בצל הדריכות לקראת הפסגה שצפויה ביום חמישי בדוחא בירת קטאר, גורמים דיפלומטיים מעריכים היום (שלישי) כי אין קשר בין תגובה של איראן על חיסולו של איסמעיל הנייה לשיחות שיתנהלו כדי להשיג הפסקת אש ועסקת חטופים ברצועת עזה. בשיחה עם CNN אמר אחד מהם כי "שיחות להפסקת אש לא ימנעו מטהרן להגיב על חיסול הנייה".
הדברים של אותם גורמים לא סותרים לחלוטין את דברי הבכירים האיראנים ששוחחו עם סוכנות הידיעות רויטרס מוקדם יותר היום, שאמרו כי הפסקת אש עשויה לדחות תגובה על החיסול, אך לא למנוע אותה לחלוטין. הגורמים הדיפלומטיים מעריכים שאיראן לא תוכל לחכות עוד עם התגובה, ויש להם גם ביקורת חריפה על נשיא ארה"ב ג'ו ביידן והמתווכות קטאר ומצרים.
גלנט: "עוקבים אחר ביירות וטהרן"
(צילום: אלעד מלכה)

3 צפייה בגלריה
כרזה ענקית על קיר המציגה את דיוקנו של איסמעיל הנייה בירושלים עם שלט שעליו נכתב בפרסית ובעברית: "חכה לעונש חריף" בטהרן איראן
כרזה ענקית על קיר המציגה את דיוקנו של איסמעיל הנייה בירושלים עם שלט שעליו נכתב בפרסית ובעברית: "חכה לעונש חריף" בטהרן איראן
"הזמן לעסקה לפני מתקפה אוזל". איראן הבטיחה להגיב, עד כה לא מימשה את האיום
(צילום: AP Photo/Vahid Salemi)
"אני סבור שממשל ביידן לא מפעיל מספיק לחץ על נתניהו כדי להגיע להסכם. לא ברור אם נתניהו יעמוד בהצעה שביידן הציג - וזה מצביע על כך שהזמן להגיע להפסקת אש עוד לפני מתקפה איראנית אוזל", הסביר אחד הגורמים. הוא ציין כי גם לקטאר ומצרים אין די השפעה על חמאס כדי לדחוף את חמאס לעבר פשרה ועסקה. במחלקת המדינה האמריקנית אמרו כי עוד לא ברור מי ייצג את חמאס בשיחות וכיצד, אך קטאר נתנה לארה"ב הבטחה ולפיה היא תעבוד על כך שארגון הטרור יקבל שם "ייצוג הולם".
ברקע מתנהלים מגעים בינלאומיים קדחתניים, גם ישירים, של מדינות במערב מול טהרן, בניסיון למתן או לעכב את נקמתה על חיסול הנייה. איראן כידוע איימה להגיב על ההתנקשות בשטחה, אך טרם מימשה את האיום. הערב עדכנו באיראן רשמית כי היא מקיימת תרגיל צבאי בצפון המדינה.
שלושה בכירים איראנים קשרו בין התגובה למו"מ בין ישראל לחמאס - ואמרו כי רק הגעה להסכם הפסקת אש בעזה יכולה למנוע או לעכב את תגובת הרפובליקה האיסלאמית.
3 צפייה בגלריה
פגישתם של ג'ו ביידן נשיא ארה"ב ובנימין נתניהו ראש הממשלה
פגישתם של ג'ו ביידן נשיא ארה"ב ובנימין נתניהו ראש הממשלה
"לא לוחץ על נתניהו מספיק"
(צילום: EPA/SAMUEL CORUM / POOL)
"רק הסכם הפסקת אש ברצועת עזה יוכל לדחות את התגובה לחיסול איסמעיל הנייה בטהרן", אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס הבכירים - שאף הוסיפו כי טהרן שוקלת לשלוח נציג לשיחות בדוחא, לראשונה מפרוץ המלחמה. לדבריהם, אם איראן אכן תשלח נציג לשיחות המו"מ הוא לא ייקח חלק בפגישות בצורה ישירה, אלא יהיה מעורב בדיונים מאחורי הקלעים "כדי לשמור על קו תקשורת דיפלומטי" עם ארה"ב בזמן שהמשא ומתן יתנהל.
אחד הבכירים אמר כי אם המו"מ ייכשל, או אם ישראל "תגרור אותו" - איראן ,יחד עם בעלי בריתה כמו חיזבאללה, יוציאו לפועל מתקפה ישירה נגדה. עם זאת, הגורמים לא ציינו כמה זמן הם "יאפשרו" למשא ומתן להמשיך לפני שטהרן תגיב.

משלחת הבכירים של ביידן - והמסר מגלנט

בניסיון לקדם פתרונות, הנשיא ג'ו ביידן שולח לאזור כמה בכירים, ובהם את שליחו המיוחד לאזור ברט מקגורק - שאמור להגיע כבר היום לקהיר כדי לסכם את ענייני ציר פילדלפי ומעבר רפיח. מזכיר המדינה אנתוני בלינקן אמור היה לצאת הערב גם הוא למזרח התיכון, אך הערב הודיע לפתע על דחיית הביקור - אולי על רקע כוונה לחכות לתוצאות הפסגה. בלינקן אמור היה להגיע לישראל ביום שישי, לאחר תחילתה של הפסגה בקטאר.
בישראל לא "בונים" על דחייה בתגובה האיראנית, או זו מצד חיזבאללה, ושר הביטחון יואב גלנט ביקר היום באחד מבסיסי המודיעין של אמ"ן בצפון הארץ, משם נוהל מבצע חיסולו של המפקד הצבאי הבכיר ביותר בחיזבאללה - פואד שוכר - עליו ישראל כן לקחה אחריות.
3 צפייה בגלריה
יואב גלנט בסקירה שמקבל בבסיס המודיעין שבצפון
יואב גלנט בסקירה שמקבל בבסיס המודיעין שבצפון
"מהמקום הזה חוסל רמטכ"ל חיזבאללה"
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
מטעם לשכתו של גלנט נמסר כי הוא "קיבל סקירה על הפעולות המודיעיניות שהביאו לחיסול רמטכ"ל החיזבאללה על המאמצים להסרת האיומים וסיכול מחבלי חיזבאללה ברחבי לבנון". שר הביטחון גם נפגש עם מפקד פיקוד הצפון, אלוף אורי גורדין, ושוחח איתו על המוכנות והכוננות הגבוהה בכל זרועות הפיקוד.
"מהמקום הזה בוצע החיסול של רמטכ"ל חיזבאללה", הצהיר גלנט, "האנשים פה עובדים בצורה רצינית מאוד ועוסקים בהכנות לכל דבר שעלול לקרות. אנחנו עוסקים גם בהסרת האיומים וגם בהכנת כל האפשרויות על מנת להיות מסוגלים לתקוף בכל מקום שנחליט. אנחנו נחושים לעמוד במשימה שלנו: אנחנו צריכים להחזיר את התושבים בביטחון לבתיהם אחרי שנגרום לכך שחיזבאללה ייסוג מצפון לנהר הליטני".
גלנט התייחס למתיחות והבהלה ששוררת ברחבי הארץ, בצל הכוננות למתקפות מצד איראן וחיזבאללה - ואמר כי "אני מודע למתיחות ולעומס הגדול שמוטל על אזרחי ישראל, אנחנו עוקבים אחרי המתרחש, גם בביירות, גם בטהרן, גם במקומות נוספים. בזכות האנשים שנמצאים כאן בבסיס הזה ובמקומות רבים בכל רחבי הארץ, בים, ביבשה, באוויר, אזרחי ישראל יכולים לקיים שגרת חיים אבל להישאר בדריכות, בערנות, במוכנות ולהישמע להוראות פיקוד העורף".