אחרי יותר משנה ללא נציב תלונות על פרקליטים ותובעים - השופט המחוזי בדימוס מנחם פינקלשטיין ייכנס בקרוב לתפקיד בנציבות התלונות על מייצגי המדינה בערכאות. פינקלשטיין יחליף בתפקיד את השופט המחוזי בדימוס דוד רוזן, שסיים את תפקידו בפברואר אשתקד.
1 צפייה בגלריה
מנחם פינקלשטיין יו''ר ועדת הבדיקה הממשלתית בסיור בכלא גלבוע
מנחם פינקלשטיין יו''ר ועדת הבדיקה הממשלתית בסיור בכלא גלבוע
ייכנס לתפקיד אחרי יותר משנה. השופט בדימוס פינקלשטיין
(צילום: גיל נחושתן)
למרות בעיה מתמשכת באמון הציבור בפרקליטים, הנציבות תפקדה בשנה האחרונה בלי נציב, מאחר שפינקלשטיין, שמונה כבר לפני כשנה, לא נכנס לתפקידו בשל עמידתו בראש ועדת החקירה לבריחת האסירים מכלא גלבוע.
הוועדה צפויה לפרסם את דוח המסקנות בתוך כשבועיים, ופינקלשטיין יוכל להתפנות לתפקידו החדש. במקור סוכם עם נציבות שירות המדינה כי פינקלשטיין ייכנס לתפקיד עד חודש ינואר האחרון, אולם שר המשפטים יריב לוין הסכים להמתין לכניסתו לתפקיד.
מקור משפטי בכיר מתח ביקורת על המצב, והבהיר שאף שיש ממלאת מקום לנציב, יעל צדר-מאיר, וכי עבודת הנציבות מתנהלת על פניו כסדרה, "מוסד כה חשוב אינו יכול להתנהל זמן כה רב על ידי ממלא מקום".
המקור הזכיר כי ערב פרישתו, התראיין הנציב הקודם דוד רוזן והבהיר כי בשל החוק שקיים כיום, המחליש את סמכות והיקף הביקורת של הנציבות, רוזן הרחיב את סמכותו בפועל כדי שלנציבות תהיינה שיניים. לכן, לדברי המקור, "זהותו ואישיותו של הנציב קריטית ולכן המוסד אינו יכול להתנהל בלי ראש".
במקביל, במשרד המשפטים השלימו את תיקון הצעת החוק שמכוחה פועלת הנציבות, עוד לפני כניסת השר לוין למשרדו. התיקון אמור להעניק לנציבות יותר כוח בהסקת מסקנות ובענישה נגד תובעים שיחרגו מהכללים. כמו כן, אמור החוק להרחיב את סמכות הנציב בהיקף ביקורתו.