7 צפייה בגלריה
היום הראשון ללימודים בבית ספר ארזים בתל אביב
היום הראשון ללימודים בבית ספר ארזים בתל אביב
ארכיון
(צילום: רויטרס )
מיפוי של משרד החינוך לבדיקת היקף המחסור בעובדי הוראה, שמתפרסם אחר הצהריים (ראשון), מצביע על מחסור של כ-6,000 מורים וגננות. במשרד החינוך ציינו כי מדובר בהערכות שמתבססות על דיווחי מנהלים וייתכן שהיקפי המחסור גבוהים יותר.
ההערכה על מספרים גבוהים יותר מתבססת לפי משרד החינוך על העובדה שהנתונים אינם כוללים מורים שלא מוכשרים ללמד את המקצועות שבהם שובצו או מורים שאינם ראויים ללמד מסיבות שונות. לפיכך, לפי הערכות מנהלים מדובר במחסור של כ-10,000 עובדי הוראה - כפי שכבר נחשף בשנה שעברה ב-ynet.
מהנתונים עולה כי בסך הכול מדובר על מחסור של 5,671 מורים וגננות. בגני הילדים מדובר על מחסור של 117 גננות, בבתי הספר היסודיים 2,351 מורים, בחטיבות הביניים 855 מורים, בבתי הספר העל-יסודיים 1,245 מורים ובחינוך המיוחד מדובר על מחסור של 1,103 מורים וגננות.
עוד עולה מהנתונים בין היתר כי בבתי הספר היסודיים חסרים 1,295 מחנכי כיתות, 424 מורים לאנגלית ו-251 מורים למדעים. בחטיבות הביניים קיים מחסור של 196 מורים למתמטיקה ו-247 מורים לאנגלית. בחטיבות העליונות חסרים 200 מחנכים, 200 מורים לאנגלית, 156 מורים למתמטיקה ו-131 מורים ללשון.
משבר המחסור במורים ובמורים איכותיים מלווה את מערכת החינוך זה למעלה מעשור, ומנהלי בתי הספר נאלצו לוותר על שעות הוראה ולקלוט מורים שאינם ראויים ואף מלמדים שאינם בעלי תעודת הוראה. שנת הלימודים הסתיימה עם מחסור מתמשך שרק מאיים להחריף.
במשך שנים נהגו מנהלי בתי הספר לצאת לחופשת הקיץ לאחר שכבר סגרו את מערכת השעות לשנת הלימודים הבאה, אך בשנים האחרונות מדובר במשימה בלתי-אפשרית בשל המחסור האדיר במורים. בשנים האחרונות התריעו המנהלים על המחסור, אך במשרד החינוך התעקשו שמדובר בעניין נקודתי ורק השנה הודה המשרד שקיים משבר חמור.
מנהלי בתי ספר סיפרו כי הם מוותרים על חלק ממקצועות החובה ודוחים את הלמידה בהם לשנה לאחר מכן, אחרים הודו שקיבלו מורים ללא תעודת הוראה ומורים שאינם ראויים. "אנחנו מקבלים כל מורה שנושם", אמרו מנהלים. "בשל המחסור המורים מראיינים אותנו ומציבים תנאים לעבודה, ולא אנחנו המנהלים בהתאם לצרכים ולדרישות שלנו".
גם אם משרדי החינוך והאוצר יגיעו להסכמות ושנת הלימודים החדשה תיפתח ב-1 בספטמבר באופן פורמלי, ברור לכול כי מדובר בפתיחה לקראת שנת משברים נוספת, ביטולי שעות לימוד וחמור מכך המשך קליטה והטמעה של מורים שלא היו מתקבלים ללמד ואינם ראויים. בנוסף יש דיווחים על מורים שמלמדים תחומי דעת שאינם מוכשרים ללמד, לימוד שעות חלקיות, מחנכים לשתי כיתות ועבודה של יותר מ-100% משרה.
במשרד החינוך כי המיפוי שנעשה בחודשים האחרונים בקרב מנהלי מוסדות החינוך התבצע במסגרת הצורך בגיבוש תוכנית לאומית אסטרטגית להתמודדות עם המחסור והשבחת איכות ההוראה. עוד נמסר כי המשרד ממשיך במיפוי ובעדכון הנתונים שיצטברו לקראת פתיחת שנת הלימודים הקרובה.
7 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון באולפן ynet
יפעת שאשא ביטון באולפן ynet
"אנחנו בשיאו של משבר חמור בכוח אדם". שרת החינוך שאשא ביטון
(צילום: יריב כץ)
שרת החינוך יפעת שאשא ביטון אמרה: "הנתונים מוכיחים מעל לכל ספק שאנחנו בשיאו של משבר חמור בכוח אדם שהתעצם בשנים האחרונות, ומסכן את עתידה של מערכת החינוך. המשבר אינו נקודתי, או במקצועות בודדים, אלא מקיף ועמוק בכלל המקצועות במערכת.
"המאבק להעלאת שכרם של צוותי ההוראה ושיפור מעמדם הוא מאבק על החינוך של הילדים שלנו, להם אנו שואפים להבטיח את החינוך הטוב והמסור ביותר. הסכם שכר משמעותי הוא מעל הכול אינטרס של מדינה השואפת להצלחה ולמצוינות, לצד תהליכים מקצועיים נוספים שאנו מקדמים במערכת. אין לכלכלה ולחברה שלנו עתיד ללא מערכת חינוך חזקה, יציבה ומתקדמת".

"חבורה חסרת אחריות"

יו"ר התאגדות מנהלי בתי הספר העל-יסודיים מנשה לוי אמר: "בוקר טוב משרד החינוך ובוקר טוב לחברי הנהלת משרד החינוך, מכחישי המחסור בעובדי הוראה בשמונה השנים האחרונות, חבורה שלמה וחסרת אחריות שבמקום לטפל בבעיית המחסור התעלמה ממנה. סוף סוף הנהלת משרד החינוך התעוררה למציאות הקשה.
"בשמונה השנים האחרונות, הקפדתי בכל שנה לפנות שוב ושוב להנהלת משרד החינוך, בעל-פה ובכתב, כדי להתריע על המחסור במורים ומנהלים, ולהדגיש שיותר ויותר מנהלים ומורים טובים נוטשים את מערכת החינוך. שמונה שנים משרד החינוך הכחיש בעקשנות את בעיית המחסור במורים והתשובות שקיבלתי היו שאין מחסור במורים ומנהלים, ואם יש מחסור הרי הוא נקודתי ולא משמעותי. וכעת סוף סוף השתנתה המנגינה".
לוי אמר עוד: "פתאום כל חברי הנהלת משרד החינוך, המתקרנפים, מכחישי המחסור, שטענו בלהט שאין מחסור במורים, שינו את המנגינה וכעת מתחרים בתיאורים אפוקליפטיים של המחסור. פתאום יש מחסור, והוא לא נקודתי אלא ארצי, ובהרבה מקצועות, כמו שאומרת כעת שרת החינוך.
"שרת החינוך הייתה צריכה להוביל מדיניות נחרצת יותר בבעיה המרכזית של מערכת החינוך - לא הבגרויות ולא רפורמת הגמישות הניהולית המטופשת והמיותרת, או האוטונומיה בגרוש שנתנה למנהלות ומנהלים, אלא הנטישה ההולכת וגוברת של מנהלים ומורים ממערכת החינוך, תנאי העבודה והשכר המעליבים, והסטטוס החברתי המבזה של עובדי ההוראה".
7 צפייה בגלריה
מנשה לוי יו"ר התאגדות המנהלים
מנשה לוי יו"ר התאגדות המנהלים
"סוף סוף הנהלת משרד החינוך התעוררה למציאות הקשה". לוי
7 צפייה בגלריה
אודליה שיינדרוף, סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית
אודליה שיינדרוף, סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית
"מחדל מתמשך". שינדרוף
סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית אודליה שינדרוף אמרה כי "הנתונים שמפרסם משרד החינוך על המחסור במורים אינם חדשים ואף לא מפתיעים את ההורים אלא רק מלמדים על מחדל מתמשך. הנתונים הם תעודת עניות לכל שרי החינוך הקודמים ולממשלות ישראל הקודמות אשר הזניחו והסתירו למעלה מעשור את המחסור ההולך וגדל במורים בכל מקצועות הליבה ובכל פריסה גאוגרפית.
"הם לא עשו צעד אפקטיבי ומהותי לשינוי המצב, רק דיבורים ללא עשייה אמיתית. מחסור במורים פירושו הזדמנות לא שוויונית לילדי ישראל, הגדלת הפערים החברתיים וסכנה למשק. צריך לבדוק את הנתונים לעומק, כמה מורים לא מלמדים לא במקצוע שבהם התמחו - והם למעשה ללא הכשרה, כמה מלמדים בחלקיות משרה, כמה לא מביאים את התלמידים לרף הנדרש".
ממשרד האוצר נמסר: "הנתונים שמפרסם היום משרד החינוך מדגישים את הצורך בתגמול משמעותי של המורים הצעירים, במתן אפשרות לחוזים אישיים במקצועות מבוקשים ובהסכם שיצעיד קדימה את מערכת החינוך".
הסתדרות המורים מסרה: "מערכת החינוך בישראל נמצאת בקריסה. כבר שנים שאנחנו זועקים את זעקתנו על מחסור חמור בעובדי הוראה. המאבק להעלאת שכרם ושיפור מעמדם, הוא מאבק ואינטרס לאומי של כולנו כחברה". המזכ"לית יפה בן דויד אמרה: "אין מספיק עובדי הוראה במערכת. הם בורחים מהמקצוע בגלל השכר והתנאים המחפירים. אני קוראת לראש הממשלה ושר האוצר להתעורר ולהתעשת במהרה. אם לא יחתם הסכם שכר בקרוב - לא תיפתח שנת הלימודים וציבור ההורים יידע טוב מאוד מי אחראי לגרירת הרגליים הזאת".