הסרטון שפרסם אתמול (שישי) חיזבאללה, שבו חשף בתיעוד חריג מתקן תת-קרקעי המכונה "עמאד 4", גרר תגובות רבות ברשת - בין היתר מצד מתנגדי ארגון הטרור השיעי שלא הצליחו להתעלם מהתנאים הטובים באופן יחסי - דווקא בתוך מנהרה. הם גם טענו כי מול המערכות והתאורה שתועדו בסרטון - האזרחים סובלים ממצוקה מעל פני השטח, ובתוכה גם מחסור במקלטים.
סרטון ההפחדה של חיזבאללה

3 צפייה בגלריה
חיזבאללה פרסם תיעוד: הטיל עמאד 4 מובל במשאית בתוך מנהרות
חיזבאללה פרסם תיעוד: הטיל עמאד 4 מובל במשאית בתוך מנהרות
עם קולו של נסראללה ברקע. התיעוד ממנהרת הענק
העיתונאית הלבנונית ליאל אל-אחתיאר, מרשת אל-ערבייה הסעודית, הידועה בהתבטאויותיה נגד חיזבאללה, טענה כי הארגון משרת את ישראל באמצעות הסרטון שפרסם. "האם חיזבאללה נותן לנתניהו תירוץ לתקוף את לבנון, אחרי פרסום הסרטון של 'עמאד 4'? זה נראה למישהו שזה מרתיע את הטירוף של נתניהו?".
כמה מאזרחי לבנון שהגיבו על הסרטון תהו מהיכן התאורה והמים במנהרה, בזמן שהמדינה נמצאת במשבר אנרגיה. אחד הגולשים כתב: "אם לחיזבאללה יש את היכולת לבנות את המנהרות, מדוע הוא לא מסוגל לספק לסביבה שלו חשמל ומים?".
סמיר ג'עג'ע, יושב ראש מפלגת הכוחות הלבנונים, אמר אתמול בתגובה לסרטון שפרסם חיזבאללה: "איפה המתקנים האלה היו כשמספר ההרוגים עלה על 500? חיזבאללה לא יכול לקבוע את גורלה של לבנון באמצעות מלחמה". ג'עג'ע הוסיף כי המתקנים הם במימון איראני - ולא מדובר באינטרס של העם הלבנוני.
3 צפייה בגלריה
נאום חסן נסראללה בלבנון
נאום חסן נסראללה בלבנון
"עדיף היה שישקיע בבניית מקלטים בדרום לבנון"
(צילום: Mustafa Jamalddine, AP)
ברשת אל-חדת' הסעודית פרסמו אתמול סרטון שעסק בפרסום של חיזבאללה - והבהיר כי חלק מהלבנונים ראו בפרסום סכנה ללבנון. בסרטון הופיע אדם בשם מכרם רבאח, מרצה וחוקר פוליטי, שאמר כי פרסום הסרטון הוא תעמולה הדומה לזו שמופצת בצפון קוריאה. "עדיף היה לחיזבאללה להשקיע בבניית מקלטים בדרום לבנון כדי להגן על האזרחים ולאבטח את התשתיות באזור", אמר.
בדיווח נטען כי הלבנונים קראו להקים מקלטים בתגובה, וטענו כי המנהרות משרתות את חיזבאללה בלבד - ולא כפופות לשלטונות בלבנון. זינה, תושבת לבנון, כתבה: "חיזבאללה חפר את כל המנהרות האלה ולא בנה מקלט אחד לאנשים, כדי שיתפסו מחסה מהגחמות שלו". ג'סיקה עובייד, מומחית לתחום האנרגיה מלבנון, צייצה גם היא: "מנהרות הם מייצרים אבל מקלטים - אין".

האיום של נסראללה, ההערכה בישראל

ברקע הסרטון שפורסם אתמול בבוקר נשמעים איומים של מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה לגבי יכולות ארגון הטרור, ובסרטון נחשפו מנהרות ענק של חיזבאללה, מצוידות במחשבים, תאורה, בגודל ועומק המאפשרים מעבר משאיות בקלות וכמובן גם אופנועים.
לחיזבאללה, נציין, פרויקט מנהור אסטרטגי שכולל בסיסים תת-קרקעיים גדולים ברחבי לבנון, וגם מנהרות לחימה בדרום לבנון. המנהרות הללו היו קיימות כבר במלחמת לבנון השנייה, ושימשו ללחימה נגד כוחות צה"ל שתמרנו בכפרים השיעיים של דרום לבנון; אבל, יש להעריך שהמערך התת-קרקעי של צבא הטרור שודרג מאז ללא היכר - ולא רק עם שש המנהרות החודרות שצה"ל זיהה והשמיד בשלהי העשור הקודם, במסגרת מבצע "מגן צפוני".
בצבא מעריכים כי מאז אוקטובר חיזבאללה צפה בהתמודדות צה"ל עם מאות קילומטרים של מנהרות חמאס ברצועת עזה - ולמד מכך על חדירותן והתצורות השונות שלהן בעומקי המפלסים שמתחת לאדמה, ברשתיות שלהן ובביצורן. המטרה של חיזבאללה, כך נראה, היא להטמיע את הלקחים שיפיק במערך התת-קרקעי שלו.
ניתן להעריך שבדומה לחמאס, גם חיזבאללה שומר את נכסיו המרכזיים בבסיסים מתחת לאזורים מאוכלסים, שרק תמרון קרקעי יוכל הלכה למעשה לפגוע בהם. מדובר בין היתר במשגרי טילים מדויקים וכטב"מים תוקפים, חוליות קומנדו של כוח רדואן, מחסני אמל"ח גדולים שטרם ניתנו לכוחות בשטח, מפעלים - וגם, כמובן, בכירים ומפקדים משמעותיים.
סביר שפרויקט המנהור של חיזבאללה נשמר בסודיות גבוהה ותחת מידור קפדני בכל הזירות הפעילות בלבנון, ולא רק בדרומה - אלא גם ברובע הדאחייה בביירות ובמפעלי ובמחסני האמל"ח בבקאע. לפי דיווחי עבר, ידוע כי חלק מהמנהרות צרות מאוד ומיועדות לשימוש מחבלים - וחלקן רחבות יותר ונועדו לסוללות טילים בליסטיים איראניים מסוג "פאתח 110".
בתיעוד שפורסם אתמול נראית בין היתר נסיעה באחת המנהרות, החושפת מבוך ארוך ומואר של ארגון הטרור מתחת לאדמה. משאיות ממוספרות עוברות בזו אחר זו ללא הפרעה. בסוף הסרטון ניתן לראות את פלטפורמות שיגור הטילים הנשלפות מתחת לאדמה ואת שם המתקן. ברשת "אל-מיאדין" המזוהה עם חיזבאללה צוין כי "הסרטון מציג את הסודיות הנשמרת סביב מיקום יכולות הטילים של חיזבאללה. המתקן נמצא עמוק מתחת לאדמה, רחוק מיכולות מודיעין עוינות ומספק גם הגנה מפני מטרות עוינות".