קמלה האריס אמרה היום (שלישי) שמותה של צעירה מג'ורג'יה היה יכול להימנע, אם במדינה לא היה איסור על הפלות – והפנתה את האשמה לעבר יריבה בבחירות, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ.
בתחקיר שפרסם אתמול העיתון ProPublica נכתב כי לפחות שתי נשים מתו בג'ורג'יה, לאחר שנמנעה מהן האפשרות להפסיק את ההיריון. הכתבה התמקדה באמבר ניקול ת'ורמן בת ה-28, שמתה באוגוסט 2022 בעקבות סיבוכים נדירים לאחר שלקחה גלולות להפסקת היריון. בתחקיר נאמר כי ועדה שהוקמה בג'ורג'יה קבעה שאת המוות של אמבר ניתן היה למנוע.
2 צפייה בגלריה
ג'ורג'יה אישה ב היריון מתה סערת חוק ה הפלות קמלה האריס
ג'ורג'יה אישה ב היריון מתה סערת חוק ה הפלות קמלה האריס
האריס, טראמפ והצעירה ההרה שמתה
(צילום: SAUL LOEB / AFP)
ת'ורמן, סייעת רפואית ואם לילד בן שש, נכנסה להיריון זמן קצר אחרי שבג'ורג'יה נכנס לתוקף החוק שאוסר על הפלה אחרי השבוע השישי להיריון. יותר מ-20 מדינות בארה"ב הטילו איסורים על הפלות, או הגבלות משמעותיות על הזכות להפסיק היריון, בעקבות הפסיקה הדרמטית של בית המשפט העליון – שביוני 2022 ביטל את פסק הדין "רו נגד וויד", שהתיר הפלות ברחבי ארה"ב. רוב שופטי העליון שמרנים, ושלושה מהם מונו על-ידי דונלד טראמפ כשהיה בבית הלבן.
ת'ורמן הייתה בהיריון עם תאומים ורצתה לבצע הפלה בניתוח בבית החולים במקום מגוריה בג'ורג'יה, אך האיסור על הפלות במדינה אילץ אותה לחפש מרפאה בצפון קרוליינה. ביום הניתוח ת'ורמן התעכבה בגלל פקקי תנועה, ופספסה את התור שלה. המרפאה הציעה לה ליטול כדורים להפסקת היריון – הליך שלרוב בטוח, אך לעיתים נדירות ישנם סיבוכים. כך היה במקרה של ת'ורמן, שתוך ימים ספורים מצבה הידרדר בצורה משמעותית.
2 צפייה בגלריה
העימות הנשיאותי בין דונלד טראמפ לקמלה האריס
העימות הנשיאותי בין דונלד טראמפ לקמלה האריס
העימות בין האריס לטראמפ בשבוע שעבר
(צילום: SAUL LOEB / AFP)
ת'ורמן הובהלה לחדר המיון בג'ורג'יה עם דימום כבד. היא עדיין הייתה בהיריון כשהגיעה לבית החולים, והניתוח שלה התעכב והחל כעבור 20 שעות מרגע הגעתה. והיא מתה בחדר הניתוחים. "האמא הצעירה הזאת הייתה צריכה להיות בחיים ולגדל את הבן שלה, ולהגשים את החלום שלה ללמוד בבית ספר לאחיות", אמרה המועמדת הדמוקרטית וסגניתו של הנשיא ג'ו ביידן. "מזה בדיוק חששנו כשפסק הדין 'רו נגד וויד' בוטל. אלה השלכות המעשים של דונלד טראמפ".
מימי טימארה, נשיאת ארגון למען הפלות, אמרה כי "אמבר הייתה צריכה להיות עכשיו בחיים לולא איסור ההפלות של דונלד טראמפ ובריאן קמפ (מושל ג'ורג'יה). יש להם דם על הידיים".
בנוגע לזכות להפלות אמר המועמד הרפובליקני לנשיאות שהוא מאמין שהמדיניות צריכה להיקבע על-ידי כל מדינה בנפרד (ולא על-ידי הממשל הפדרלי). עמדת טראמפ היא שאישה רשאית לבצע הפלה רק אם יש חשש לחייה, או אם ההיריון הוא תוצאה של אונס או גילוי עריות.
בעימות הנשיאותי בשבוע שעבר אמרה האריס שטראמפ "לא יגיד לאישה מה לעשות עם גופה". הנשיא לשעבר התייחס לביטול פסק הדין ההיסטורי "רו נגד וייד" ואמר שמדובר ב"דבר טוב" שנותן "כבוד גדול" לבית המשפט. בעימות סירב טראמפ להגיד שיטיל וטו על איסור הפלות פדרלי. האריס אמרה בתגובה שרוב האמריקנים מאמינים בזכות של אישה להפסיק את ההיריון. "בכל מדינה כשהנושא הזה עלה להצבעה, אמריקנים הצביעו עבור חופש", הוסיפה.