ראשי מועצת יש"ע היו אמורים להיפגש הערב (ראשון) עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, רגע לפני המראתו לביקור בארה"ב - שם ינאס בקונגרס. ראשי היישובים ביהודה ושומרון תכננו להציף בפניו, בין היתר, את נושא הסנקציות המוטלות על מתנחלים - שיוצא משליטה לטענתם - ואף לבקש ממנו להתייחס לנושא בנאומו. "זה אירוע חסר תקדים, יש פה התערבות משמעותית במדיניות הממשלה וכולם מדברים על זה חוץ מנתניהו", אמר גורם מאחת ההתנחלויות ביו"ש.
אבל, באופן מפתיע, בשעות אחר הצהריים הודיע נתניהו על ביטול הפגישה - ועורר את זעמם של ראשי המועצות. "ראש הממשלה ביטל במפתיע את פגישתו עם ראשי מועצת יש״ע", נמסר. "ראשי מועצת יש״ע ייפגשו הערב בירושלים וישקלו את צעדיהם. מועצת יש״ע לא תאפשר לסנקציות לעבור לסדר היום".
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים
ראש הממשלה בנימין נתניהו ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים
בנימין נתניהו. צפוי להיפגש עם ראשי מועצת יש"ע
(צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)
החלטת בית הדין ביום שישי האחרון: בין היתר, פינוי ההתנחלויות
(צילום: UN WEB TV)

ראשי המועצה רצו להזכיר בפגישה גם את החלטת בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג, שלפיה ההתנחלויות לא חוקיות. הגורם בהתנחלויות אמר כי "נתניהו חייב להציב קו אדום, ולהסביר שיש קווים אדומים גם בין ידידים. המדינה לא מטפלת באירועים האלו, שרק הולכים וגדלים. זה מחייב טיפול".
בהתנחלויות מסבירים כי "יש לנו מערכה צבאית בצפון ובדרום, וגם פה ביהודה ושומרון. אבל כאן יש גם מערכה מדינית שנותרה ללא מענה. ביקורו בארה"ב חייב להתעסק גם בזה. אי אפשר לתת לדברים האלו לעבור בלי תשובה ברורה, יש כאן התערבות משמעותית במדיניות של ממשלה נבחרת". בנוסף, מסתמן כי בלשכת נתניהו שוקלים לצרף לנסיעתו גם נציגים מיהודה ושומרון.
מלשכת נתניהו נמסר כי "לא נקבעה פגישה עם כלל ראשי הרשויות היום. ראש הממשלה נתניהו נמצא בהתייעצויות ביטחוניות עד הלילה, והוא יעלה בביקורו בארה״ב את נושא הסנקציות נגד יהודים ביהודה ושומרון. הפגישה עם ראשי הרשויות תתקיים לאחר הביקור בארה"ב".
2 צפייה בגלריה
אלון מורה
אלון מורה
התנחלות. ארכיון
(צילום: JAAFAR ASHTIYEH / AFP)
המפגש שהיה צפוי הערב היה משמעותי ביותר עבור ראשי המועצות, על רקע האירועים האחרונים. חלק מראשי המועצה, נזכיר, נחשבים למקורבים לשר בצלאל סמוטריץ', שפועל להובלת מהפכה ביהודה ושומרון. ראש מועצת בנימין ישראל גנץ, למשל, נכנס לתפקיד יו"ר מועצת יש"ע רק לאחרונה. לתפקיד המנכ"ל מונה עומר רחמים, שהיה יועצו של השר. המועצה בתצורתה החדשה מנסה "להרים ראש" ולהיות רלוונטית באחת התקופות המשמעותיות ביותר שעוברות על יהודה ושומרון בשנים האחרונות.
ביום שישי האחרון פרסם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג את חוות הדעת המייעצת שלו בדבר חוקיות הכיבוש הישראלי בגדה ובמזרח ירושלים. נשיא בית הדין, השופט נוואף סלאם הלבנוני, קבע כי "ההתנחלויות לא חוקיות, ופעולות ישראל בגדה הן סיפוח". הוא הוסיף כי "יש עדויות שהמדיניות הישראלית היא לספק תמריצים להעברת ישראלים לגדה המערבית ולפיתוח אזורי תעשייה על ידי מתנחלים. יש גם ראיות שישראל מכשירה מאחזים - תוך הפרה של חוקים ישראליים". בית הדין קבע כי "ישראל מחויבת לעצור את כל הפעילות בהתנחלויות".