מושב הקיץ נפתח בסערה: הנאומים במליאה וההצבעות
(צילום: ערוץ כנסת)

אחרי שבקואליציה צלחו את המבחנים הראשונים ביום פתיחת כנס הקיץ, דריכות גדולה לקראת המשך השבוע בדגש על החקיקה המתוכננת ליום רביעי ובמסגרתה האפשרות שהאופוזיציה תעלה להצבעה את החוק לפיזור הכנסת. אחרי הצבעות אי האמון בממשלה שאליהן התנגדה, הודיעה הרשימה המשותפת שהיא עדיין מתנגדת לממשלה - והצביעה נגד רק כדי לא לתמוך בהחזרת "הימין הפשיסטי", כלשונה, לשלטון. במקרה של הצבעה על פיזור הכנסת, הסיפור עלול להיות שונה לגמרי - וכאן נכנסת הקואליציה למשבר משמעותי.
רוב מהאמצעים והאנרגיות של הקואליציה ושל מי שמנהלים אותה, השר זאב אלקין ויו"ר הקואליציה בועז טופורובסקי, מרוכזים בהצבעה הזאת בניסיון למנוע ממנה לעבור בקריאה טרומית. הנחת העבודה היא שאם ההצעה תעבור בטרומית היא תייצר דינמיקה בעייתית לקואליציה ועשויה לייצר כדור שלג שלא ניתן יהיה לעצור אותו.
בנט אחרי ההצבעה: "הרוב הדומם תומך בממשלה - שידבר יותר"

4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט, יאיר לפיד, יועז הנדל
נפתלי בנט, יאיר לפיד, יועז הנדל
"כולנו צריכים לייצב את הספינה". הנדל, בנט ולפיד
(צילום: עמית שאבי)
4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
בנט, אחרי הניצחון במליאה
(צילום: עמית שאבי)
בקואליציה מודים שהמשבר עם רע"מ חמור ושכרגע עדיין לא נמצא הפתרון שימנע את ההידרדרות. חברי המפלגה לא נכחו אתמול בהצבעות במליאה, ואחריה התבטאו נגד הצבעת חברי הרשימה המשותפת - שהתנגדו להצעת הליכוד ונמנעו בהצעות של ש"ס ויהדות התורה. במסרונים ששלחה רע"מ למצביעיה נכתב: "ידיעה דחופה: הרשימה המשותפת הצביעה בעד ממשלת בנט ומנעה את הפלתה, אחרי שתקפה את הממשלה באירועי אל-אקצא - מה שמוכיח שהביקורת נגד רע"מ ומנסור עבאס היא פרופגנדה זולה". ח"כ ווליד טאהא הוסיף: "חברי המשותפת הצביעו בעד הממשלה ואנחנו נעדרנו. המשותפת יכולה הייתה להימנע מבלי שהממשלה תיפול, אז למה הצבעתם בעדה למרות כל הטענות וההאשמות שלכם נגדנו?".
למרות הכול, את היום הראשון של פתיחת הכנס צלחה הקואליציה בזכות סירובה של הרשימה המשותפת להעניק הישגים לליכוד ובכך למעשה נפלו הצעות האי אמון. מאוחר יותר רשמה הקואליציה הישג נוסף בזכות הסכמה נדירה שהושגה עם האופוזיציה לאשר ללא מתנגדים את הסיוע לעצמאים שנפגעו בגל האומיקרון.
אלא שהיום (שלישי) ומחר תעלה להצבעה חקיקה נוספת, שכוללת הצעות ממשלתיות וגם פרטיות ותעמיד את הקואליציה שוב ושוב במבחנים. כדי לוודא שהשבוע יעבור בשלום יחסית, נערכו אתמול שיחות עם אנשי רע"מ ועם עבאס בניסיון לסיים את המשבר. בכירים בקואליציה הודו כי בלי רע"מ יהיה בלתי אפשרי להמשיך להתנהל בכנסת ואם מנסור עבאס ימשיך את הקפאת חברותו בקואליציה, האפשרות להפלת הממשלה תיראה ריאלית מתמיד.
4 צפייה בגלריה
מנסור עבאס במליאה
מנסור עבאס במליאה
עדיין לא נמצא הפתרון שימנע את ההידרדרות. עבאס
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לפני ההצבעות אמש תקף יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו בנאומו במליאה את הממשלה ואמר כי "הממשלה הנוכחית משותקת, במשבר עמוק, לא נלחמת בטרור. המדיניות של ראש הממשלה לא נקבעת לא בירושלים ולא ברעננה, מי שמכתיב אותה זה מועצת השורא. מילא שאתם לא בוחרים לצאת לרחוב ולשמוע ביקורת מהעם, אבל כשאזרחי ישראל מפחדים, זו הבעיה של כולנו. אזרחי ישראל לא מרגישים בטוחים".
נתניהו פנה לראש הממשלה נפתלי בנט: "אתה ויאיר לפיד מחזיקים את מדינת ישראל כבת ערובה. יש כאן תוכנית ריאליטי חדשה, מי יהיה ראש הממשלה החליפי הבא. ואתם לא מטפלים לא באיראן, בהסכם שייתן לה להיות מדינה סף גרעינית, לא מטפלים לא בטרור ולא בשום דבר. הגיע הזמן לשים סוף למחדלי הממשלה. אני רוצה להגיד לך, נפתלי, הגיע זמנך לסיים. זה נגמר".
בנט, מנגד, אמר בישיבת סיעת ימינה: "חוסר יציבות פוליטית זה דבר לא בריא למדינה. כולנו צריכים לייצב את הספינה ולגלות אחריות. אנחנו בתוך גל טרור משמעותי, וצריך לעמוד מאוחדים מול אויבינו. חשוב מאוד להחזיק את הקואליציה. החלופה היא לחזור שנה אחורה, וזה איום ונורא. תזכרו איפה היינו לפני שנה בשומר חומות, מדינה מסוכסכת".
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"נפתלי, זה נגמר". נתניהו במליאה
(צילום: עמית שאבי)
בנט הוסיף: "בשנות השיתוק הפוליטי נפער פער ענק בהתעצמות הביטחונית של מדינת ישראל, פער שאנחנו לאט לאט סוגרים. חווינו אובדן משילות בערים המעורבות. אסור לשכוח את המחירים ששילמנו. אין לנו מדינה אחרת. מה שהכי מטריד אותי זה איך אנחנו מחזיקים את מדינת ישראל מבפנים. רמת האיבה, כפי שראינו ברדיפה אחרי עידית ואחרי ניר ובאיומים כלפיי וכלפי איילת - זה איום ונורא. התפקיד שלנו זה לא להיגרר אחרי זה אלא להוביל. צריכים להירתם בכל כוחנו לשימור הקאוליציה, קיום הממשלה ואולי גם להרחבתה".
ברשימה המשותפת הסבירו מדוע הצביעו נגד בהצבעת אי האמון הראשונה ונעדרו מהשנייה: "ההצבעה הייתה על אי אמון בממשלה הנוכחית ולא על פיזור הכנסת. לפי הצעת אי האמון, נתניהו יוכתר ויוחזר לראשות הממשלה, ואנחנו כרשימה המשותפת לא נתמוך באף צעד שיחזיר אותו לשלטון. אנו פועלים רק למען האינטרס של החברה הערבית. אנחנו נגד המדיניות של נתניהו ולא נתמוך בשום הצעת אי אמון שהציג הליכוד. לא נהיה בשום אופן גלגל הצלה לנתניהו ולמפלגתו. עמדתנו לגבי נתניהו ומדיניותו הגזענית ברורה, והוא לא אלטרנטיבה לממשלה הזו. לא נתמוך בממשלת בנט בשום הצבעה נגד החברה הערבית ועמנו הפלסטיני, כמו שעושה רע"מ - שוויתרה כל פעם מחדש והצביעה נגד בני עמה".
מפלגת הציונות הדתית מסרה: "למי שהיה עוד היה ספק שממשלת בנט-עבאס-שקד לא תהסס להישען על הרשימה המשותפת, קיבל היום את התשובה - או יותר נכון את הבושה".
פורסם לראשונה: 22:05, 09.05.22