שני הנרצחים בפיגוע הירי בתחנת הדלק ליד עלי אמש (יום חמישי) הם יצחק צייגר בן ה-57 ואוריה הרטום בן ה-16 וחצי. צייגר נתן טרמפ לנער, והשניים היו יחד ברכב שלעברו ירה המחבל.
3 צפייה בגלריה
יצחק צייגר ואוריה הרטום
יצחק צייגר ואוריה הרטום
יצחק צייגר ואוריה הרטום
צייגר, תושב שבי שומרון, התגורר לפני כן ביישוב פסגות - לאורך 30 שנים - והתנדב בזק"א במשך שנים. הוא הותיר אחריו את אשתו שלומית, שלושה בנים ושני נכדים. הרטום, תושב דולב ותלמיד הישיבה התיכונית בשומריה, הותיר אחריו את הוריו גדי ונעמה וחמישה אחים. הוריו אמרו כי "אוריה היה נער טהור וישר דרך. זכינו לגדל נער צדיק וקדוש".
במועצה האזורית בנימין אמרו כי המחבל הפתיע את השניים וירה בהם בשעה שתדלקו בתחנת הדלק. יצחק הספיק לשלוף את האקדח כדי להשיב אש, אך נהרג מירי המחבל. "הידיעה על האסון הגיעה לבני משפחתו של יצחק כששהו עם תושבי היישוב כולו בסעודת ההבראה של היום האחרון לשבעה של שכנם - סמ"ר נריה בלטה שנפל בקרבות בעזה", נמסר ממועצה אזורית שומרון.
פיגוע ירי מחבלים תחנת דלק יישוב עלי
רק לפני שנתיים צייגר נשא לאישה את שלומית, גיסתו של ראש ישיבת ההסדר בשבי שומרון וראש היישוב, הרב יהושע שמידט. "יצחק היה עובד בזק ואיש חסד", ספדו לו במועצת שומרון. "הוא התנדב במד"א, בידידים, במשטרה, בזק"א ובכיבוי אש". לאחר מכן פירטו על פעילותו הפוליטית, ואמרו כי צייגר היה "פעיל בענייני ארץ ישראל, הקפיד להצטרף לנסיעות לקבר יוסף ולהסיע את מי שהיה רוצה לעלות לחומש. הוא גר מול משפחת בלטה, שאיבדה את בנה נריה השבוע בקרבות בעזה".
ראש מועצת שומרון, יוסי דגן, תושב שבי שומרון וחברו של יצחק, אמר כי "הוא היה חבר יקר אוהב אדם. הלב מתקשה לעכל - שני שכנים בתוך פחות משבוע. כשנכנסתי לבשר לשלומית את הבשורה הנוראה, היא אמרה לי 'יצחק שם, אני רואה את הרכב שלו בטלוויזיה, הוא מטפל בפצועים'. לאשתו היה ברור שאם הוא שם הוא מטפל באנשים כמו שתמיד עשה, ואז, לצערי הרב, נאלצתי לבשר לה שנרצח. נאסוף כוח, נתחזק וביחד וננצח".
יו"ר שבי שומרון אלי אלול מסר: "אין לי מילים, הלב מרוסק. לאבד שניים מבני היישוב הקטן שלנו תוך שבוע זה בלתי נתפס. יצחק היה איש חסד, חבר טוב, תמיד ראשון לעזור. התרגשנו איתו ועם שלומית כשהקימו בית רק לפני שנתיים. נחבק את שלומית והמשפחה ונסייע לה במה שנוכל".
ראש המועצה האזורית בנימין, ישראל גנץ, הגיב למותו של אוריה: "נער צעיר ורך בשנים נרצח רק בשל היותו יהודי שחי בארץ ישראל. דמו של אוריה שנשפך היום לא יהיה לשווא - נתגבר ונעמיק שורשים למענו. אנו מצפים שהממשלה והצבא יכו באויב האכזר עד השמדתם. בנימין כולה עוטפת את המשפחה היקרה בשעה קשה זו ומחזקת את קהילת דולב".
אביעד גזבר שחיסל את המחבל מדבר
(צילום: דוברות בנימין)

3 צפייה בגלריה
בהמשך לפיגוע בתחנת הדלק בעלי שבחטיבת בנימין, כוחות צה"ל ממשיכים בסריקות במרחב
בהמשך לפיגוע בתחנת הדלק בעלי שבחטיבת בנימין, כוחות צה"ל ממשיכים בסריקות במרחב
21 גדודים מוצבים באיו"ש. הזירה בתחנת הדלק
(צילום: דובר צה"ל)
המחבל, מוחמד מנאסרה, הגיע לתחנת הדלק הסמוכה להתנחלות עלי מכיוון רמאללה, והצליח להיכנס אליה בקלות באמצעות לוחית הזיהוי הישראלית שהייתה על רכבו הגנוב. הוא זיהה רכב מתדלק, וירה למוות בשני יושביו. אביעד גזבר, אחד מהבעלים של מסעדת "חומוס אליהו" שנמצאת בתחנה, שיצא להתרעננות משירות מילואים בחאן יונס, ירה על המחבל וחיסל אותו.

21 גדודים באיו"ש

הרמטכ"ל הרצי הלוי הגיע אמש לזירת הפיגוע, שם פגש את אביעד גזבר, שיבח אותו, ואמר: "זה פיגוע קשה שבו נהרגו שני אזרחים ישראלים. אנחנו כואבים את מותם. בפעולה מקצועית של קצין מילואים שיצא מלחימה בעזה, האירוע הסתיים ונמנע אסון גדול עוד יותר. מאמץ הסיכול של כוחות הביטחון בפיקוד המרכז נמשך כל הזמן, ואנו נפיק את הלקחים מהאירוע הזה לחיזוק ההגנה".
צה"ל פתח לתנועה את קטע הכביש בציר 60 שנסגר בגלל הפיגוע. הצבא גם מתגבר את הגזרה בכוחות נוספים, בעיקר מיחידת דובדבן, 636, איסוף קרבי ומג"ב, כדי למנוע פיגועי השראה ופיגועי חדירה ליישובים, בעיקר בסוף השבוע. בנוסף תוגברו גם הכוחות במרחב ציר 60 הסמוך לכיוון תורמוס-עייא, מחשש ממשי לפעולות נקמה של יהודים בפלסטינים כבר הלילה.
הרמטכ"ל הרצי הלוי בזירת הפיגוע

כרוניקה של טרור
כעת באוגדת איו"ש יש 21 גדודי ביטחון שוטף, בנוסף לכמה גדודי הגנה מרחבית ופלוגות מג"ב שהגיעו לגדה לקראת הרמדאן. בימים האחרונים החלו להגיע לאוגדת איו"ש גם גדודים סדירים כדי להחליף את כוחות המילואים שמוצבים בגזרה מאז אוקטובר. בין חמשת הגדודים הסדירים ששבו לאיו"ש ישנם שלושה גדודים של כפיר, גדוד של פלח"צ של פיקוד העורף וגדוד תותחנים.
במערכת הביטחון לא קושרים קשר בשלב זה בין הפיגוע למתחולל ברצועת עזה או לסוגיית הר הבית, אלא לנפיצות שיש בכל שנה בתקופה שקודמת לרמדאן - שיחל בעוד כ-10 ימים.
המחבל, נציין, היה קצין במשטרה הפלסטינית בדרגת רב סרן, והתגורר במחנה הפליטים קלנדיה הסמוך לירושלים. למנאסרה היו שני מאסרים קודמים, והוא שוחרר בפעם האחרונה מכלא עופר בשנת 2019, לאחר שריצה עונש מאסר בגין עבירות אמל"ח.
לפני כשמונה חודשים, ארבעה בני אדם נרצחו - אלישע אנטמן (17), עופר פיירמן (64), נחמן שמואל מורדוף (17) והראל מסעוד (21) - בפיגוע ירי קטלני באותה תחנת דלק שעל כביש 60. שלושה מהנרצחים סעדו במסעדת "חומוס אליהו", והרביעי תדלק בתחנה. ארבעה בני אדם נפצעו. כחודש לאחר מכן, מפקד אוגדת איו"ש דאז תת-אלוף אבי בלוט הנחה את רכזי הביטחון להציב מאבטחים חמושים במתחמי סחר באזור באופן קבוע. אבטחה הוצבה גם בתחנה וב"חומוס אליהו".
בהמשך, עם תחילת המלחמה - הוצבו בתחנת הדלק חיילים באופן קבוע, לצד האבטחה. לפני כמה שבועות, הופסקה ההצבה הקבועה של החיילים - ובמקום זאת עבר בתחנה סיור רכוב מעת לעת. כעת, חלק מתושבי האזור טוענים שהסיור הרכוב לא היה מספיק.
פורסם לראשונה: 20:43, 29.02.24