העדויות מהזירה
(צילום: בראל אפרים, הרצל יוסף, מתנאל בושרי דוברות כב"ה דרום)

הרעלת הפחמן בפיצריית "פיצה מחמצת" בבאר שבע נגרמה, ככל הנראה, בגלל תהליך הבעירה בטאבון. כך חושדים בכבאות והצלה, אחרי חקירה ראשונית של הזירה שבה נספה אדם אחד ורבים נוספים נפגעו באורח קל-בינוני.
בסך הכול פונו 17 בני אדם לבית החולים סורוקה בבאר שבע מלבד הגבר שנהרג, מהם שבעה עדיין מטופלים והשאר שוחררו. שניים מהנפגעים אושפזו במחלקות הפנימיות בבית החולים, ארבעה עדיין מטופלים בחדר המיון, ואחד מהם - בנו של ההרוג - הועבר לטיפול בתא לחץ בבית החולים אסף הרופא בצריפין.
ככל הנראה, הטאבון בפיצרייה פלט פחמן חד-חמצני לתוך המסעדה, ומכיוון שמדובר בגז ללא ריח - המבקרים לא ידעו זאת. "זה קורה בשנייה אחת", הסבירו בכיבוי. "זו כימיית הבערה. ככל הנראה, זה הטאבון". ככל הנראה, ברגע שהגז החל להיפלט מהחנות, איש לא ידע מכך - ומי שהגיע להגיש עזרה לנפגעים נפל גם כן.
3 צפייה בגלריה
מקום הרעלת פחמן חד חמצני בבאר שבע
מקום הרעלת פחמן חד חמצני בבאר שבע
אפשר לשאול כמות גבוהה של הגז - בלי לדעת. צוותי הכיבוי, היום
(צילום: בראל אפרים)
3 צפייה בגלריה
 מקום הרעלת פחמן חד חמצני בבאר שבע
 מקום הרעלת פחמן חד חמצני בבאר שבע
"אנשים רצו והתמוטטו, חשבתי שמישהו יורה בהם". הזירה בבאר שבע
(צילום: הרצל יוסף)
פחמן חד-חמצי הוא גז CO, ללא צבע, ריח או טעם, ועל כן לא ניתן להרגיש בקיומו. במקרים מסוימים הוא מעורב בגזים אחרים בעלי ריח. הגז נוצר משריפה לא מלאה של חומרים דליקים שמכילים פחמן ובהם גז טבעי, גז בישול, נפט, סולר, עץ, פחם ופליטות של כלי רכב. במקרים מסוימים יכול הגז לדלוף ממכשירי גריל ביתיים וממכשירי חשמל, בעיקר ממקררים.
הסיבה שהפחמן החד-חמצני רעיל כל כך, ועלול לגרום לאיבוד הכרה ואף למוות, היא שהוא נקשר בחוזקה למולקולת ההמוגלובין שבכדוריות הדם האדומות ומונע היקשרות של חמצן. בכך הוא מפחית את כמות החמצן בגוף.
הצרה המרכזית עם הפחמן החד-חמצני היא חוסר היכולת לחוש בו: אדם עלול לשאוף כמות גבוהה של הגז מבלי לדעת, ומאחר שרוב מקרי ההרעלה מתרחשים כתוצאה מהפעלת תנורי חימום בחורף, וחלק מתסמיני ההרעלה הראשוניים דומים לתסמיני שפעת, רבים מתבלבלים - ומתעלמים.
3 צפייה בגלריה
מקום הרעלת פחמן חד חמצני בבאר שבע
מקום הרעלת פחמן חד חמצני בבאר שבע
הרעלת הפחמן החד-חמצני בבאר שבע
(צילום: הרצל יוסף)
תחילה גורמת שאיפת הגז לכאבי ראש, בחילות, סחרחורות וקוצר נשימה. בריכוזים גבוהים מתגברים כאבי הראש והסחרחורות ולצדן מופיעות הפרעות בראייה ובשמיעה, תחושת בלבול, הכרה מעורפלת ותרדמת, שעלולות להסתיים במוות. תינוקות, קשישים, חולים כרוניים ונשים בהיריון נמצאים בסיכון גבוה ביותר, שכן אצלם עלול הגז לגרום נזק לעובר המתפתח.
חשד להרעלת CO דורש פינוי מיידי מאתר החשיפה תוך מתן חמצן לנפגע. אם הנפגע אינו נושם, יש לבצע בו החייאה. הטיפול בבית החולים מתבצע בתא לחץ (תא היפרברי), שבו ניתן חמצן בלחץ של 3 אטמוספרות. בדרך זו מתאפשרת קליטת חמצן לרקמות הגוף, במקום מולקולות ההמוגלובין שעל כדוריות הדם ה"תפוסות" על ידי הפחמן החד-חמצני הקשור אליהן בחוזקה. בנוסף, הטיפול בתא הלחץ מאפשר למולקולות הפחמן החד-חמצני להשתחרר מהר יותר מכדוריות הדם האדומות ולאפשר לגוף לחזור למצב התקין מהר יותר. במקרים קשים מועבר החולה ליחידה לטיפול נמרץ. אם קיים חשד להרעלה, מתבצעת גם סריקה מוחית הכוללת MRI או CT.

"גם הפרמדיקים נפלו"

אלי, שמתגורר בבאר שבע, סיפר כי חשב בהתחלה שמדובר בפיגוע. "ראינו כמה אנשים רצים ומתמוטטים על המדרכה, חשבתי שמישהו יורה בהם", אמר. "היו גם שוטרים שרצו לשלוף נשק, ואז התברר מה קרה". אדם נוסף סיפר שראה אישה רצה ונופלת, וכשהתקרב הבין שמדובר בדליפת גז וברח. רפאל איזביצקי, בעל חנות סמוכה, סיפר גם הוא שראה אנשים בורחים ומתמוטטים, והוסיף שאיש מד"א החל לצעוק שהם צריכים אנשים נוספים כי גם הפרמדיקים איבדו את ההכרה.
"הנפגעים שכבו מחוץ למסעדה והיו פזורים ברחוב", סיפר סגן מפקד מרחב נגב במד"א, שי חמו. "צוותי מד"א הגיעו לכאן בכוחות מתוגברים מכיוון שזה היה אירוע מתגלגל. תוך כדי, אנשים התחילו להרגיש ברע, ופינינו גם אותם לבית החולים. בעקבות זה הרקחנו את הפצועים מהמקום".
מפקד תחנת הכיבוי בבאר שבע, טפסר-משנה משה עמר, סיפר כי "בשעה 16:20 בערך דיווחו לנו שאנשים מרגישים צריבות וחנק במדרחוב, ושככל הנראה מדובר בדליפה של חומר. שיגרנו לכאן צוותי כיבוי וחומרים מסוכנים, והחומר אובחן בגלאים שלנו". צוותי הכיבוי פעלו כדי לטהר את האוויר מהפחמן החד-חמצני, וסגרו את הפיצרייה למבקרים.
אליס, עדת ראייה, סיפרה: "אחד העובדים שלי בא אליי ואמר שיש משהו חריג, נראה כמו פיגוע. הגעתי וראיתי צוות מד"א שעושה החייאה". שי רימון, עד ראייה נוסף, הוסיף: "ראיתי מישהו על הרצפה. בהתחלה לא הבנו מה קרה. כשראינו את הכוחות הבנתי שיש דליפת גז".
פטריק, בעל עסק במתחם, הוסיף: "עמדתי בכניסה לחנות וראיתי פתאום אנשים רצים, שמעתי צעקות. לא הבנתי מה קרה - חשבתי שאולי זה פיגוע. פתאום ראיתי אנשים נופלים על הרצפה, אחד אחרי השני. זה היה מאוד מפחיד".