לפי חמאס יותר מ-8,000 פלסטינים נהרגו ברצועת עזה מאז 7 באוקטובר, היום שבו ביצע ארגון הטרור את המתקפה הרצחנית על אזרחי ישראל. לטענת משרד הבריאות של חמאס 8,005 נהרגו עד כה - 3,342 מהם ילדים. קרוב ל-300 מהפלסטינים שנהרגו בתקיפות של צה"ל טרם זוהו.
בשעה שצה"ל מגביר את התקיפות ברצועה ואת הלחץ על חמאס, העזתים מספרים על אסון בהיקף חסר תקדים, שהופך גם את קיומו של טקס הלוויה למשימה כמעט בלתי אפשרית.
פלסטינים מסתערים על מחסני אונר"א בחאן יונס
(רויטרס)
הכותרת
להפוך את עזה ל"שטח B נחות" | היום שאחרי המלחמה עפ"י יעקב נגל
19:59
13 צפייה בגלריה
בית קברות דיר אל בלח רצועת עזה
בית קברות דיר אל בלח רצועת עזה
(צילום: AP Photo/Hatem Moussa, File)
"זה לא הזמן המתאים, ולא המקום המתאים להיפרד", אומר עומאר דיראווי. הוא עומד במגרש מאובק, שמלא בגופות שעטופות בשמיכות לבנות. דיראווי, צלם בן 22 מהעיירה א-זואידה במרכז הרצועה, הביא לקבורה 32 קרובי משפחה שנהרגו בתקיפות אוויריות ביום ראשון שעבר.
הדודות, הדודים ובני הדודים של דיראווי התגוררו בעיר עזה. הם שמעו להנחיית צה"ל והתפנו דרומה – אך נהרגו. כמה ימים לאחר מכן דיראווי העלה את הגופות של יקיריו למשאית, וחפר בעצמו את קבר האחים שבו קרוביו נטמנו. ההליך היה מזורז: דיראווי הקריא כמה תפילות קצרות כדי לעזוב את המקום לפני רדת החשיכה, כשמטוסי חיל האוויר מחדשים את התקיפות וכולם רצים להסתתר ולתפוס מחסה מהירי. "שום דבר כאן לא מרגיש נכון", אמר דיראווי על הקבורה ההמונית של בני משפחתו. "אפילו לא התאבלתי, אבל אין לי ברירה. בית הקברות היה מלא, ולא היה מקום".
תיעוד מפעילות הכוחות הקרקעיים והתקיפות האוויריות
(צילום: דובר צה"ל)

13 צפייה בגלריה
רפיח רצועת עזה
רפיח רצועת עזה
(צילום: MOHAMMED ABED / AFP)
13 צפייה בגלריה
רפיח רצועת עזה
רפיח רצועת עזה
(צילום: MOHAMMED ABED / AFP)
13 צפייה בגלריה
רפיח
רפיח
(צילום: AP Photo/Hatem Ali)
בסבבי הלחימה הקודמים עוד הצליחו פלסטינים שאיבדו את יקיריהם לקיים טקסי הלוויה, ולהיפרד מהם בדרך מכובדת. אך לפי העזתים, הפעם מספר ההרוגים גבוה כל כך שבתי החולים וחדרי המתים עולים על גדותיהם. חלק מהמשפחות נאלצות להוציא מבתי הקברות את גופות הקרובים שהובאו למנוחות לפני זמן רב, כדי לפנות מקום להרוגים במלחמה הנוכחית. המשפחות חופרות הפעם קברים עמוקים יותר, שמשמשים גם לקבורה המונית. כך הובאו למנוחות בילאל אל-חור, פרופסור באוניברסיטת אל-אקצא בעזה ו-25 מבני משפחתו, שנהרגו בשישי בתקיפות אוויריות שהחריבו את ביתו של אל-חור בדיר אל-בלח. אחיו של בילאל, נור, הוציא אתמול שרידי גופות מהחלקה המשפחתית בבית הקברות המקומי. הוא קבר את הגופות הטריות כשהוא מתקשה לנשום.
13 צפייה בגלריה
הרס במחנה הפליטים נוסייראת בעזה
הרס במחנה הפליטים נוסייראת בעזה
(צילום: AP Photo/Hatem Moussa)
בעקבות עליית המדרגה בתקיפות של צה"ל נותקו בסוף השבוע שירותי הטלפון והאינטרנט ברצועת עזה, והעזתים היו מנותקים מהעולם שבחוץ. הבודדים שהצליחו ליצור קשר עם מי שחי מחוץ לרצועה סיפרו שהתושבים כבר לא יכולים להזעיק אמבולנסים, או לגלות אם יקיריהם עדיין בחיים.
מה-7 באוקטובר משמשת האפליקציה "סנאפצ'אט" את התושבים העזתים לפרסום תמונות משגרת חייהם במהלך המלחמה. הם מעלים סרטונים שמתעדים את התורים הארוכים לחלוקת לחם או מים, או את ההתקהלויות בבתי הספר ובבתי החולים. משישי בלילה, אז דווח על ניתוק האינטרנט בעזה, כמעט שלא עלו לאפליקציה תכנים חדשים מהרצועה.
13 צפייה בגלריה
חאן יונס
חאן יונס
נזקי התקיפות בחאן יונס
(צילום: AP Photo/Fatima Shbair)
13 צפייה בגלריה
חאן יונס
חאן יונס
(צילום: REUTERS/Mohammed Salem)
בשישי בלילה פרסמה אלמזה עזוודה, עורכת דין מדרום הרצועה, כמה פוסטים ב"סנאפצ'אט". באחד הפוסטים היא סיפרה: "אין אינטרנט או טלפון בכל עזה, אין הודעות, ניתקו אותנו מהכול. עזה במצב מאוד, מאוד מסוכן. אנחנו גוססים ברחובות. התקיפות אלימות ואינטנסיביות, זו הפעם הראשונה שזה ככה. אנחנו ברחוב ואף אחד לא מסוגל ליצור קשר עם שירותי החירום, יש גופות ברחוב. אללה, לאן נלך? כולם ברחוב, ולא יודעים לאן ללכת ומה יקרה. האם זה הגיוני שאור הירח הוא האור האחרון שאני אראה בחיי? האם זה הגיוני שאני צמאה ועומדת למות?".

אונר"א: אלפי פלסטינים גנבו קמח ומוצרים בסיסיים

בבוקר פרסמה אלמזה תמונות של פלסטינים מסתתרים בבית ספר של האו"ם, יושבים על הרצפה ומבשלים על גזיות. "חזרנו 100 שנה אחורה", היא כתבה. גולשת אחרת, נורמה, כתבה: "אין מים, אין חשמל, אין אור, אין שיחות ואין אינטרנט. לרוע המזל ניתקו אותנו כמעט לגמרי ושום מקום לא בטוח". בבוקר היא פרסמה תמונות מרחובות עזה הנטושה, ותיעדה את ההריסות של הבניינים שהופצצו.
13 צפייה בגלריה
מחנה אוהלים בחאן יונס
מחנה אוהלים בחאן יונס
מחנה אוהלים של אונר"א ברצועת עזה
(צילום: EPA/HAITHAM IMAD)
13 צפייה בגלריה
מחנה אוהלים בחאן יונס
מחנה אוהלים בחאן יונס
(צילום: EPA/HAITHAM IMAD)
סוכנות הידיעות AP דיווחה כי ההערכה היא ש-1,700 בני אדם לכודים בהריסות הבניינים שקרסו, והתקיפות המתמשכות מקשות על פעולות הסיוע והחילוץ. לפעמים לוקח כמה ימים לצוותים למצוא את הגופות, ובשלב זה הן נמצאות במצב שהופך את מלאכת הזיהוי לקשה ביותר. "יש מאות הרוגים מדי יום", אומרת אינאס חמדאן, ממערך התקשורת בסוכנות האו"ם לפליטים פלסטינים (אונר"א).
הבוקר דיווחה אונר"א כי אלפי פלסטינים פרצו למחסנים ולמרכזי החלוקה של הסוכנות, כדי לקחת קמח ו"פריטי הישרדות בסיסיים". בהודעת אונר"א נמסר: "זה סימן מדאיג לכך שהסדר הציבורי מתחיל להישבר אחרי שלושה שבועות של מלחמה ומצור הדוק על זה".
13 צפייה בגלריה
הרס ברצועה
הרס ברצועה
הרס במרכז הרצועה
(צילום: REUTERS/Mohammed Fayq Abu Mostafa)
13 צפייה בגלריה
הרס ברצועה
הרס ברצועה
(צילום: REUTERS/Mohammed Fayq Abu Mostafa)
13 צפייה בגלריה
הרס ברצועה
הרס ברצועה
(צילום: REUTERS/Mohammed Fayq Abu Mostafa)
המשבר ההומניטרי ברצועה מחריף, והעזתים סובלים ממחסור הולך וגובר של אוכל, מים ותרופות. "שאללה יעזור לכל מי שנמצא מתחת להריסות", אמר עיתונאי עזתי, שהסתתר במהלך הלילה בחדר מדרגות של אחד הבניינים בזמן חילופי אש בין צה"ל לחמאס.

"צה"ל תקף ליד שיפא, רוצים לנתק את האזור"

מיריאנה ספולאריק, נשיאת הוועד הבינלאומי של הצלב האדום, הביעה אתמול זעזוע מ"רמה בלתי נסבלת של סבל אנושי" ברצועת עזה וקראה לרגיעה בלחימה. ברצועת עזה חיים 2.4 מיליון פלסטינים, ויותר ממחציתם ברחו מבתיהם והפכו לפליטים במהלך המלחמה.
הפלסטינים מדווחים כי צה"ל תקף לפנות בוקר בקרבת בית החולים הגדול בעיר עזה, שיפא, שבו נטען שמסתתרים עשרות אלפים פלסטינים ובנוסף מאושפזים פצועים רבים. בסוף השבוע הצהיר דובר צה"ל כי מתחת לבית החולים נמצאת המפקדה המרכזית של חמאס. "להגיע לבית החולים הפכה למשימה קשה יותר ויותר", אומר מחמוד אל-סוואח, עזתי שמסתתר בבית החולים, וסיפר שכבישים שמובילים לשיפא נהרסו בתקיפות. "נראה שהם רוצים לנתק את האזור".