איראן לא העבירה משגרים המותאמים לטילים הבליסטיים לטווח קרוב, שוושינגטון האשימה בשבוע שעבר ששלחה לרוסיה לטובת הלחימה שלה מול אוקראינה. כך אמרו היום (שבת) שלושה מקורות המעורים בפרטים לסוכנות הידיעות רויטרס. המקורות, דיפלומט אירופי, גורם במודיעין האירופי וגורם אמריקני אמרו כי לא ברור מדוע איראן לא סיפקה את המשגרים לטילים, מה שמעלה שאלות לגבי מתי ואם הטילים שהועברו יהיו מבצעיים.
1 צפייה בגלריה
עלי ח'אמנאי, טיל איראני, ולדימיר פוטין
עלי ח'אמנאי, טיל איראני, ולדימיר פוטין
חמינאי, פוטין וטיל איראני
(צילום: רויטרס, Alexei Nikolsky, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP, AFP PHOTO / HO / KHAMENEI.IR)
הגורם האמריקני, שדיבר בעילום שם עם רויטרס, אמר כי איראן לא העבירה את המשגרים בזמן ההודעה האמריקנית על מסירת הטילים, והגורם במודיעין האירופי אף ציין, מבלי לפרט, כי הם לא מצפים שאיראן שתספק את המשגרים.
שני מומחים אמרו לרויטרס כי יכולות להיות כמה סיבות לכך שהמשגרים לא הועברו. האחת, היא שרוסיה עשויה לשנות ולהתאים משאיות מסוימות כדי שאלו יוכלו לשאת את הטילים, כפי שעשתה איראן. השנייה, שבאמצעות עצירת שליחת המשגרים, טהרן מאפשרת מקום לקיים שיחות חדשות עם מעצמות המערב על הפגת המתיחות.
טהרן הכחישה שסיפקה למוסקבה את הטילים או אלפי הכטב"ם שנטען שהעבירו, שבהם גורמים רשמיים בקייב ובכירים במערב אומרים שרוסיה משתמשת נגד מטרות צבאיות ותשתיות אזרחיות, כולל רשת החשמל של אוקראינה. מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמר ב-10 בספטמבר שאיראן מסרה את טילי ה"פתאח 360" לרוסיה ו"סביר להניח שתשתמש בהם בתוך שבועות באוקראינה".
כבר בתחילת החודש שעבר דיווחה רויטרס כי איראן צפויה להעביר את הטילים הבליסטיים לרוסיה. שני אנשי מודיעין מאירופה ששוחחו עם סוכנות הידיעות אמרו אז עשרות אנשי צבא רוסים שהו באיראן והתאמנו בתפעול מערכת הטילים. לפי אותו הדיווח, גורמים רוסים הגיעו לאיראן כדי ללמוד על הפעלת מערכת טילי ה"פתאח 360" - לה יש יכולת שיגור לטווח מרבי של 120 קילומטרים וראש נפץ של 150 קילוגרמים.
בלינקן אמר כי הטילים הבליסטיים שהועברו מאיימים על ביטחון אירופה, שכן אלו ישמשו נגד מטרות קצרות טווח, מה שיקל על כלכלת החימושים של רוסיה ותאפשר לה לנצל טילים אחרים בארסנל כדי להכות ביעדים רחוקים יותר, מעבר לקו החזית.
שבוע אחרי שארה"ב חשפה שטהרן העבירה לידי מוסקבה את הטילים בליסטיים, בצעד שתואר על-ידי וושינגטון, וכן על-ידי בריטניה, צרפת וגרמניה, כ"הסלמה דרמטית", הודיע הקרמלין כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין קיבל את המלצת משרד החוץ הרוסי לחתום על הסכם שותפות אסטרטגית עם איראן ויחל לקדם את המהלך. הצעד, שאם יתממש יעלה רשמית את שיתוף הפעולה בין טהרן למוסקבה לדרגה חסרת תקדים, צפוי להטריד מאוד את ישראל והמערב. הקרמלין סירב לאשר שקיבל את הטילים, אך הודה ששיתוף הפעולה שלו עם איראן כולל את "התחומים הרגישים ביותר".
לשיגור טילים בליסטיים נדרשים משגרים שהותאמו במיוחד עבורם. פביאן היינץ, מומחה טילים וחוקר איראן במכון הבינלאומי ללימודים אסטרטגיים, אמר כי ייתכן שאחת הסיבות שאיראן לא סיפקה את המשגרים עשויה להיות שמשאיות האזרחיות שהיא התאימה לאותם טילים, אינן חזקות מספיק כדי לפעול בשטח המורכב במהלך החורף הקשה באוקראינה. לדבריו, טהרן משנה את המשאיות מתוצרת מרצדס וחברות נוספות בקלות והופכת אותם משגרים. "ייתכן", הסביר היינץ, "שרוסיה תוכל להתאים את כלי הרכב הצבאיים שלה לשיגור. המשאיות של מרצדס פשוט לא מתאימות לשטח הזה".
הנשיא החדש של איראן מסעוד פזשכיאן ובכירים איראנים אחרים צפויים להיפגש בשבוע הבא בשולי עצרת האו"ם בניו יורק, שם ייבחן הפוטנציאל לדיפלומטיה עם טהרן, גם על תוכנית הגרעין והמתיחות האזורית.
בתוך כך, המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי התייחס לתקיפות השבוע בלבנון ואמר כי ישראל מבצעת "פשעים חסרי בושה" נגד ילדים ולא נגד לוחמים. דבריו נאמרו על רקע החיסול אתמול בביירות של איברהים עקיל, ראש מערך המבצעים של חיזבאללה, לצד צמרת כוח רדואן - וההודעה של משרד הבריאות הלבנוני, שלפיה בתקיפה נהרגו לפחות 31 בני אדם, בהם שלושה ילדים ושבע נשים.
חמינאי טען בפגישה עם קבוצת שליחים ממדינות מוסלמיות בטהרן כי ישראל אפילו לא מסתירה את "הפשעים חסרי הבושה" שלה בעזה, בגדה, בלבנון ובסוריה. "היא לא פועלת מול לוחמים, אלא אנשים מו השורה. היא לא מסוגלת בלוחמים האמיתיים הפלסטינים, ומוציאה את הכעס הזדוני שלה על ילדים קטנים, בתי חולים ובתי ספר מלאים בתלמידים צעירים".
בתוך כך, בצל המתיחות הביטחונית, בשעות הבוקר המוקדמות החל באיראן מצעד צבאי בהשתתפות בכירים, בהם נשיא איראן, במסגרת פתיחת "שבוע ההגנה" ולציון יום השנה לפרוץ מלחמת איראן-עיראק ב-1980. כחלק ממפגן כוח הוצגו במצעד טילים, כטב"מים וספינות - וגם הטיל הבליסטי החדש "ג'יהאד", שעל פי הטלוויזיה הממלכתית באיראן מגיע לטווח של 1,000 ק"מ.