בישראל מקווים שמבצע חילוץ ארבעת החטופים מלב רצועת עזה יקדם את המגעים לעסקת חטופים שנמצאים במבוי סתום כבר ימים ארוכים, מאז חשף נשיא ארה"ב ג'ו ביידן את ההצעה הישראלית בנאום דרמטי לפני יותר משבוע. בהיעדר תשובה רשמית של חמאס, בצוות המשא ומתן מקווים שתוצאותיו המוצלחות של המבצע יביאו לשינוי בעמדה של מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר. כעת, מעריכים בישראל, אין ספק שהלחץ עליו גובר.
3 צפייה בגלריה
התקווה: המבצע ההרואי יקדם עסקה
התקווה: המבצע ההרואי יקדם עסקה
התקווה: המבצע ההרואי יקדם עסקה
(צילום: דובר צה"ל)
רמז לכך שר הביטחון יואב גלנט, שבהצהרה מהקריה קשר בין המבצע ההרואי לשחרורם של נועה ארגמני, שלומי זיו, אנדיי קוזלוב ואלמוג מאיר ג'אן, לבין "הזדמנות לממש את מטרות המלחמה" ולהביא להישגים אסטרטגיים נוספים. גורמים בישראל אמרו אמש (שבת) כי המבצע מגביר את הלחץ על הנהגת חמאס להסכים לעסקה, תוך הבנה בצמרת ארגון הטרור כי עסקה טובה מזו הם כבר לא יקבלו.
המסר הישראלי ברור: רק במבצע מסוג זה "הפסיד" סינוואר את שחרורם של מחבלים רבים, שהיו יכולים להשתחרר מבתי הכלא הישראליים במסגרת עסקה. "ההתעקשות של סינוואר על דברים שאינם קשורים למפתחות שחרור האסירים תמורת חטופים – מונעת ממנו הישגים", טוענים הגורמים.
ללא
3 צפייה בגלריה
יואב גלנט ויחיא סינוואר
יואב גלנט ויחיא סינוואר
הלחץ על סינוואר גובר? גלנט: "הזדמנות לממש את מטרות המלחמה"
( צילום: אלעד מלכה, EPA)
עם זאת, לא כולם בישראל סבורים שהמבצע דווקא יקדם עסקה. בכיר ישראלי אמר ל-ynet שהוא לא רואה קשר בין הדברים. "חמאס רוצה התחייבות ישראלית מגובה בערבויות בינלאומיות לסיום המלחמה ולהישארותו שליט חמוש בעזה", הוא מסביר, "כל היתר - לא בסדר עדיפות עליונה מבחינתנו. עוד ארבעה חטופים ישראלים שישוחררו לא באמת משנה את המצב".

רגעי הדרמה בחמ"ל

גורם מדיני ציין כי ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון גלנט אישרו להוציא לפועל את תוכנית המבצע כבר ביום חמישי לפנות ערב. למרות שגם בני גנץ וגדי איזנקוט, שעדיין חברים כשרים בממשלת החירום, היו בסוד העניינים במשך יותר משבועיים - מקומם באישור המבצע נפקד מהתדרוך של הגורם המדיני הרשמי. הדבר מעיד על המתיחות בין חברי קבינט המלחמה, בייחוד בערב שבו גנץ אמור היה לשאת את נאום הפרישה שלו, שבוטל בעקבות הדרמה.
3 צפייה בגלריה
רגעי הדרמה בחמ"ל
רגעי הדרמה בחמ"ל
רגעי הדרמה בחמ"ל. "שילוב של דרמה דוקומנטרית עם מותחן אימה"
(צילום: תקשורת שב"כ)
אבל למעשה, גם גנץ היה בסוד העניינים ועבר על התוכניות עם ראש השב"כ: בשישי בבוקר, אחרי שהמבצע קיבל כאמור אישור בערב שלפני, הופנו ללשכתו של יו"ר המחנה הממלכתי שאלות רבות בנוגע לתהיות אם בכוונתו לממש את הדד-ליין שהציב לנתניהו - ופקע אתמול - ולהצהיר במוצאי השבת על פרישה מהממשלה. גנץ הנחה את לשכתו לנהל הכול כרגיל, כדי שלא יעלה שום חשד, ולפיכך הוציאו שלשום בבוקר הודעה לתקשורת על ההצהרה שתוכננה לאתמול בערב - אף שכבר אז הבינו שרוב הסיכויים שההצהרה תבוטל. המטרה הייתה כאמור לשדר "עסקים כרגיל", ושגנץ בדרך לפרוש.
בדיון לפני שלושה ימים הציגו הרמטכ"ל הרצי הלוי וראש השב"כ רונן בר את המבצע לפרטי פרטים, את האפשרויות, הסיכונים והמשמעויות, וכאמור המבצע אושר. נתניהו הגיע אתמול בבוקר לחמ"ל המבצעים המיוחדים של השב"כ, שם פיקדו על המבצע ראש השב"כ רונן בר והרמטכ"ל הרצי הלוי. לצד נתניהו, אחרי המבצע עקבו מהחמ"ל גם גלנט, ראש המל"ל צחי הנגבי, ראש השב"כ, מזכירו הצבאי של נתניהו האלוף רומן גופמן ומפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי.
גנץ מברך על חילוץ החטופים

גורמים שנכחו במקום אתמול בבוקר תיארו את מה שקרה בחמ"ל ברגעי הפעולה כ"שילוב של דרמה דוקומנטרית עם מותחן אימה". באותו זמן, בלב מחנה הפליטים נוסייראת, התנהל אחד המבצעים הנועזים ביותר מתחילת המלחמה. נועה, אלמוג, שלומי ואנדריי - שנחטפו ממסיבת הנובה - חולצו ב"מבצע ארנון", על שמו של לוחם הימ"מ ארנון זמורה שנהרג במהלכו.
סביב השעה 11:15 בקשר מדווחים את ההודעה שכולם חיכו לה. "היהלומים בידינו" - משמע, החטופים אצלנו. כשעתיים לאחר מכן צה"ל, שב"כ והמשטרה מודיעים רשמית על חילוץ ארבעת החטופים, וחגיגות ספונטניות מתחילות - הן בארץ, והן בקרב ישראלים בחו"ל.
פורסם לראשונה: 22:01, 08.06.24