השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר טען הבוקר (רביעי) בריאיון ל-ynet Live כי קבינט המלחמה, שאותו כינה "קבינט הקונספציה", מנהל את הלחימה בניגוד לחוק - ולא מקיים את הנחיות הקבינט המדיני-ביטחוני המורחב. אף שאתמול אמר אחרי מטח הרקטות לנתיבות ש"המשך ניהול המלחמה ועקיפת הקבינט לא מקובלים על עוצמה יהודית", הוא שלל אפשרות שיתפטר: "למה אני בממשלה? כי אני יכול להשפיע ואני משפיע. אני חושב שיש לי השפעה על התמרון ועל כל מיני מהלכים. אני משפיע ואני רואה את זה".
צפו בריאיון המלא עם השר בן גביר: "מידרו אותי שנה"

בן גביר אישר כי הוא מוטרד מההתנהלות של הוצאת כוחות צה"ל מעזה, והאשים בכך את השר בני גנץ. "ראש הממשלה נגרר אחרי בני גנץ וצריך להפסיק עם זה. בני גנץ גורר את מדינת ישראל לאותן טעויות העבר, לאותה שיטה שבאה ואומרת 'אנחנו נצא ונשחרר קצת לחץ', ואחר כך כביכול יהיה שקט. אז זה לא שקט - שקט הוא רפש וצריך להכריע עד הסוף בדרום". השר לביטחון לאומי גם האשים, בלי להזכיר את ראש הממשלה בנימין נתניהו: "במשך שנה אמרתי 'בואו נעשה סיכולים ממוקדים בעזה', נפתח איתם במלחמה. אמרו לי 'אתה לא מבין בביטחון'. מידרו אותי".
בן גביר אמר שביום שאחרי, "אם לא נשלוט ונישאר שם - זה ימשיך". הוא הוסיף: "הכול שלנו ברצועת עזה. אני חושב שהפתרון לאותם אזרחים (עזתים - א"ל) זה לעודד את הגירתם, ואני חושב שאם אנחנו נכריע וננצח אפשר בהחלט ליצור גם מול ממשלת סקוטלנד שראיתי שמאוד רוצים אותם, וגם מול מדינות אחרות. אפשר לעודד ולעשות מבצע גדול של להעביר אותם. רק כך נוכל להחזיר את העוטף. נתחיל בפיילוט של 200-100 אלף. אני באמת מאמין שיכול להיות להם יותר טוב בארצות אחרות".
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"נתניהו נגרר אחרי גנץ"
(צילום: עמית שאבי)
אם מסיימים את הלחימה בלי התיישבות יהודית בעזה, זה כישלון? "אני חושב שזו תהיה טעות גדולה וחמורה. כן, אם אנחנו לא נסיים את המלחמה הזו, אגב מדברים כל הזמן על התיישבות, הרי גם בסיסי צה"ל צריכים להיות שם, חייבים להישאר שם. בצד הדרומי יש לנו נאצים ליד הגדר. גם אם תהרוג את סינוואר ונהרוג עוד כמה מנהיגים. הכלל במצב כזה הוא שאנחנו צריכים להיות בשטח - כל השטח. כשאתה שולט שם יהיה יותר קשה להם לירות טילים".
אתה בממשלה שחתומה על המחדל. האם תפרקו אותה אחרי המלחמה? "אפשר להסכים עם זה שהממשלה אחראית למציאות. מה שיקרה אחרי המלחמה נדבר אחרי המלחמה. מתייחסים למה שיש לפניך כרגע - חייבים לנצח את המלחמה הזו. אם הייתי עושה רק שיקול פוליטי - תראו מה קורה בסקרים. אנשים מבינים את כל מה שזעקתי ואמרתי בקבינט. כשיגיע הנושא לפתחי נשקול ונחליט".
אנחנו במציאות הזויה בצפון. קבינט הקונספציה, כמו שאתה אומר, מנהל את הלחימה. "אמרתי את זה גם לראשי רשויות ואני אומר גם לכם. אם אנחנו לא ננהל מלחמה מול החיזבאללה, אם אנחנו לא ניזום, יהיה לתושבי הצפון מאוד קשה לחזור. אני אומר את זה בצורה הכי פשוטה - אנחנו מדמיינים עוד פעם. מספיק עם ההסכמים והדמיונות. אנחנו חושבים שננהל מו"מ עם חיזבאללה והם ייסוגו. צריך להילחם, ליזום. לא יכול להיות מצב שלא ננהל את המערכה הזו. אם הם אוספים טילים והתחמשו בצורה מטורפת, אתם חושבים שהם עושים את זה כדי לכוון תנועה בביירות?".
2 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
נסראללה נואם בלבנון. "צריך ליזום. הם לא אגרו טילים כדי לכוון תנועה בביירות"
(צילום: ANWAR AMRO / AFP)
אחרי מה שעברנו, חזרנו ואתה חזרת ל-6 באוקטובר עם אמירות קשות ופלגנות. לא הגיע הזמן להיות השר המשפיע, המשמעותי ולא זה שבא לפלג את העם? "אני לא יודע על איזו פלגנות מדובר. אני יודע מה אני עושה, אני פתחתי כיתות כוננות בקיסריה. כל מה שאני עושה - אני לטובת כולם. אני באמת עובד, לפעמים 22-21 שעות ביממה כדי שיהיה לנו טוב למדינת ישראל. מבחינתי זה ימין ושמאל, דתיים וחילונים. אני לא מבדיל - אני נותן נשק ופותח כיתות כוננות. הקלתי לכולם כדי שלכולנו יהיה. אני לקחתי פרויקט לחמש את עם ישראל, שאנשים יסתובבו ברחוב בלי לפחד".
נראה שמיטוט חמאס והחזרת החטופים מתנגשים. האם ויתרנו על החטופים והכרעת חמאס חשובה יותר? "צריך לעשות כמה שיותר כדי ללחוץ על החמאס. מבחינתי - להעביר חוק עונש מוות למחבלים ולהוציא להורג נוחבה אחר נוחבה כל עוד לא חוזרים הילדים, הנשים, הזקנים. רק ככה הם מבינים. איפה הבעיה? אנחנו שולחים את ראש המוסד להתחנן לעסקה. אנחנו צריכים להתחנן?".