3 צפייה בגלריה
תיעוד המחאות במהלך מחאות הדרוזים נגד טורבינות הרוח ברמת הגולן
תיעוד המחאות במהלך מחאות הדרוזים נגד טורבינות הרוח ברמת הגולן
מחאת הדרוזים ברמת הגולן ונתניהו
(צילום: אבי אוחיון, אלכס קולומויסקי)
בן גביר לחץ להמשיך, אבל נתניהו הכריע אחרת בצל איומי הדרוזים להסלים את מחאתם: ל-ynet נודע העבודות להקמת הפרויקט הלאומי של הטורבינות לייצור חשמל בצפון הגולן - שעוררו זעם רב והפגנות סוערות בקרב העדה הדרוזית - לא יתחדשו מחר (ג') ויידחו לפחות בחודש. כך הודיעה לשכת ראש הממשלה למנהיגי העדה הדרוזית ולחברת אנרג'יקס ולמשטרה.
על פי הדיווחים, תוקם ועדה מיוחדת בשיתוף משרד ראש הממשלה ונציגים מהעדה לפתרון הסוגיה. החקלאים בצפון הגולן מתכננים אף להגיש עתירות מחודשות נגד חוקיות העבודות בגולן בטענה כי ברשותם מידע החדש על פגמים רבים שנעשו בהליכי האישורים, כולל כאלו שגובלים עד כדי בפלילים.
3 צפייה בגלריה
הפגנת הדרוזים בכפר יאסיף ברמת הגולן
הפגנת הדרוזים בכפר יאסיף ברמת הגולן
ההפגנה בצומת כפר יאסיף, לפני כשבועיים
3 צפייה בגלריה
תיעוד דרמטי: עשרות דרוזים ניסו להשתלט על תחנת משטרה תוך שימוש בירי
תיעוד דרמטי: עשרות דרוזים ניסו להשתלט על תחנת משטרה תוך שימוש בירי
מפגינים דרוזים סמוך לתחנת המשטרה במסעדה, לפני כשבועיים
(צילום: אפי שריר)
הצוות שהנחה נתניהו להקים אמור להגיש את המלצותיו בתאריך 19 ביולי, ומטרתו לבחון את תהליך התקדמות הפרויקט והקמתו, תוך הפחתת החיכוך עם האוכלוסייה. בלשכת ראש הממשלה הסבירו כי הפרויקט, שזכה תחילה לתמיכה של מרבית הנהגת הגולן, נתקל בשנים האחרונות בהתנגדות - ולאחרונה אף התלכדה העדה הדרוזית כולה סביב הנושא. בכירי הלשכה סבורים כי שורשי ההתנגדות נטועים בסיבות שאינן קשורות לפרויקט באופן ישיר, כמו לאומניות פרו-סורית והתנגדות לחוקי הלאום וקמיניץ, וכן מאבקים פוליטיים פנימיים בתוך הנהגת העדה.
העבודות על הפרויקט, נזכיר, כבר נדחו בשבוע אחד עד לאחר חג הקורבן, והיו אמורות להתחדש על פי הודעת ראש הממשלה בנימין נתניהו אתמול. אולם ברגע האחרון התברר כי המשטרה אינה מוכנה להקפיץ כוחות שיטור רבים לצפון הגולן, ובלשכת רה"מ ובמשטרה טענו כי העבודות ישובו רק מחר, ביום שלישי. בפוסט שפרסם היום ג'בר חמוד, ראש מועצת סאג'ור שבגליל, הוא הבטיח: "ננקוט בעוד צעדים חוקיים ומשפטיים שלא נפרט כעת".
בן גביר בפגישה עם השייח מואפק טריף
(צילום: תקשורת עוצמה יהודית)

לפני כשבוע התאספו כ-2,000 בני העדה הדרוזית בקבר הנביא אל-חדר ביישוב כפר יאסיף שבגליל המערבי כדי לדון בהמשך הצעדים במחאה. מנהיגה הרוחני של העדה הדרוזית, השייח מואפק טריף, הגיע להתכנסות והודיע: "אם דרישותינו לא ייענו, אנחנו לקראת מחאה ענקית שתרעיד את המדינה. הציבור הישראלי איתנו".
טריף הוסיף כי "אנחנו לקראת הסלמה במאבק. אנחנו נמצאים בימים קשים, זאת התקוממות מוצדקת". עם זאת, הוא קרא: "בואו נשמור על החוק ועל רכוש הציבור". הנוכחים במקום, רובם אנשי דת, הריעו לדברי השייח. בקהל נשמעות קריאות בוז לשר לביטחון לאומי בן גביר, שהודיע לפני כשבוע וחצי כי "העבודות בגולן יימשכו עד ערב חג הקורבן, ייעצרו בחג, ויימשכו מיד לאחריו".
מנהיג העדה הדרוזית ציין: "אנחנו לא מקבלים הוראות מאף אחד, לא מבן גביר ולא משום אדם. הוא יכול להגיד מה שהוא רוצה, בסוף יש דיבורים ויש מעשים. מכאן מעל במה זו, אנו דורשים מנתניהו בשם העדה כולה את הדברים הבאים - לעצור את העבודות באופן מיידי והגעה להסכם שכולל גם את אנשי הגולן, ביטול החוקים הגזעניים, מתן אישורי מתאר לבנייה למגורים, הרחבה של היישובים הדרוזים. אם הדרישות האלה לא יתקבלו, אז יהיה מענה ברור ונחרץ בצורה שהמדינה טרם ראתה מאז הקמתה".