קרוב משפחתו של אליהו מדבר
(צילום: גיל יוחנן)

בית משפט השלום בירושלים האריך בצהריים (יום חמישי) בחמישה ימים את מעצרו של המחבל בן ה-16, שדקר ופצע באורח קשה צעיר בן 23 בפיגוע ביום שבת ליד הגבעה הצרפתית בעיר. לפני תחילת הדיון, בעוד השופט באולם, ניסתה אמו של המחבל לצלם אותו. נציג הימ"ר שלף את הטלפון מידיה, והתפתח עימות בינו לבין האב - שנרגע מהר.
2 צפייה בגלריה
פינוי המחבל הפצוע מהזירה
פינוי המחבל הפצוע מהזירה
"מנסים להתאושש מכל מה שקרה". דוד ביטון וזירת הפיגוע
(צילום: שלו שלום, עמית שאבי)
2 צפייה בגלריה
תיעוד ממצלמת הגוף של השוטר
תיעוד ממצלמת הגוף של השוטר
הירי במחבל
(צילום: דוברות המשטרה)
ובעוד המחבל - שנורה על-ידי שוטר זמן קצר אחרי הדקירה - נכנס לבית המשפט כשהוא מחויך, הולך על שתי רגליים ובריא כמעט לגמרי, מצבו של הפצוע מהפיגוע עדיין מורכב. קרוב משפחתו דוד ביטון אמר היום בבית החולים שערי צדק כי הפצוע, ששמו אליהו, אמנם התעורר מאז הדקירה - אבל מתקשה ללכת. "אנחנו עדיין מנסים להתאושש ממה שקרה פה", אמר ביטון. "קשה לדבר על זה".
לדברי ביטון, "אנחנו שומעים על דקירה פה ושם, ואתה חושב שאולי מישהו קיבל מכה ואז חל שיפור במצבו וזה נגמר. אבל כשזה מגיע אליך, אתה מבין שלכל אחד זה יכול לקרות - ולא מדובר בשבוע או שבועיים של שיקום. הרופאים מנבאים דברים שקשה להגיד. בינתיים, המצב לא פשוט בכלל, אבל אליהו נושם בכוחות עצמו. תודה לאלוקים, זה נס. אם היה קורה עוד טיפה, יכול להיות שהוא לא היה פה כרגע, אז אנחנו רוצים להודות לשם על החסדים שהוא עשה איתנו".
תיעוד: כך נוטרל המחבל בפיגוע
(צילום: דוברות המשטרה)

ביטון הוסיף כי "אנשים מתפעלים מזה שאנשים מתים על קידוש השם, אבל זו מעלה לחיות, זה לא פחות. אליהו שלנו כואב וסובל, מדברים פה על קורבן ציבור חי. אנחנו מאמינים שהכל משמיים והיה צריך לקרות, זה בא לעורר אותנו וזה יכול לקרות לכל אדם. לא ייתכן שאנחנו נשחטים על זהותנו היהודית. אם הוא לא היה יהודי, זה לא היה קורה. איך אפשר לשיר 'להיות עם חופשי בארצנו' בלי להרגיש חופשי?".
"אנחנו רוצים לבקש שזה לא יהיה פוליטי", הוסיף ביטון. "תתפלו על אליהו בן מרגלית. כל פרק תהילים יכול להרים את הבן אדם על הרגליים, כי כרגע הוא לא יכול ללכת. מדובר בבן אדם בן 23 , צעיר, בריא, נושם ושמח, שביום אחד דקירה אחת קטנה וזה מה שקרה".
המחבל, תושב ענאתא החדשה, הגיע בשבת בצהריים לשטח ציבורי בין רחוב בר-לב לששת הימים, שם דקר את בן ה-23 בגבו באמצעות סכין, פצע אותו באורח קשה ונמלט. כוחות גדולים של מחוז ירושלים הגיעו למקום, סגרו את הזירה והחלו בגביית עדויות ואיסוף ראיות.
פחות משעה לאחר הפיגוע, ובמהלך הסריקות שבוצעו בעקבותיו, שוטר סיור מתחנת שלם של מחוז ירושלים זיהה את המחבל החשוד בדקירה באזור מגרשי הכדורגל בשייח ג'ראח. כשהבחין המחבל בשוטר הוא לא נענה לקריאותיו לעצור ולשכב על הארץ, וניסה להימלט רגלית לתוך המגרשים, שעה שעשרות ילדים ונערים משחקים במקום.
במהלך המרדף טיפס השוטר על גדר ורץ בעקבות המחבל עם נשק שלוף. בשלב מסוים, המחבל הסתובב לכיוון השוטר עם חפץ בידו והשוטר שסיפר אחר כך כי חש סכנה לחייו ולסובבים אותו, ירה לעברו ופגע בו. בהערכת מצב שהתקיימה בשבת בשטח, מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן שיבח את תפקוד השוטר שנטרל את המחבל ואמר: "השוטר הפגין ערנות, נחישות, חתירה למגע, אומץ לב ותושייה רבה. הירי המדויק ותפקודו המקצועי הובילו לנטרול המחבל ומנעו פגיעה בחפים מפשע שהיוו בסביבתו".