הקריאות בשמו של פוטין באצטדיון באיסטנבול
אופ"א, התאחדות הכדורגל האירופאית, תפתח בהליך משמעתי בעקבות התנהגותם של אוהדי קבוצת פנרבחצ'ה הטורקית. אתמול (יום ד'), במשחק מול דינמו קייב במוקדמות ליגת האלופות, קרא חלק מהקהל הטורקי בשמו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אחרי שער שכבשו האוקראינים. בהודעת אופ"א נמסר שוועדת המשמעת והאתיקה שלה תחקור את המקרה.
אחרי הקריאות המתריסות של האוהדים הטורקים פורסמו ברשת תגובות זועמות, ורבים קראו לאופ"א לנקוט צעדים נגד המועדון מאיסטנבול שאוהדיו התגרו במועדון האוקראיני. אופ"א סירבה להגיב כשנשאלה אם הקריאות בשמו של הנשיא הרוסי – בעיצומה של המלחמה נגד אוקראינה - מהוות עבירה על התקנון המשמעתי, או אם מדובר בקריאות "פרובוקטיביות" בעלות אופי פוליטי.
3 צפייה בגלריה
אוהדי פנרבחצ'ה כדורגל איסטנבול טורקיה
אוהדי פנרבחצ'ה כדורגל איסטנבול טורקיה
אוהדי פנרבחצ'ה התגרו באוקראינים ושרו לפוטין
(צילום: AP, רויטרס)
ההתמודדות אתמול הייתה משחק הגומלין בין פרנבחצ'ה לדינמו קייב. המשחק הראשון נערך בפולין – שם נאלצת דינמו קייב לקיים את משחקי הבית שלה באירופה – והסתיים ב-0-0. דינמו קייב ניצחה 1-2 באיסטנבול בתום הארכה ועלתה לשלב הבא במוקדמות ליגת האלופות.
וסיל בונדאר, השגריר האוקראיני באנקרה, אמר שהקריאות העציבו אותו. הוא הודה לטורקים שהתייצבו נגד "מעשים בלתי הולמים" של האוהדים. "כדורגל הוא משחק הוגן. דינמו קייב הייתה אתמול חזקה יותר", אמר אחרי הניצחון של האוקראינים. השגריר הוסיף ש"מעציב מאוד" לשמוע את הקריאות של אוהדי פנרבחצ'ה בתקופה שבה אזרחי אוקראינה נהרגים בהפצצות רוסיות.
3 צפייה בגלריה
דינמו קייב חוגגת ניצחון על פנרבחצ'ה איסטנבול טורקיה
דינמו קייב חוגגת ניצחון על פנרבחצ'ה איסטנבול טורקיה
דינמו קייב חוגגת ניצחון באיסטנבול
(צילום: gettyimages)
"עצוב מאוד לשמוע את מילות התמיכה של אוהדי פנרבחצ'ה ברוצח הרוסי התוקפני שהפציץ את המדינה שלנו", אמר השגריר. "לעולם לא נוכל להבין את התמיכה ברוצח רוסי שרוצח אוקראינים והורס את המדינה שלנו במכוון. גם לכדורגל, שבטורקיה כל כך אוהבים, יש את הגבולות שלו".
בהודעת פנרבחצ'ה נמסר שרק חלק מהאוהדים קראו בשמו של נשיא רוסיה, ושהדבר לא מייצג את עמדות המועדון. בקבוצה הוסיפו שאנשי המועדון מתנגדים בתוקף למלחמה באוקראינה. פנרבחצ'ה ציינה שהקריאות נמשכו כ-20 שניות, והיו אחרי חגיגות "מוגזמות" של שחקני דינמו קייב אחרי שער שכבשו. בקבוצה הדגישו שלמרות זאת, המועדון מגנה בתוקף את הקריאות שנשמעו ביציעים.
3 צפייה בגלריה
רג'פ טאיפ ארדואן
רג'פ טאיפ ארדואן
רג'פ טאיפ ארדואן בסוף השבוע שעבר באיסטנבול, בחתימה על ההסכם לחידוש ייצוא התבואה
(צילום: רויטרס)
מאמן דינמו קייב, מירצ'ה לוצ'סקו, אמר לכתבים אחרי המשחק שהוא "לא יכול לקבל את ההתנהגות של האוהדים. לא ציפיתי לקריאות כאלה, זה חבל". לוצ'סקו, שעד 2019 אימן את נבחרת טורקיה, סירב לאחר מכן להשתתף במסיבת העיתונאים במחאה על קריאות האוהדים.
מתחילת המלחמה מנסה נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן לתווך בין רוסיה לאוקראינה, ולשמור על קשרים טובים עם שתי המדינות. בסוף השבוע שעבר, בתיווך טורקיה והאו"ם, חתמו קייב ומוסקבה על הסכם שאמור לאפשר את חידוש ייצוא התבואה מהנמלים האוקראיניים בים השחור.