6 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה
ישיבת הממשלה
"משנים גישה". קיש
(צילום: מארק ישראל סלם)
פרסום ראשון: משרד החינוך פרסם הבוקר (שישי) את מתווה הנושא השנתי במערכת החינוך שעליו החליט שר החינוך יואב קיש, בעקבות המחלוקת סביב המהפכה המשפטית. המטרה של התוכנית היא להקנות כלים להתמודדות עם הקיטוב והמשבר, תחת הכותרת "חינוך לכל הדעות - לומדים לנהל מחלוקות". לצפייה במתווה המלא ניתן ללחוץ כאן.
לבתי הספר תינתן גמישות לגבש תכנים מותאמים, אך הם הונחו "לחשוף את מגוון הדעות ולעודד שיח בין קבוצות מגוונות ושונות בחברה הישראלית, לאפשר מתן ביטוי רגשי ואישי לכלל המשתתפים, להקפיד על מרחב בטוח ומוגן, שיח מכבד, תקשורת מקרבת ואמפתיה".
התוכנית מתחילה מגיל הגן ומציעה לצוותי החינוך כלים לניהול שיח בטוח בכיתות ובחדרי המורים בכל הנוגע לחקיקה ולדעות והשקפות פוליטיות וחברתיות, ולמנהלים גם אפשרות להשתתף במעגלי שיח עם מנהלים עמיתים. התוכנית מותאמת לגיל הלומדים ותהיה גמישה ומותאמת למציאות משתנה, ולכן תהיה דינמית ומתעדכנת בהתאם להתפתחויות בחברה ובמדינה.
6 צפייה בגלריה
מתוך המתווה שפורסם
מתוך המתווה שפורסם
התוכנית - "חינוך לכל הדעות - לומדים לנהל מחלוקות"
(מתוך המתווה)
קיש החליט לפני כשבוע לפתוח את מערכת החינוך לשיח בנושא המחלוקת סביב המהפכה המשפטית, דבר שהתנגד לו עד כה בשל החשש מהשלכות של עיסוק במחלוקות פוליטיות בבתי הספר. הוא הסביר את החלטתו בכך שלאור המצב בחברה הישראלית החליט לשנות גישה ולאפשר שיח ודיונים במערכת החינוך באופן מכיל ובונה.
"אנחנו משנים גישה", אמר השר. "בתחילה חשבנו שזה לא נכון להכניס את המחלוקות לבתי הספר. לאור המצב וכדי למנוע קיטוב בחברה הישראלית החלטנו לשנות גישה. ניתן למנהלים, למורים ולתלמידים כלים והכשרה לניהול מחלוקות ודיונים בכיתות. אפשר לדבר, לנהל שיח מכבד והקשבה כך שכל אחד יביע את עמדותיו ויקשיב לאחר".
במכתב נלווה למנהלי מחוזות משרד החינוך נכתב כי במהלך שנת הלימודים תשפ"ג ובחופשת הקיץ האחרונה חווה מדינת ישראל אירועים חברתיים ופוליטיים שמגבירים את הקיטוב ואת השסעים ופוגמים במרקם העדין של החברה הישראלית.
"אירועי התקופה משפיעים על כולם ועתידים לתת את אותותיהם גם במוסדות החינוך, בקרב צוותי החינוך, התלמידים, ההורים והקהילות. תפקידנו, כנשות ואנשי חינוך המנהיגים את מוסדות החינוך, למצוא את הדרך לנווט בתוך המים הסוערים", נמסר במסמך. "לנוכח המציאות החברתית המורכבת תפקידנו לאפשר מרחב בטוח ומוגן לקהילות שבראשן אנו עומדים, הן בבתי הספר והן בגני הילדים".
6 צפייה בגלריה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
"חילוקי הדעות שמעים בכל מקום". הפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
(צילום: איתן סלונים)
במטרות התוכנית צוין הצורך בהגברת חוסנם של צוותי החינוך ושל התלמידים ולייצר רצף ושגרת לימודים תקינים, להקנות לתלמידים ולצוותי החינוך ידע, כלים ומיומנויות רלוונטיים להתמודדות עם המצב החברתי ולעצב תרבות שיח סובלני ואחראי במרחב מוגן ובטוח, במגוון סוגיות חברתיות השנויות במחלוקת.
בין הערכים המרכזיים בתוכנית: "כולנו כאן ואף אחד לא הולך לשום מקום - מדינת ישראל היא מרחב הקיום המשותף של הפסיפס האנושי שממנו היא מורכבת. למרות הבדלי העמדות, הגישות, האידאולוגיות כולנו כאן, ואף אחד לא הולך לשום מקום. חובתנו כחברה למצוא את הדרך לקיום המשותף.
ערבות הדדית - יסוד קיומה של החברה הישראלית מבוסס על ערך הערבות ההדדית. ערבות זו מאפשרת לפרט בחברה לדעת שיש תמיד מי שידאג לשלומו, לעתידו ולחייו. הערבות ההדדית מקנה תחושת ביטחון וחוסן, ולכן חשוב לשמור ולהגן עליה, ובפרט בעת משבר חברתי קשה.
שותפות גם בעת מחלוקת - החברה הישראלית הינה רב-גונית ומרובת קבוצות ואוכלוסיות, ולכן יש בה מחלוקות רבות. הדעות השונות מזמנות לא מעט אתגרים ומתחים, אך הן גם פוטנציאל ליצירת חברה עשירה ורב תרבותית. בכוחן לחדד ולהרחיב את זוויות ההתייחסות שלנו ולייצר תמונה מורכבת ורב ממדית. דווקא ברגעים הקשים חשוב למצוא את נקודות ההסכמה, לחזור אל התשתית המחברת, לשתף פעולה ולמצוא את הדרך להמשיך לקיים את השותפות, תוך מתן כבוד למגוון הדעות.
6 צפייה בגלריה
הערכים המרכזיים של המתווה
הערכים המרכזיים של המתווה
הערכים המרכזיים של התוכנית
(מתוך המתווה שפורסם)
מחויבות ואחריות - אישית וחברתית - היכולת של האדם להבין את השלכות מעשיו ולפעול מתוך מחויבות ואחריות כלפי החברה ולקדם במעשיו את טובת הכלל".
לפי המתווה בתי הספר יגבשו תוכנית ומתווה המותאמים לצרכיהם ולמאפייני אוכלוסייתם ותינתן להם גמישות מלאה בבניית תוכנית מותאמת. מנהלי המוסדות והצוותים החינוכיים יקבעו מהו המינון הנכון, הזמן הנכון והאופן. משרד החינוך יעמיד לבחירת מוסדות החינוך פורטל שבו היצע פעילויות מתעדכן ודינמי. הפעילויות יפורסמו בעלוני אגפי הגיל וברשת. בתי הספר יוכלו לרכוש תוכניות מותאמות לנושא מתוך היצע מאגר התוכניות בגפ"ן. בתי הספר הונחו לחשוף את מגוון הדעות ולעודד שיח בין קבוצות מגוונות ושונות בחברה הישראלית.
משרד החינוך ממליץ לבתי הספר לקדם תוכניות רשותיות וקהילתיות משותפות, לשלב את הנושא במסגרת הוראת תחומי הדעת, השיח החברתי, הפעילות החוץ-כיתתית ופעילות הפנאי, וכן לעודד שיח פתוח המשקף את קשת הדעות ומאפשר מתן ביטוי רגשי ואישי לכלל המשתתפים ולתכנים קונפליקטואליים.
במסגרת התכנים המרכזיים של התוכנית יהיה קידום תקשורת והתנהגות מכבדת כבסיס לחיים יחד בחברה הישראלית (מתוך התכנית האסטרטגית של משרד החינוך תשפ"ד).
6 צפייה בגלריה
הערכים המרכזיים של המתווה
הערכים המרכזיים של המתווה
(מתוך המתווה שפורסם)
התוכנית מותאמת גם לקהל היעד. בגני הילדים תיערך היכרות עם מגוון הזהויות במרחב הגן ומתן ביטוי למגוון התרבויות כנכס תרבותי-חברתי. בבתי הספר היסודיים ישימו דגש על פיתוח מיומנות לקיום דיאלוג המאפשר שיח במצבים קונפליקטואליים, היכרות עם עקרונות החיים ועם מגוון הדעות והקולות בקבוצה ופיתוח מיומנויות הקשבה, אמפתיה, סובלנות, אחריות חברתית וסולידריות.
בחטיבות ביניים ישקדו על פיתוח מיומנויות חשיבה ביקורתית, יכולת להתמודד עם מגוון זוויות התייחסות ועם תמונה מורכבת ורב ממדית. בנוסף, תיערך היכרות עם מגוון הקולות בחברה הישראלית והבנת מקור העוצמה הטמונה בפסיפס האנושי כמקור יצירה, התפתחות, שינוי וקדמה. כמו כן, ילמדו התלמידים על דרכים לקיום שיח מכבד ומקרב המאפשר העמקה בנושאים שנויים במחלוקת ולהיכרות משמעותית עם האחר.
בחטיבה עליונה תיערך "היכרות ושיח עם הרפורמה המשפטית ומוקדי המחלוקת בחברה הישראלית", יהיה פיתוח של מיומנויות חשיבה ביקורתית, שיח בקורתי ויכולת להתמודד עם מגוון זוויות התייחסות ועם תמונה מורכבת ורב-ממדית. בנוסף, התלמידים ילמדו על דרכים לקיום שיח מכבד ומקרב המאפשר העמקה בנושאים שנויים במחלוקת ולהיכרות משמעותית עם האחר.
במכתב למנהלי המחוזות ולצוותים החינוכיים כתב קיש כי בכל תולדותיו היו המחלוקות והוויכוחים מנת חלקו של עם ישראל, ובכתבים הקדומים אנו מוצאים עדויות לוויכוחים, כעסים, מחלוקות ואפילו למקרי קיצון של מלחמות אחים. לא אחת היו למחלוקות הללו תוצאות הרות אסון - גלות, חורבן, פילוג ועוד.
"אולם, בעת החדשה המחלוקת נתפשת גם כבסיס להידברות ולהבנה הדדית מתוך התמקדות בוויכוח הענייני מחד גיסא, ומתן כבוד לדעות האחרות מאידך גיסא" כתב השר. הוא הוסיף כי "כבר כמה וכמה חודשים נחלק הציבור בישראל בדעותיו בעקבות מהלך הרפורמה המשפטית. גלוי לכול שחילוקי הדעות האלה - אי אפשר לנתק את התלמידים מקיומם, שכן הם ניכרים ונשמעים בכל מקום בשיח ובמרחב הציבוריים. גם אין ספק שבחופשת הקיץ נחשפו התלמידים לתכנים ולאירועים מורכבים, יש בהם שאף היו מעורבים באירועים לכל סוגיהם".
6 צפייה בגלריה
בית הספר לאה גולדברג בנתניה
בית הספר לאה גולדברג בנתניה
התוכנית מותאמת לקהל היעד - מהגנים ועד לתיכונים
(צילום: רענן בן צור)
קיש ציין כי מאז ומעולם הכנסת נושא טעון ושנוי במחלוקת לכיתות בית הספר הייתה עניין מורכב, ומנהלים ומורים נמנעו מכך בדרך כלל, אך אין ספק שבשנת הלימודים שחלפה ובשנה שתיפתח בעוד ימים אחדים המחלוקת וריבוי הדעות נמצאים באוויר הכיתות, כפי שהם באוויר המדינה כולה.
עקב האווירה החברתית-מדינית-פוליטית שאנחנו נתונים בה בימים אלה נוצרים שסעים עמוקים בחברה הישראלית, נפגמת הלכידות שלנו כחברה וכמדינה ואנו עדים לאלימות, חוסר סובלנות, חוסר כבוד ונפגע מכלול של ערכים חברתיים ומוסריים חשובים, ומצב זה אינו פוסח על צוותי החינוך ועל התלמידים.
"החברה בישראל היא חברה מגוונת. יש בה מגוון של דעות, אנשים, אמונות, דתות. זה היופי, הכוח והייחוד שלנו", כתב השר. לדבריו, "גם מערכת החינוך משקפת, בזעיר אנפין, את הגיוון זה. אנו, במשרד החינוך, מאמינים שגם במחלוקת על הרפורמה המשפטית חשוב לשמור על המגוון ולאפשר אותו, כי למערכת החינוך ולאנשי החינוך תפקיד חשוב מאוד בהנחלת הכלים לניהול מחלוקות ובעיצוב תרבות דיבור ושיחה.
אנשי החינוך הם אנשים פרטיים ויש להם דעות משלהם, אולם יש להם גם מעמד ממלכתי המחייב אותם לכבד את כל הדעות ולא לכפות את דעתם שלהם בלבד. תפקידם-תפקידנו למצוא דרך ליצור שיח מכיל, מכבד, שיאפשר לכל צד וכל קול להישמע ולהתקבל בכבוד, לטפח את ערכי הערבות ההדדית והשותפות, גם בעת מחלוקת, בין כל חלקי החברה, ולאפשר לתלמידינו לרכוש כלים לניהול לא אלים של מחלוקות. אנחנו ואתם מהווים דוגמה לתלמידנו, ולכולנו תפקיד ממלכתי של מחנכים. מאיתנו יראו וכך יעשו".
עוד כתב קיש למורים כי "אני מאמין שהחברה המגוונת שלנו היא חברה חזקה, שבגיוון הזה יש כוח גדול, ושכולנו ערבים זה לזה, כפי שמעידים כל מבצע וכל התגייסות של כולנו כלפי אויב מן החוץ. אני מקווה ומאמין שנוכל להשתמש בכוחות של כולנו כדי לפתור את המחלוקות ולהיות חזקים ומלוכדים גם כלפי החברה שלנו פנימה".