נשיא רוסיה ולדימיר פוטין התייצב הבוקר (יום ג') לצדו של דונלד טראמפ, שנגדו הוגשו ארבעה כתבי אישום מתחילת השנה. בדיוק כמו הנשיא הרפובליקני לשעבר, גם פוטין מאמין שכתבי האישום שהוגשו נגד טראמפ הם "רדיפה פוליטית" של הנשיא ג'ו ביידן והדמוקרטים. לטענת פוטין, הרדיפה הזו "טובה לרוסיה", מכיוון שהיא מוכיחה את ה"ריקבון" של מערכת המשפט האמריקנית.
"כל מה שקורה לטראמפ הוא רדיפה של יריב פוליטי למטרות פוליטיות, זה מה שזה. זה נעשה לעיני הציבור בארה"ב ובעולם כולו. ארה"ב לא יכולה להתיימר ללמד אחרים על דמוקרטיה", אמר פוטין.
4 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ ולדימיר פוטין מפגש פסגה פסגת G20 יפן
דונלד טראמפ ולדימיר פוטין מפגש פסגה פסגת G20 יפן
טראמפ ופוטין בפגישה בפסגת ה-G20, לפני ארבע שנים
(צילום: AP)
פוטין אמר את הדברים בוועידה כלכלית בינלאומית בעיר ולדיווסטוק, שנמצאת במזרח הרחוק של רוסיה. בהתייחסות לבחירות לנשיאות ארה"ב, שייערכו בשנה הבאה, אמר פוטין כי זהות הנשיא הבא לא תשפיע במידה משמעותית על יחסי המדינות. הנשיא הרוסי הוסיף כי ארה"ב מחשיבה את רוסיה לאויבת שלה - למרות שאמריקנים רבים מעוניינים ביחסים טובים איתה.
טראמפ נחשב בשלב זה לפייבוריט ברור בפריימריז הרפובליקניים, וכרגע נראה שיתמודד מול ביידן על הנשיאות פעם נוספת. גם הרשעה באחת הפרשות לא תמנע ממנו לרוץ בבחירות 2024.
4 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נאום כנס הפורום הכלכלי המזרחי בעיר ולדיווסטוק רוסיה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נאום כנס הפורום הכלכלי המזרחי בעיר ולדיווסטוק רוסיה
נאום פוטין בכנס בולדיווסטוק
(צילום: EPA/MIKHAIL METZEL/SPUTNIK/KREMLIN / POOL)
ארה"ב האשימה את הקרמלין בהתערבות בבחירות 2016 לטובתו של טראמפ, שניצח את הילרי קלינטון. רוברט מולר, התובע המיוחד שהוביל את חקירת ההתערבות הרוסית, קבע חד משמעית שמוסקבה אכן התערבה בבחירות - אך לא מצא עדות לקנונייה של קמפיין טראמפ עם רוסיה.
גם ברוסיה אמורות להיערך בשנה הבאה בחירות לנשיאות. פוטין, שנמצא בשלטון משנת 2000, טרם אישר שירוץ לכהונה נוספת. הבוקר אמר הנשיא הרוסי כי ההחלטה בנושא תתקבל אחרי שהפרלמנט הרוסי יקבע את תאריך הבחירות. "אנחנו נדבר על זה", אמר בוועידה בולדיווסטוק.
בתוך כך הגיע הבוקר לרוסיה שליט צפון קוריאה, קים ג'ונג און. הוא יצא מארצו שלשום ברכבת משוריינת, והגיע לתחנת רכבת במזרח הרחוק של רוסיה. לפי הפרסומים קים ופוטין ייפגשו בשולי הוועידה הבינלאומית שנערכת בולדיווסטוק. העיר שוכנת כ-680 קילומטרים מפיונגיאנג, בירת צפון קוריאה, ובה קיימו השניים את פגישתם הראשונה, בשנת 2019.
4 צפייה בגלריה
שליט צפון קוריאה קיפ ג'ונג און מנופף מ רכבת ב פיונגיאנג
שליט צפון קוריאה קיפ ג'ונג און מנופף מ רכבת ב פיונגיאנג
קים מנוף מהרכבת בדרך לרוסיה
(צילום: KCNA via REUTERS)
ביקורו של קים ברוסיה מטריד מאוד את המערב, כאשר החשש הוא שמטרת הפגישה מצד רוסיה היא לשכנע את קים לספק לה נשק למלחמה באוקראינה, שבה היא סובלת ממחסור הולך וגובר בציוד. לפי הערכות, צפון קוריאה מצוידת בעשרות מיליוני פגזים ורקטות המבוססים על דגמים סובייטיים, והעברה של חלק מהם לידי רוסיה תוכל לשפר מאוד את ביצועיו של הצבא הרוסי בשדה הקרב. בתמורה עשוי קים לדרוש מרוסיה סיוע באנרגיה ובמזון, וכן בטכנולוגיית נשק מתקדמת.
הביקור של קים ברוסיה יהיה הראשון שלו במדינה זרה מאז פרוץ מגפת הקורונה, שהובילה את צפון קוריאה – אחת המדינות העניות והמסוגרות בעולם – לאטום כמעט לחלוטין את גבולותיה למשך יותר משלוש שנים, כדי להגן על מערכת הבריאות הרעועה שלה.