אחרי שלושה מטחים ששוגרו הלילה (בין שבת לראשון) מלבנון לעבר יישובים רבים בצפון מהגולן ועד לטבריה, בצה"ל עדכנו את הנחיות פיקוד העורף, אחרי שבשעות הערב חתם שר הביטחון יואב גלנט על צו המגדיר "מצב מיוחד" בעורף. לפי ההחלטה, לא יתקיימו לימודים מחיפה צפונה. ההחלטה ניתנה דקות לפני המטחים לקריות, שם לא יתקיימו לימודים. במגדל העמק וביקנעם, שמדרום לחיפה, הודיעו אחרי ההודעה על ביטול הלימודים. ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני שתוכננה להתקיים היום בוטלה, ישיבת הממשלה תחל באיחור.
לפי פיקוד העורף, ובכפוף להנחיות צה"ל, פעילויות חינוכיות לא יתקיימו מהשעה 6:00 עד מחר בשעה 18:00 בערב ברמת הגולן, ביישובים צמודי גדר הגבול עם לבנון, יישובי המועצות האזוריות עמק הירדן, גליל עליון, מרכז הגליל, גליל תחתון, המפרץ והעמקים. בנוסף, הוארכה עד יום שלישי סגירת המרחב האווירי מקו חדרה וצפונה לכל סוגי כלי הטיס, בעקבות המצב הביטחוני.
בהמשך נמסר מפיקוד העורף כי בכל היישובים שצוינו יש הגבלות על התקהלויות ושירותים. בשטח פתוח ניתן לקיים אירועים בהשתתפות של עד 10 בני אדם בלבד, בעוד שבמבנה ניתן לכנס עד 100. כמו כן, החופים יהיו סגורים לציבור. בנוגע למקומות עבודה, בצבא אומרים כי ניתן לפעול במבנה או במקום שאפשר להגיע ממנו למרחב מוגן תקני בעת הצורך.
כמו כן, הודיע דובר צה"ל אחרי חצות כי בתום הערכת מצב הוחלט על ביטול יום הגיוס היום, ועל דחיית הצו הראשון למיועדים לשירות ביטחון בחיפה ובטבריה. "צה"ל נמצא בכוננות גבוהה ומגבש תמונת מצב בכל עת", נמסר. כמו כן, נכתב בהודעת דובר צה"ל: "אנו מבקשים מהציבור להישמע ולהיצמד להנחיות פיקוד העורף ולהודעות דובר צה"ל הרשמיות בנושא".
יירוטים בצפון אחרי המטח הראשון
(צילום: איחוד הצלה כרמל, כפיר בזק)

לימודים מקוונים בצפון

במועצה המקומית קצרין הודיעו כי לא יתקיימו לימודים פרונטליים, "מוסדות החינוך יישארו סגורים והלמידה תעבור למרחב המקוון, כשצוותי ההוראה יעמדו בקשר רציף עם התלמידים וההורים ויוודאו את המשך תהליך הלמידה". גם בקריית אתא מסרו כי הלמידה תתבצע באופן מקוון.
בחיפה, מנגד, מסרו כי לא יתקיימו לימודים. כמו כן, חופי הרחצה בעיר יהיו סגורים היום. בטירת כרמל ציינו כי כל מסגרות החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי בעיר לא יפעלו. עוד נמסר כי התקהלות ומתן שירותים יוגבלו, וכי ניתן לקיים פעילות במקום שאפשר להגיע ממנו למרחב מוגן תקני בזמן ההתגוננות.
גם במועצה האזורית גולן לא יתקיימו לימודים כאמור, בכל מערכות החינוך. עם זאת, במועצה ציינו כי "צוותי ההוראה יעמדו בקשר עם ההורים והתלמידים. ככל שיתאפשר תבוצע למידה מרחוק". עוד נמסר כי חקלאות תתאפשר בתיאום ובשליטה של הרבש"צים, ושלקראת הערב יקיימו במועצה הערכת מצב נוספת, ויוציאו עדכון עד השעה 20:00 בערב.
2 צפייה בגלריה
רקטה פגעה ברפת בעמק יזרעאל
רקטה פגעה ברפת בעמק יזרעאל
פגיעה ברפת בעמק יזרעאל
(דוברות המשטרה)

אילו מרפאות לא יפעלו ברמב"ם?

משרד הבריאות טרם העביר הנחיות מדויקות לבתי החולים מצפון לחיפה וממתינים להנחיות מצה"ל. כרגע בבתי החולים יש רשימות רידוד של מאושפזים שצפויים להשתחרר על מנת לפנות מיטות. בבית החולים רמב"ם בחיפה מסרו עדכונים על הפעילות בבוקר: פעילות חדרי הלידה תתנהל כרגיל במתחם ממוגן. ניתוחים אלקטיביים שתוכננו מראש יתקיימו כרגיל. גם פעילות IVF והמכונים יתנהלו כרגיל (אונקולוגיה, המטולוגיה, כאב, גסטרו ואחרים).
במקביל נמסר ש"לא תתקיים פעילות במרפאות החוץ בתחומים הבאים: פסיכיאטריה, אא"ג, ראומטולוגיה, נשים, פלסטיקה, אלרגיה, פה ולסת, נוירוכירורגיה, רפואת שיניים, אורטופדיה, ברך, כתף, עמוד שדרה ועיניים. מרפאות חוץ בתחומים אחרים, הפועלות במבנים סמוכים למתחמים ממוגנים פועלות כרגיל. הציבור יכול להתעדכן במרכז מידע ממספר 5324*".
מנהלת ליגת הכדורסל הודיעה על העברת משחק רבע גמר גביע ווינר סל בין הפועל ירושלים לבני הרצליה מהאולם בחדרה להיכל טוטו בחולון. המשחק יחל בשעה 20:50 כמתוכנן.
משרד התרבות והספורט עדכן כי אירועים בחיפה, גליל תחתון, גליל עליון, המפרץ, העמקים ומרכז הגליל וחלק מיישובי גולן דרום יתקיימו רק בהתאם להנחיות פיקוד העורף. משחק הכדורגל בליגת העל המתכונן להתקיים באצטדיון סמי עופר ביום שני בין מכבי חיפה לבית"ר ירושלים עלול להידחות.
מרשות הטבע והגנים נמסר כי "בהתאם להנחיות ההתגוננות שפרסם פיקוד העורף, בהן נקבע כי השטח מקו חיפה, עמקים וצפונה עובר למדרג כתום, אתרי רשות הטבע והגנים באזורים הללו יהיו סגורים לכניסת מבקרים היום (ראשון). פתיחה מחודשת של האתרים תתרחש בהתאם להנחיות גורמי הביטחון ותעודכן באתר רשות הטבע והגנים. בנוסף, הנחיות פיקוד העורף מגבילות שהייה במרחב הפתוח באזורים המוגבלים עד 30 אנשים. על מטיילים הבוחרים להגיע למרחבי הטיול בשטחים הפתוחים להישמע להוראות פיקוד העורף ולטייל במשנה זהירות. רשימת האתרים הסגורים מעודכנת באתר הרשות".
פורסם לראשונה: 07:08, 22.09.24