3 צפייה בגלריה
גנץ והורוביץ בנתב"ג
גנץ והורוביץ בנתב"ג
בדיקות קורונה בנתב"ג
(צילום: טל שחר )
גוברים הקולות במערכת הבריאות הקוראים לשקול את ביטול בדיקות הקורונה לנוחתים בנתב"ג וביתר מעברי הגבול. זאת בעוד כבר עכשיו נבחנת האפשרות לבטל בתום חג הפסח את חובת עטיית המסכות בחללים סגורים. למעט הבדיקות בנתב"ג וחובת עטיית המסכות, חלה כעת גם חובת בידוד של חמישה עד שבעה ימים למאומתים למחלה.
גורמים המצדדים בביטול הבדיקות מונים כמה סיבות לכך: מגמת הדעיכה של הגל החמישי נמשכת; מעל ארבעה מיליון ישראלים כבר נחשפו לנגיף; החיסונים זמינים לכולם, מגיל חמש ומעלה; לחולים בסיכון ניתנות תרופות מצילות חיים. עוד הם מציינים כי על אף ההוזלה במחיר הבדיקות, עדיין מדובר בהוצאה משמעותית למשפחה שטסה לחו"ל. המחיר היום הוא 63 שקלים לבדיקה שהוזמנה מראש לעומת 80 קודם לכן, ו-80 שקלים לבדיקה שלא הוזמנה מראש לעומת 100 קודם לכן. עוד הם מבהירים כי ישראל היא בין המדינות הבודדות בעולם שעדיין מחייבת את כלל הנכנסים בשעריה לבצע בדיקות קורונה.
עם זאת, יש גם קולות אחרים במערכת הבריאות, המצדדים דווקא בהמשך הבדיקות בנתב"ג, וזאת כדי לאתר באופן מיידי וריאנטים חדשים שעלולים להתפתח בעולם ולהגיע לארץ. בתשובה לשאלת ynet ו-"ידיעות אחרונות" נמסר אתמול ממשרד הבריאות כי טרם נקבע דיון בנושא זה.
3 צפייה בגלריה
מאהל בדיקות קורונה נתב"ג
מאהל בדיקות קורונה נתב"ג
מאהל בדיקות קורונה נתב"ג
(צילום: טל שחר)
3 צפייה בגלריה
תורים בנתב"ג
תורים בנתב"ג
עומס בתורים בנתב"ג
(צילום: AFP)
אחד המצדדים במהלך הוא מנהל מחלקת הקורונה במרכז הרפואי הדסה עין כרם, פרופסור דרור מבורך: "בארה"ב אף פעם לא הייתה חובת בדיקות, ובהרבה מדינות כבר אין. האמת היא שהגיע הזמן לחשוב האם שווה להוציא כל כך הרבה כסף ובעבור מה. אני לא אומר שצריך להפסיק את זה מיד, אבל מדובר בלא מעט כסף ובלא מעט טרחה. התרומה כרגע היא יחסית מוגבלת. מצד שני, אני מבין את הרצון לנטר במידה ויופיע משהו חדש. אפשר להמשיך את זה עוד קצת, אבל צריך כבר לשאול כמה זה עולה לנו".
מנתוני משרד הבריאות עולה כי בשבועות האחרונים נרשמה ירידה חדה בכמות הנוסעים שנמצאו חיוביים לאחר הגעתם לישראל: רק 1.4% מהתושבים שחזרו בעשרת הימים שקדמו ליום שני האחרון נמצאו חיוביים לנגיף, נתון שעמד בעבר על כ-10%.
פרופ' נדב דוידוביץ'פרופ' נדב דוידוביץ'צילום: דני מיכלס, אוניברסיטת בן גוריון
פרופ' נדב דוידוביץ', מומחה לבריאות הציבור וראש בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון אומר כי כשלב ביניים אולי כדאי לחייב בבדיקות רק אנשים שחוזרים ממדינות המוגדרות מסוכנות. "אם תימשך הירידה במספר המאומתים ונראה שאין וריאנטים שמתפתחים בעולם אז אחרי ניתוח הנתונים אני חושב שניתן יהיה לבטל את הבדיקות למעט מדינות בעייתיות. כרגע השיקול של לחזור לחיים עד כמה שיותר נורמליים זה משהו שצריך לשקול, ולעשות עליו דיון בשבועיים הקרובים".
בתוך כך, בניגוד לעמדת ממשל הנשיא ביידן, קבע אתמול בית משפט פדרלי כי חברות התעופה לא יחייבו מעתה את הנוסעים לעטות מסכות במטוסים, וחברות רבות הודיעו כי ינהגו כך. עם זאת, נוסע שיחפוץ לעטות מסכה יוכל לעשות זאת.