בשוטר ונמלט בכביש 1

4 צפייה בגלריה
יונדאי i25, טויוטה קורולה ומאזדה 3. המכוניות "הגניבות" ביותר
יונדאי i25, טויוטה קורולה ומאזדה 3. המכוניות "הגניבות" ביותר
יונדאי i25, טויוטה קורולה ומאזדה 3. המכוניות "הגניבות" ביותר
(צילום: ניר בן זקן )
החוליות פושטות בבת אחת על השטח ו"מנקות" כמה כלי רכב מאותו אזור, ולאחר הגניבה הנהג המוביל מדווח לנהג שברכב הגנוב בהמשך השיירה על מחסומי המשטרה שבדרך למעברי הגבול. על אף התכנון הקפדני ועבודת השטח, הגניבות הפכו למתוחכמות יותר, והחוליות נעזרות באמצעים טכנולוגיים. לכל חוליה יש "מהנדס", איש טכני שתפקידו לשבש אותות סלולריים ולהשתמש באמצעים נוספים שיסייעו לפרוץ או להתחבר לרכב מרחוק.
בשטח מזהים בשבוע האחרון עלייה במספר ניסיונות הגניבה, לאור ההודעה של צה"ל על הפחתת הלחץ על הפתחים בגדר ההפרדה כדי לאפשר את שמירת מרקם החיים של הפלסטינים שחיים סמוך לגבול - אך בפועל משמשים לכניסת שוהים בלתי חוקיים וגנבי רכב שנעזרים במכוניות הגנובות כדי לחצות את הקו הירוק שלא דרך מחסומי צה"ל.
מנתוני המשטרה עולה כי בשנה החולפת, נרשם זינוק של 40% בגניבות הרכב בישראל, שהסתכמו ב-12,147 כלי רכב. זאת לאחר הירידה שנרשמה בשיעור של 13% ב-2020, שבה נגנבו 8,644 מכוניות וב-2019 שבה נגנבו 9,914 כלי רכב.
לפי נתונים של אחת מחברות הביטוח הגדולות בשוק, חלק משמעותי מהגניבות מבוצע מערים בקרבת קו התפר, בעיקר בשרון. הדגמים הנגנבים ביותר הם גם הנמכרים ביותר, מה שמחזק את ההערכה שמדובר בגניבות לצורכי פירוק במשחטות הרכב בשטחים. יונדאי i25 היא המכונית הנגנבת ביותר מבחינת מספר הגניבות ביחס למספר המכוניות שעל הכביש, ואחריה מאזדה 3 החדשה וטויוטה קורולה. הגיל הממוצע של המכוניות הגנובות הוא שלוש שנים, ושוויין בין 70-60 אלף שקל.
4 צפייה בגלריה
תיעוד מזירת דריסת השוטר בצומת רעננה
תיעוד מזירת דריסת השוטר בצומת רעננה
הרכב שנגנב מחולון
(צילום: דוברות המשטרה)
(צילום: סטס קופולו)

"הגנבים נכנסים דרך הפרצות ולא מתחשבים בנוכחות חיילים", אמר גורם ביטחוני. "הם מגיעים במהירות ונכנסים פנימה". הגורם ציין גם כי לאחרונה מורגשת עלייה ברמת האלימות של הגנבים: "ברגע שהם מתקרבים לשטחי הרשות, הם לא מפחדים מאף אחד. הם יודעים שהצד השני לא יעשה להם כלום ולא מחכה להם עם נשק שלוף. מותר לירות בהם כשיש סכנת חיים, אבל כשהם מתקרבים אליך במהירות, עד שלא מנסים לפגוע בך זה לא מוגדר כסכנת חיים".
כמו כן, למרות שמיקומי המשטחות בשטחים, שם מפורקים כלי הרכב לחלפים, מוכרים וידועים לרשויות, צה"ל שרווי במשימות נגד טרור לא מתפנה לפעול גם נגדן. "יש גישה שאומרת שעדיף שהפלסטינים יעסקו בגניבות רכב לפרנסתם ולא בטרור, כי זה הרע במיעוטו", אמר אותו גורם. "אבל זו תפיסה שגויה, הפעילות הפלילית מזינה את הטרור, וכבר ראינו גנבים שהופכים למחבלים ומשתמשים בידע שלהם כדי לגנוב רכב ולדהור בחזרה לשטחים אחרי פיגועים וניסיונות פיגוע".
אלמנתו של משולם מתפרצת על השר בר-לב: "לא מגינים על השוטרים"
(צילום: עידו ארז)

4 צפייה בגלריה
דורס השוטר ברק משולם
דורס השוטר ברק משולם
"משתמשים בנערים חסרי פחד והבנה". דורס השוטר ברק משולם, בן 17
הפלסטיני שפגע בשבת בלילה בשוטר ברק משולם ז"ל ונעצר הוא רק בן 17, ולדברי הגורם הביטחוני הגנבים משתמשים בנהגים יותר ויותר צעירים, לעיתים אף נערים שמתחת לגיל רישיון, כדי שיסיעו את הרכב הפרוץ והמותנע לשטחים. "המטרה היא לא לסכן את המהנדסים, שמשמים כ'מוח' של הגניבות. הם משתמשים בנערים חסרי פחד והבנה כדי להסיע את הרכב למשחטות".
אך לא אכזריותם של הגנבים מדאיגה את הרשויות, אלא גם העונשים הקלים שמחכים להם. "הנער שדרס את השוטר ירצה מאסר ארוך בגלל שהרג שוטר, ולא כי גנב רכב. כשנתפס גנב ישראלי - הוא משוחרר תוך ימים למעצר בית, ובשנה שנותרה עד סוף המשפט יכול לגנוב עוד מכוניות", הסביר הגורם. "כשמדובר בפלסטיני יעשו מאמץ להשאירו במעצר עד תום ההליכים כי ברור שלא יחזור למשפט, אבל גם הוא יקבל בדרך כלל עונש מאסר של שנה-שנתיים, בטח אם זו עבירה ראשונה שלו. ואת המחיר משלם כל בעל רכב שמחירי הביטוח שלו זינקו בשנה האחרונה".
פורסם לראשונה: 23:31, 17.07.22