חודשיים חלפו מאז שאוקראינה פתחה במתקפת-הנגד הנרחבת שלה, במטרה לשחרר שטחים שכבשה מידיה רוסיה מאז הפלישה שלה לפני כמעט שנה וחצי, אבל בזמן שחלף רשמו כוחותיה של קייב התקדמות מועטה בלבד ואיטית למדי, וכעת גוברת במערב הפסימיות באשר לסיכויי ההצלחה שלה. רשת CNN דיווחה בצהריים (יום ג') כי את הפסימיות הזו השמיעו בפניה ארבעה גורמים אמריקניים ומערביים, שתודרכו במודיעין העדכני מהמלחמה. כמה מהם אמרו שהעדכונים שקיבלו עוררו בהם "התפכחות" של ממש.
6 צפייה בגלריה
ולודמיר זלנסקי נשיא אוקראינה
ולודמיר זלנסקי נשיא אוקראינה
זלנסקי, ביידן והלוחמים האוקראינים בחזית. התפכחות במערב
(צילום: AFP, AP)
6 צפייה בגלריה
ירי של צבא אוקראינה טילי גראד לעבר עמדות של צבא רוסיה מלחמה באזור בחמוט מחוז דונייצק ב אוקראינה
ירי של צבא אוקראינה טילי גראד לעבר עמדות של צבא רוסיה מלחמה באזור בחמוט מחוז דונייצק ב אוקראינה
ירי טילי גראד על ידי צבא אוקראינה בחזית באזור דונייצק, ביוני
(צילום: AFP )
"הם עדיין הולכים לראות בשבועות הקרובים אם יש איזשהו סיכוי להתקדמות. אבל אני חושב שהסיכוי שהם ישיגו התקדמות שתביא לשינוי המאזן בסכסוך הזה היא מאוד לא סבירה", אמר לרשת החדשות האמריקנית אחד הגורמים המערביים. גורם נוסף אמר כי למרות שחלפו בין שבעה לשמונה שבועות מתחילת מתקפת-הנגד, הכוחות האוקראיניים לא הצליחו לשבור אפילו את קו ההגנה הראשון בביצורים שהקימו הכוחות הרוסיים, ביצורים שכוללים לדבריו כמה קווי הגנה: "אם הם לא הצליחו לרשום פריצת דרך בתקופה הזו, מה הסיכוי שלפתע פתאום, עם כוחות מופחתים יותר, הם ישיגו אותן? התנאים כל כך קשים".
מתקפת-הנגד האוקראינית, נזכיר, נתפסה כשנפתחה בתחילת יוני כרגע-מפתח במלחמה, ולפני כן התחמשה קייב בנשק רב מהמערב ואימנה את לוחמיה על השימוש בו – בהיערכות שנמשכה חודשים ארוכים ועוררה ציפייה גדולה במערב. המטרה האוקראינית במתקפה היא להגיע למשא ומתן עתידי עם מוסקבה כשלרוסים אין שטחים אוקראיניים רבים שיכולים לשמש אותם כקלפי מיקוח. אף שפרשנים במערב הזהירו כבר מהרגע הראשון כי מתקפת-הנגד תימשך זמן רב, לאורך השבועות הארוכים שחלפו מאז לא רשמו האוקראינים הישגים משמעותיים באזורי החזית בדרום ובמזרח, וגם הנשיא וולודימיר זלנסקי הודה שההתקדמות איטית מהמצופה.
המכשול המרכזי שעומד בפני האוקראינים הוא הביצורים הנרחבים שהרוסים הקימו כאמור בקווי החזית, ביצורים שכוללים שדות ענקיים של מוקשים ורשתות של תעלות ומכשולים בפני טנקים ומשוריינים. קייב דיווחה אמנם כי כבשה כמה וכמה כפרים, אבל בפועל לא השיגה פריצת דרך שמזכירה את ההפתעות הדרמטיות במתקפות-נגד קודמות שלה בשנה שעברה, באזורי חרסון וחרקוב.
תיעוד מסוף השבוע: סירה מתאבדת של אוקראינה פוגעת בספינת מלחמה רוסית
(קרדיט: מתוך יוטיוב)

תיעוד מהחודש שעבר: פיצוץ אדיר של "מחסן נשק רוסי"
(צילום: טוויטר)

לאורך מתקפת-הנגד דווח על אבדות כבדות שסופגים שני הצדדים, ומפקדים אוקראינים שמובילים את ההסתערות נאלצו לעצור אותה במקרים מסוימים, כדי לצמצם את האבדות הללו ולאפשר ליחידות שלהם להיערך מחדש. הגורמים ששוחחו עם CNN אמרו כי כעת, לקראת בוא הסתיו, תנאי מזג האוויר צפויים להשתנות לרעה מבחינת האוקראינים – וכי יש להם חלון זמן מוגבל כדי לשנות את תמונת המצב בשדה הקרב.
ארה"ב הודתה בשבועות האחרונים שמתקפת-הנגד מתקדמת באיטיות, אבל התעקשה שוב ושוב שמדובר במערכה קשה וממושכת. גורם אמריקני בכיר אמר ל-CNN דברים דומים: לדבריו וושינגטון מודעת לקשיים שניצבים בפני קייב, אך היא ממשיכה לקוות לפריצת דרך. "כולנו מכירים בכך שזה קשה וארוך יותר ממה שרצינו – כולל האוקראינים – אבל אנחנו עדיין מאמינים שיש להם זמן להצליח להשיג התקדמות", אמר.
6 צפייה בגלריה
נגמ"ש לחימה מתוצרת ארה"ב בראדלי M2 שמשמש את צבא אוקראינה  ב מלחמה מול רוסיה בקרבות באזור זפוריז'יה
נגמ"ש לחימה מתוצרת ארה"ב בראדלי M2 שמשמש את צבא אוקראינה  ב מלחמה מול רוסיה בקרבות באזור זפוריז'יה
מפעיל נגמ"ש לחימה מתוצרת אמריקנית, מדגם בראדלי M2, בזפוריז'יה. לא היה הרבה זמן לאמן את האוקראינים בנשק המערבי
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
חייל של צבא אוקראינה ב מחוז זפוריז'יה
חייל של צבא אוקראינה ב מחוז זפוריז'יה
חלק מהמפקדים בשטח עצרו את ההסתערות בגלל האבדות הכבדות. לוחם בחזית בדרום אוקראינה, ארכיון
(צילום: AP Photo/Efrem Lukatsky, File)
לדברי הגורמים המערביים, ההתקדמות האיטית מצד קייב מלמדת גם על הקושי הרב בהפיכת כוחותיה ליחידות מאומנות היטב, כשלעתים לאמריקנים ולבעלי בריתם בנאט"ו היו רק שבועות בודדים כדי להכשיר אותם בשימוש בכלי הנשק המתקדמים שסיפק המערב. בכיר בצבא ארה"ב הוסיף כי ההתקדמות האיטית בשטח היא אחת הסיבות לכך שכעת האוקראינים עורכים יותר ויותר מתקפות מרוחקות בעומק השטח הרוסי.
המקורות מדגישים כי הציפיות הגדולות ממתקפת-הנגד לא היו "מציאותיות" – וכי כעת הן תורמות ללחץ על קייב, מצד גורמים מסוימים במערב, לפתוח במשא ומתן מול רוסיה על סיום המלחמה ואף לשקול ויתור על שטחים מסוימים במסגרתו. "פוטין מחכה לזה. הוא יכול להקריב גופות ולקנות זמן", ציין חבר בית הנבחרים האמריקני מייק קוויגלי, דמוקרט שמייצג את מדינת אילינוי. קוויגלי חזר לאחרונה ממפגשים באירופה עם קצינים אמריקנים שמאמנים את האוקראינים, ואמר גם הוא שהעדכונים שקיבל עוררו בו הבנה למצב הסבוך בשטח: "זו התקופה הקשה ביותר במלחמה".
6 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין בשיחה עם המועצה הבטחונית של רוסיה
ולדימיר פוטין בשיחה עם המועצה הבטחונית של רוסיה
יכול לקנות זמן, עם גופות. פוטין
(צילום: Alexander Kazakov / AP)
חשש נוסף שמשמיעים הגורמים הוא מקרב האשמות עתידי, כזה שעלול לפגוע באחדות שהפגינו עד כה אוקראינה, ארה"ב ושאר ארצות המערב. "הבעיה היא שיש סיכוי למשחק האשמות שבו האוקראינים יאשימו אותנו", אמר גורם דיפלומטי בכיר. הנשיא זלנסקי אותת אולי על האפשרות הזו בדברים שנשא בחודש שעבר, אז אמר כי במקור מתקפת-הנגד אמורה הייתה להתחיל באביב, אך הוא הסביר שקייב נאלצה לדחות אותה בגלל שלא קיבלה די תחמושת וכיוון שלא היה מספיק זמן לאמן את לוחמיה. "בגלל שהתחלנו קצת יותר מאוחר, זה סיפק לרוסיה זמן כדי להטמין מוקשים בכל הקרקעות שלנו ולבנות מספר קווי הגנה", טען.
האוקראינים עצמם לא מגלים בינתיים פסימיות, אבל הצהרה שפרסם אמש הרמטכ"ל האוקראיני ולרי זלוז'ני נשמעה זהירה: "הלחימה הקשה נמשכת. הלוחמים האוקראינים יוצרים, צעד אחר צעד, את התנאים הנדרשים להתקדמות", הוא מסר אחרי שיחה שערך עם ראש המטות המשולבים של הצבא האמריקני מארק מילי. "היוזמה בצד שלנו", הדגיש זלוז'ני.